باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

شکایت جیسون رضاییان از ایران در چه مرحله‌ای است؟/ پشت پرده پرونده از زبان مسئولان

پرونده جیسون رضاییان همچنان یک موضوع داغ برای رسانه‌های غربی است که هر چند وقت یکبار رنگ و لابی تازه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،جیسون رضاییان خبرنگار ۴۰ ساله ایرانی – آمریکایی واشنگتن پست، تیرماه سال ۹۳ به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شد.

شکایت جیسون رضاییان از ایران در چه مرحله‌ای است؟/ پشت پرده پرونده از زبان مسئولان

رئیس قوه مقننه ایران درباره اتهامات جیسون رضائیان و سرنوشت قضایی او در ۱۱ شهریور ماه در جریان سفر به نیویورک برای شرکت در چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان در گفت و گو با سی ان ان گفت: اطلاع دقیقی از پرونده رضاییان ندارم ولی ما هیچ علاقه ای به اینکه افراد را در زندان نگه داریم، نداریم. 

شکایت جیسون رضاییان از ایران در چه مرحله‌ای است؟/ پشت پرده پرونده از زبان مسئولان

این پرونده پس از برگزاری چندین جلسه رسیدگی در دادگاه شایعاتی زیادی به همراه داشت ، حتی مسئولان واشنگتن پست در ادعاهای کذایی پرونده جیسون را به توافق برجام مرتبط کردند تا جایی که در ۲۶ دی ۱۳۹۴ و همزمان با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین به منظور قرائت بیانیهٔ اجرایی شدن برجام، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران، چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شدند.

خبرگزاری فارس به دنبال انتشار خبر چهار زندانی دو تابعیتی نوشت: یکی از افرادی که به خاطر رافت اسلامی آزاد شد جیسون رضاییان است. 

همچنین در ادامه کش و قوس‌های خبری درباره آزادی خبرنگار و جاسوس آمریکایی بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: کاری که صورت گرفت در واقع مبادله بود، تعدادی از ایرانی ها در زندان های آمریکا بودند و تعدادی تحت تعقیب قرار داشتند، به نظر می رسد آنچه که آنها اعلام می کنند و ادعاهای رضاییان، ادعاهای هدایت شده توسط سرویس اطلاعات آمریکاست، رضاییان مزدور آنها بود و کار جاسوسی از ایران را برای این گروه انجام می داده است.

حال با وجود گذشت چندین ماه از جریان آزادی جیسون رضاییان شکایت وی از ایران به دلیل مسائل سیاسی – امنیتی مطرح شد که رضاییان با سر فصل گروگانگیری و آزار و شکنجه روحی تقاضای غرامت دارد و پرونده خود را در فدرال آمریکا تشکیل داده است.

با شکایت مزدور آمریکایی سیاستمداران و حقوق دانان ایرانی به پشت پرده این قضایا متمرکز شده اند که علت چیست؟ و باز چه نقشه‌ای در پیش است؟ "در ادامه بخشی از صحبت‌های مسئولان را در این خصوص می‌خوانید:"

رحیمی: شکایت رضاییان به بهره برداری انتخاب ریاست جمهوری متمرکز است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر  پردیس در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: این شکایت پس از نشست اجلاس وزرای کشورهای گروه 1+5 در جهت گره گشایی از بدعهدی آمریکا و گشایشی به نفع ایران با اجرای تعهدات آمریکا صورت گرفت به این جهت شکایت رنگ و بوی سیاسی دارد.

رحیمی تاکید کرد: در چنین شرایطی آمریکا تلاش دارد به بهانه های مختلف جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد همچنین نباید فضای انتخاباتی آمریکا را در این زمینه نادیده بگیریم. به نظر می رسد با طرح شکایت تلاش دارند به نفع انتخابات ریاست جمهوری بهره برداری داشته باشند.

نقوی حسینی: شکایت رضاییان برای دست بردن به اموال ملت ایران است

نماینده مردم ورامین در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه طبق قوانین نظام جمهوری اسلامی، حکم جاسوسی اعدام است، ادامه داد: اما با رأفت اسلامی رضاییان آزاد شد، هیچ نوع شکنجه و گروگان گیری وجود نداشته، تصور می‌کنم آمریکایی ها می‌خواهند از این سوژه برای دست بردن به اموال ملت ایران استفاده کنند.

