آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت

رونمایی از سامانه جامع نظارت بر مدارس غیردولتی، توسعه و نظام‌مند شدن نظارت بر مدارس و 72 مدرسه کشور تحت پوشش مراقبت های اجتماعی ازجمله مهم ترین رویدادهای آموزش و پرورش درهفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رونمایی از سامانه جامع نظارت بر مدارس غیردولتی، توسعه و نظام‌مند شدن نظارت بر مدارس و 72 مدرسه کشور تحت پوشش مراقبت های اجتماعی،برخورد جدی با صندوق ذخیره در صورت قطعی شدن تخلفات،نقش حساس مولفان در ارائه محتوای آموزشی دانش آموزان،ابلاغ دستورالعمل تعیین شهریه فعالیت‌های فوق‌برنامه مدارس غیردولتی و اجرای آزمايشی طرح رتبه بندی مدارس غير دولتی ازجمله مهم ترین رویدادهای آموزش و پرورشدرهفته گذشته بودند.

آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت

رونمایی از سامانه جامع نظارت بر مدارس غیردولتی
مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی  از رونمایی سامانه جامع نظارت بر مدارس غیردولتی و توسعه نظارت بر فعالیت این مدارس خبر داد و گفت:  این نظارت در سطح استان ها و شهرستان ها سراسر کشور انجام شده و در دسترس ادارات کل مدارس غیردولتی قرار می گیرد.

وی افزود:این سامانه فرصتی فراهم کرده تا اطلاعات مدارس غیردولتی به سهولت در دسترس قرار گیرد و نحوه فعالیت آن نظارت در تمامی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی است.

گرد اظهار داشت: این سامانه به عنوان فرصتی برای تشویق مؤسسانی‌ که فعالیت‌های مثبتی در راستای ارتقای مدارس داشته‌اند ایجاد شده همچنین در مواقعی که کم‌کاری در فعالیت‌های مدرسه وجود داشته باشد به سرعت از طریق این سامانه مشاهده شده و با آن برخورد می‌شود.

توسعه و نظام‌مند شدن نظارت بر مدارس
اسداله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تاثیر دائمی شدن لایحه مدارس دولتی و تاثیر آن در عملکرد این مدارس گفت: این لایحه و دائمی شدن آن به حل بسیاری از مشکلاتی که در مسیر فعالیت مدارس غیردولتی است، کمک بسزایی می کند. 

وی ادامه داد: هرچند تمامی موانع و مشکلات صرفا با دائمی شدن مدارس رفع نمی شود، اما با اجرای آن به حداقل کاهش می یابد. 

عباسی بیان کرد: به طور کلی با تصویب این لایحه برای مدارس غیردولتی باید بخش های نظارتی در این نهادآموزشی تقویت شود تا مدارسی که در چارچوب قانون آموزش و پرورش حرکت نمی کنند، به طور نظامند به فعالیت بپردازند. 

نقش حساس مولفان در ارائه محتوای آموزشی دانش آموزان
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش تولید بسته آموزشی در کنار کتاب درسی است، گفت: این مسئله مجموعه عناصر و امکاناتی است که به یادگیری کمک شایانی می‌کند و این رویکرد هرگز به خدشه‌دار شدن جایگاه کتاب‌های درسی منجر نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ آموزش و پرورش آیینه تمام نمای کشور بوده و مصداق آن در کتاب درسی تجلی می‌یابد لذا نقش مولفان بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

فانی اظهار داشت: باید کتاب درسی مبنای عمل دانش آموزان قرار گیرد و کتاب‌های کمک آموزشی غیر استاندارد با همکاری نهادهای ذیربط تبلیغ نشود تا به این طریق دانش آموزان برای آمادگی امتحانات صرفا بر کتب درسی تکیه کنند و اکنون اغلب اعتراضاتی که دانش آموزان پس از برگزاری برخی امتحانات دارند به دلیل استفاده از جزوات به جای کتاب‌های درسی است. 

آموزش‌ و پرورش بالاترین درصد کارکنان زن را دارد
مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی  و توسعه مشارکت های مردمی گفت: وزارت آموزش و پرورش بالاترین درصد مشارکت زنان را در وزارتخانه دارد و بیش از نیمی از معلمان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند لذا زنان نقش مهمی در امر تعلیم و تربیت ایفا می‌کنند. 

وی ادامه داد: دختران نیازمند توجه ویژه‌ای هستند که باید در این حوزه همکاری سایر حوزه‌ها نظیر معاونت امور زنان ریاست جمهوری به کار گرفته شود. 

اجرای آزمايشی طرح رتبه بندی مدارس غير دولتی
مرضیه گرد رئيس سازمان مدارس غير دولتي و توسعه مشاركت های مردمی با اشاره به اینکه باید برنامه ريزی‌ها و تصميم گيری‌های سازمان بايد طبق سند تحول بنيادين صورت گيرد، بیان کرد: در همين راستا طرح پژوهشي رتبه بندي مدارس غير دولتی از 2 سال قبل با همت اساتيد معتبر امر تعليم و تربيت شروع به كار كرد و امروز خروجی مطلوب طرح مورد تاييد قرار گرفت.

وی افزود: اهداف نهایی طرح فراهم كردن بستر مناسب برای شفاف‌سازی فعالیت های مدارس غیردولتی، ايجاد وحدت رويه در فعاليت‌هاي مدارس در راستای ارتقای مستمر کیفیت و بهبود عملکرد آنان، فراهم شدن زمينه‌هاي ارزشيابي عملكرد مدارس و ایجاد شرايط مناسب جهت تعالی و ارتقای کیفیت مستمر مدارس غيردولتی در راستای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

72 مدرسه کشور تحت پوشش مراقیت های اجتماعی
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش  از اجرای غربالگری و پیشگیری در قالب طرح نماد برای 72 مدرسه کشور به زور آزمایشی خبر داد و بیان کرد:‌ آموزش معلمان، والدین و انجمن اولیا و مربیان از جمله برنامه‌های این طرح است و ستادی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده تا از همه ظرفیت‌های این وزارتخانه در بحث پیشگیری با حضور معاونان مرتبط استفاده شود.

حمیدی اظهار داشت: 6 استان، 12 شهر و 72 مدرسه در سطح کشور برای اجرای پایلوت طرح نماد انتخاب شده‌اند هم چنین دوره‌های تربیت مدرس و دوره‌های آموزشی در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و مدارس برگزار شده است.

ابلاغ دستورالعمل تعیین شهریه فعالیت‌های فوق‌برنامه مدارس غیردولتی
مجتبی زینی‌وند مدیر کل مدارس غیردولتی در خصوص تعیین وضعیت فوق برنامه در مدارس غیر دولتی گفت: بخشی از فعالیت‌ها در مدارس به نام فوق‌برنامه خارج از برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است که در این حوزه بر اساس تو‌افقاتی که در مدرسه انجام شده برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: پس از تو‌افق‌های انجام شده اختیارات و برنامه‌های معین، در کار‌گروه تعیین شهریه مصوب می‌شوند.

مدیر کل مدارس غیر دولتی با بیان اینکه فر‌مولی بر اساس دستورالعمل کار‌گروه برای تعیین شهریه در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: ارائه این دستور‌العمل ابلاغ شده و از اول مهر ماه در اختیار مدارس قرار گرفته است.

برخورد جدی با صندوق ذخیره در صورت قطعی شدن تخلفات
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش پیرامون بحث نظارت، تحقیق و تفحص در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: خط قرمز آموزش و پرورش منافع معلمان است و چنانچه تخلفی در این صندوق انجام شده باشد و این امر ثابت شود با آن برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد‌: همیشه به همکاری با نهادهای نظارتی توجه داشتیم که این نهادها می‌توانند در زمینه اظهار نظر قطعی پیرامون وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان کمک کننده باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.