بیرجند؛

عزاداری های سنتی در شهرستان طبس

هیئت های شهرستان طبس، قدمت صد ساله دارند و هنوز به سنت قدیمی خود در ایام محرم عزاداری می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛دبیر شورای هیئت های مذهبی طبس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در شهرستان طبس 5 هیئت اصلی با قدمت 20 تا 100 سال وجود دارد که با قدمت ترین هیئت آن ،هیئت صاحب الزمانی است.

فرح بخش با بیان اینکه در روز 27 ذی الحجه کاروانی در شهر راه می افتد و خبر از فرا رسیدن ماه محرم می دهد،افزود:طبق یک سنت قدیمی همه ساله بحر طویل معروف به (شه با وفا ابوالفضل)در شب هشتم محرم توسط هیئت صاحب الزمانی برگزار می شود.

وی گفت: تشییع جنازه ی نمادین حضرت ابوالفضل از دیگر برنامه های عزاداری سنتی در این شهرستان است که در روز هشتم ماه محرم هیئت های مذهبی شمایل یا نخل کوچکی را به صورت نمادین حمل کرده و عزاداری می کنند.

دبیر شورای هیئت های مذهبی طبس افزود:در روز عاشورا نیز طبق رسوم قدیمی، دو نخل به همراه اسبی که نماد از ذوالجناح است، در سطح شهر به راه انداخته شده و با اجتماع هیئت های مذهبی در میدان اصلی شهر، عزاداری امام حسین(ع) برگزار می شود.

فرح بخش با بیان اینکه در روز یازدهم محرم مراسم نمادین کاروان اسرا در این شهرستان برگزار می شود،گفت: در روز 12 محرم مصادف با سومین روز شهدای کربلا،مردم شهرستان طبس در مراسم تشییع جنازه نمادین شهدای کربلا با عنوان مراسم بنی اسد شرکت می کنند.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.