خانواده‌ها باید با حبوبات آشتی کنند/ بی‌رغبتی نسل جدید با پروتئین‌های گیاهی

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از آمار پایین مصرف حبوبات در کشور در مقایسه با گوشت قرمز خبر داد.

زهرا عبدالهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به شعار روز جهانی غذا که 24 مهر ماه است گفت: امسال سازمان جهانی فائو شعار روز جهانی غذا را "آب و هوا در حال تغییر است و غذا و کشاورزی هم باید تغییر کند" نامگذاری کرده است. در واقع هدف از نامگذاری شعار امسال نجات جان افراد و حمایت از امرار معاش در مواقع اضطراری، جلوگیری از گرسنگی حاد و سرمایه‌گذاری برای آمادگی در مقابل بلایای طبیعی و کاهش اثرات آن، بازگرداندن و بازسازی زندگی و امرار معیشت‌ها بعد از جنگ و بلایای طبیعی، کاهش گرسنگی مزمن و کمبود‌های تغذیه‌ای، تقویت توانایی ملت‌ها برای مهار گرسنگی از طریق سیاست‌های واگذاری تولیدات داخلی است.

خانواده‌ها باید با حبوبات آشتی کنند/ بی‌رغبتی نسل جدید با پروتئین‌های گیاهی

وی ادامه داد: یکی از محور‌های شعار امسال فرهنگ‌سازی برای مصرف بیشتر پروتئین‌های گیاهی از جمله حبوبات است در حال حاضر مصرف حبوبات در خیلی از کشور‌ها به خصوص ایران در مقایسه با گوشت قرمز بسیار پایین است به طوری که بچه‌های نسل جدید رغبتی برای مصرف حبوبات ندارند و فقط فست‌فود‌ها را قبول دارند.

عبدالهی به مقایسه ارزش غذایی در 100 گرم گوشت و حبوبات اشاره و عنوان کرد: 100 گرم گوشت قرمز حاوی 270کیلو کالری انرژی، 18 گرم چربی، 7 گرم اسید چرب اشباع، 80 میلی گرم کلسترول، صفر درصد فیبر و 2.3 میلی گرم آهن است در صورتی که در 100 گرم حبوبات 130 کیلو کالری انرژی، 8 گرم فیبر و 2.9 میلی‌گرم آهن وجود دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه باید در خانوار‌های ایرانی این عقیده شکل بگیرد که پروتئین گیاهی سالم‌تر است، اظهار داشت: مصرف حبوبات به همراه غلات از نظر تأمین پروتئین مانند گوشت است همچنین حبوبات منبع مناسبی از اسید فولیک است که مصرف آن در بارداری در بروز نقایص مادرزادی لوله عصبی در نوزادان پیشگیری می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: باید خانواده‌ها به خصوص مادران خانواده که نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی غذای افراد خانواده دارند پخت و مصرف حبوبات را در برنامه غذایی روزانه خانواده افزایش دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار