زاهدان؛

تخریب "بی بی دوست "با خاکبرداری غیر مجاز+ تصاویر

خاکبرداری های غیر مجاز موجب تخریب محوطه تاریخی و اسلامی بی بی دوست شهرستان زابل شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان،مشتاق گوهری مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان گفت : این محوطه تاریخی که قلعه تپه نام دارد در سال 1345 در میراث ملی ثبت شده و مربوط به دوره ساسانی است.

 مشتاق گوهری گفت : طبق قرار داد این اداره کل و کارگاه تولید آجر سفال  در سال 1384 مسئول این کارگاه  متعهد شد خاک مورد نیاز را ازمکانی دیگر تامین کند .

 وی افزود: ولی  برخلاف این قرار داد ، عوامل این کارگاه  اقدام به خاکبرداری وسیع با لودر از این محوطه باستانی کرده اند . 

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان گفت : این حفاری غیر مجاز باعث شد اشیاء تاریخی این محوطه از بین برود و دیگر هیچ کاوشی صورت نگیرد. 

مشتاق گوهری خاطرنشان شد : طبق مشاهدات در این منطقه کوزه های سفال ، سنگ آسباد  و قطعات ظروف شیشه ای وجود دارد که حجم انبوهی از این آثار ارزشمند در این حفاری غیر مجاز نابود شد. وجود آثار متعدد باستانی، تاریخی، دینی و مذهبی نشان از قدمت سرزمین کهن با رمز و رازهای فراوان سیستان است.

 بی بی دوست، زیارتگاهی در سیستان که فقط پذیرای بانوان است

بر اساس اسناد و آثار بجای مانده از گذشته های دور و نزدیک، سیستان پیش از اسلام، وقایع و حوادث گوناگونی را پشت سرگذاشته که ˈشهر سوخته، دهانه غلامان، کوه خواجه، آتشکده کرکویه و غیره گوشه ای از این آثار است. 

تخریب

با ورود اسلام به ایران و انتشار آن به سراسر این کشور پهناور، سیستان و سیستانی ها نیز مفتخر به پذیرش این دین مبین شدند. 

وجود قدمگاه ها و زیارتگاه های متعدد در این منطقه نشان از اعتقاد و ایمان مردم این دیار به خاندان عصمت و طهارت (ع) دارد. 

بی بی دوست از جمله مکان های مقدس و منحصر به فردترین زیارتگاه برای مردم دیار سیستان است که همه ساله در ایام نوروز پذیرایی بانوان زیادی از مناطق مختلف استان و استان های همجوار است. 

تخریب

مردم بومی سیستان داستان سیده ˈبی بی دوستˈ را این گونه روایت می کنند: در روزگاران گذشته دختری سیده به همراه برادرش سرگرم شبانی بودند که مردی قصد آزار و تعرض به او را می کند، دختر می گریزد تا به جایگاه کنونی زیارتگاه می رسد و از فرط خستگی از رفتن باز می ماند و در این هنگام برای در امان ماندن از تعرض مرد مهاجم، دست به دعا بر داشته و از خدا می خواهد که زمین دهان بگشاید و او را ببلعد و فریاد می زند ˈای زمین مرا دریابˈ و زمین نیز به خاطر پاکی و صداقت این دختر دهان می گشاید و او درون خاک ناپدید می شود، در حالی که گوشه ای از چادرش بیرون از خاک می ماند. 

تخریب

از آن زمان به بعد جایگاه فرو رفتن این دختر پاکدامن در زمین به زیارتگاه تبدیل و پاکی و نجابت آن سیده بزرگوار زبانزد همگان می شود. 

تخریب

مزار ˈبی بی دوست سیستانˈ در شرق شهر زابل بر روی تپه های باستانی قرار گرفته که می گویند متعلق به عصر اشکانیان است. 

اکنون روی مقبره با پارچه سبز رنگ پوشیده شده و برخی از زنان و دختران به قصد نذر و تبرک تکه ای از آن را می برند و در صورت اجابت خواسته اشان به جای آن شال سبز رنگ دیگری پهن می کنند. 

تخریب

یک درخت کهنسال ˈگزˈ به طور کامل بام مقبره را در برگرفته است که این درخت در میان مردم بسیار محترم شمرده می شود و هیچ کس اجازه تعرض به آن را ندارد. 

تخریب

تخریب

تخریب

برخی می گویند اگر کسی به این درخت گز آسیبی برساند، سزای بی احترامی خود را خواهد دید و در آینده به وی آسیب می رسد. 

تخریب

تخریب

مردان حق ورود به محوطه این مقبره را ندارند، با این وجود برخی از آنان چنان به این زیارتگاه اعتقاد دارند که حاجت های خود را از طریق زنان و دختران به ˈبی بی دوست ˈ می رسانند. 

نوعروسان منطقه سیستان نیز به رسم نیاکان خود در روز سوم پس از ازدواج، برای دعا و درخواست خوشبختی در زندگی، به زیارت بی بی دوست می روند و چنانچه نذری داشته باشند ادا می کنند. 

نوعروسان برای تداوم خوشبختی در زندگی خود در نزدیکی مقبره شمع روشن می کنند و آثار شمع های باقی مانده در مقبره دلیلی بر این مدعاست. 

بیماران بسیاری نیز با مراجعه به این زیارتگاه، شفای خود را از خداوند گرفته اند و کسانی که پزشکان از آنان قطع امید کرده اند، به بی بی دوست پناه آورده اند و مردم می گویند بعضا شفای کامل خود را بازیافته اند. 

تخریب

عید نوروز آرامگاه بی بی دوست پذیرای شمار زیادی از بانوان شهرستان های مختلف سیستان و بلوچستان بویژه زابل، زهک و هیرمند است و بعضا برای برآورده شدن نذرشان به پخت نان محلی در همین مکان اقدام و آن را میان سایر زوار توزیع می کنند. 

آرامگاه بی بی دوست که در 10 کیلومتری شهر زابل واقع شده در بین مردم سیستان و بلوچستان و استان خراسان جنوبی و نیز عده ای از مردم افغانستان دارای اهمیت و جایگاه خاصی است.

انتهای پیام/پ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.