شکایت جیسون رضاییان از ایران در چه مرحله‌ای است؟/ پشت پرده پرونده از زبان مسئولان

نقوی حسینی درخصوص پیگیری این شکایت در دادگاه آمریکا از سوی مسئولان کشوری اظهار داشت: طبیعی است وقتی شکایتی علیه جمهوری اسلامی مطرح می شود،  دفتر حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه پاسخ های لازم را ارائه می کنند و در محاکمه حاضر می‌شوند تا از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

بروجردی: شکایت رضاییان برای افزایش فشار سیاسی و توجیه تخلفات برجام است

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه رضاییان ادعا می کند 18ماه شکنجه روحی شده است، گفت: این ادعاها فاقد هر گونه ارزشی حقوقی است و بهانه جویی برای اینکه فشار سیاسی را علیه جمهوری اسلامی ایران است این اقدام بیشتر با نگاه توجیه تخلفات در عرصه اجرای برجام صورت می گیرد.

شکایت جیسون رضاییان از ایران در چه مرحله‌ای است؟/ پشت پرده پرونده از زبان مسئولان

قانون جمهوری اسلامی ایران حکم جاسوسی را اعدام می‌داند ولی با توجه به رافت اسلامی با مجرمان به گونه‌ای تاثیرگذار برخورد می‌کند تا دنیا شاهد رفتار صلح طلبانه نظام حاکمیت اسلامی باشد چنانچه اخیرا هما هودفر نیز به دلیل بیماری با قید وثیقه‌ آزاد و به کانادا بازگشت.

اکنون معلوم نیست،پرونده جاسوس آمریکایی که طنین انداز صفحات مجازی و کاغذی غربی‌هاست چه اهدافی را دنبال می‌کند که قطعا مسئولان نظام حواسشان خواهد بود و دسیسه‌های احتمالی را خنثی خواهند کرد و این جرایانات قطعا باید به دادگاه لاهه کشیده شود و تیم دیپلماسی کشورمان با پاسخ‌های قاطعانه فتنه را در نطفه خفه کند.

حال باید یادی کرد از یکی از اتباع افغانستان،  مردی به نام دکتر محمدعلی‌شاه موسوی که سال‌ها عمر خود را در زندان‌های بگرام و گوانتانامو  گذرانده است.

دکتر موسوی پزشک افغانستانی در برنامه هم‌قصه  گفت: در سال 82 در خانۀ خود در شهر گردیز افغانستان توسط نظامیان آمریکایی ربوده شدم و 40 ماه دوره اسارت را در بند آمریکایی‌ها در زندان‌های بگرام و گوانتانامو تحمل کردم.

شکایت جیسون رضاییان از ایران در چه مرحله‌ای است؟/ پشت پرده پرونده از زبان مسئولان

وی به شکنجه‌های زندان گوانتانامو پرداخت و گفت: در زندان گوانتانامو، شکنجه‌های جسمی بسیار کم‌ بود و شکنجه‌های اصلی، تحقیر و شکستن روحیه زندانیان بود. مثلاً وقتی برای بازجویی می‌بردند، در وضعیتی قرار می‌دادند که دست‌و پایت بسته بود و در معرض صدای بلند و نور شدید بودی، در آن حال 24ساعت روی صندلی می‌نشستی و آن‌ها هیچ کاری نمی‌کردند و بعد دوباره به زندان منتقل می‌شدی. شکنجۀ دیگر این بود که هر دو ساعت دست و پایت را می‌بستند و اتاقت را عوض می‌کردند. بعد از یک هفته اتاق عو‌ض‌کردن، زندانی روانی می‌شد.

موسوی خاطر نشان کرد:  وقتی که بازجویی‌های از من تمام شد و مطمئن شدند که جرمی مرتکب نشده‌ام، پروندۀ من مختومه شد؛ اما گفتند که با توجه به تحقیقات ما، تو از مجاهدین بوده‌ای و با خارجی‌ها جنگیده‌ای و با حضور خارجی‌ها در افغانستان مخالف هستی؛ بنابراین برای آمریکایی‌هایی که در افغانستان هستند، خطر محسوب می‌شوی. گفتم: همۀ افغانستانی‌ها مخالف حضور خارجی‌ها هستند. گفتند: فعلاً تو زیر دست ما هستی!

شاید کسی گوش شنیدن صحبت‌های یک پزشک بی‌گناه که مدت‌ها در زندان‌های آمریکا و کوبا شکنجه شد را نداشته باشد، اما رسانه‌های بیگانه همیشه آماده برای فریبکاری و بزرگ نمایی دروغ‌هایشان هستند تا بتوانند جو را برای مردم آشفته کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
فقط باید امریکا را نابود کنیم چون غده سرطانی است و دنیا را الوده کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
وقتی که جاسوسی را با رافت اسلامی آزاد میکنید نتیجه اش مشود این .
حکم جاسوس تو همه دنیا اعدام است وقتی آزادش کردید کسی به رافتش کاری نداره فکر میکنه مدرک نداشتید ولش کردید
آخرین اخبار