یادگیری فعال دانش‌آموزان هدف اصلی در تدوین کتب درسی

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری گفت: تدوین کتاب‌های درسی با هدف قرارگیری دانش‌آموزان در موقعیت‌های یادگیری فعال انجام شده است.

محمود امانی تهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون تاثیر محتوای کتاب‌های درسی بر روند کتابخوانی دانش‌آموزان گفت: محتوای کتاب‌های آموزشی جنبه‌ای ظاهری و همچنین نهانی دارند اما در واقع هدف اصلی خواندن در خدمت یادگیری است که باید این امر دنبال شود. 
 
وی ادامه داد: در طراحی محتوای آموزشی نه تنها ترغیب به کتابخوانی بلکه توجه به ایجاد موقعیت‌‌های یادگیری فعال برای دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است. 
 
امانی اظهار داشت: اگر دانش‌آموز در طرح یک موضوع آموزشی به گونه‌ای عمل کنند که تداوم فعالیت‌های خواندن و یادگیری وجود داشته باشد و برای مطالعات بیشتر به منابع دیگر مراجعه کنند در چنین شرایطی اقدامی مثبت در یادگیری انجام شده است. 
 
مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری گفت: یادگیری فعال یکی از ارکان اساسی در روند آموزش است که باید بیش از پیش تقویت شود. 
 
امانی یادآور شد: در چنین فضایی کتاب‌های موضوعی، مفهومی و دایره المعارف‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌ و در جهت تحقق کتابخوانی و ترغیب این امر دانش‌آموزان را کمک می‌کند. 
 
وی با بیان اینکه یکی از مهارت‌های مهم تحصیلی جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات است، عنوان کرد: تولید مفهوم از دیگر اقداماتی است که باید به آن نگاه ویژه‌ای کنیم. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
مهدی رهبر دبیر آموزش و پرورش شهرستان کازرون
۲۰:۰۲ ۲۵ تير ۱۳۹۸
با عرض و خسته نباشید به شما کارکنان فعال و زحمت کش آموزش و پرورش .
از آنجا که فرهنگ کشور ما ایرانی اسلامی است و همه هم وغم مسوولین و بخصوص آموزش و پرورش مبنی بر اسلامی کردن هر چه بیشتر آموزش و پرورش میباشد .و آموزش هرچه بهتر به فرزندان این مرو بوم . لذا اینجانب به عنوان دبیر آموزش وپرورش که بیش از بیست سال است در این نهاد مشغول به خدمت میباشم . اینجانب پیشنهاد. میکنم که برای فهم بهتر درس ها به دانش آموزان بهتر است دعای مطالعه (الهم آخرجنا من ظلمات الوهم و آرمان به نور الفهم ..... ) را در ابتدای کتب درسی گنجانده شود یا در سر در مدارس و آموزش وپرورشها نسب شود . واز دانش آموزان خواسته شود این دعا را در ابتدای مطالعه بخوانند .بدیهی است که که تاثیر بسیار زیادی در یادگیری و فهم دانش آموزان خوهد داشت . به نظر اینجانب نبود این دعا غفلتی است که تا کنون در فرهنگ اسلامی انجام شده است امیدوارم حضرات عالی و مسوولین محترم در نکته مذکور تامل کنند وبه مرحله عمل برسانند .
قبلا از زحمات بیدریغ شما متشکریم.
آخرین اخبار