برندسازی جایگاه‌ها به بهبود نحوه عرضه سوخت کمک می‌کند؟

برندسازی، طرحی که به زعم مدیران وزارت نفت می تواند به بهبود نحوه عرضه سوخت در کشور کمک شایانی کند اما این مطلب در بین جایگاه داران چندان مورد قبول نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برندسازی جایگاه‌های سوخت بر مبنای دستور العمل ابلاغی وزیر نفت اردیبهشت ماه سال جاری به طور رسمی در سراسر کشور کلید خورد بر اساس این طرح قرار شد شرکت‌ها به نسبت خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند، هزینه دریافت کنند؛ به این ترتیب جایگاه‌های معمولی که خدمات زیادی ارائه ندهند، هزینه پایینی از مشتریان دریافت می نمایند اما جایگاه‌هایی که کیفیت خدمات خود را بالا ببرند و رضایت مشتریان را جلب کنند، هزینه بیشتری دریافت خواهند کرد.

پس از این ابلاغیه، دستورالعمل فرایند برند‌سازی در تمام شهرهای کشور آغاز شد و فراخوان ها یکی پس از دیگری اعلام شد تا متقاضیان برای شرکت در ارزیابی و دریافت امتیاز درخواست دهند.

داشتن حداقل ٦٠ نازل، کسب امتیازات لازم برای ایجاد برند و داشتن میزان مشخصی از سهام پتروشیمی و پالایشگاه‌ها از اصلی‌ترین ویژگی‌های این طرح است و وظیفه اعطای مجوز در این آیین‌نامه بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گذاشته شده است تا بر اساس ویژگی‌های تعیین شده و بررسی صلاحیت‌ها مجوز برند بنزین را به شرکت‌ها بدهد.

منصور ریاحی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در خصوص طرح برندسازی جایگاه های سوخت کشور به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از برنامه های مهم شرکت پخش تا پایان سال جاری اجرای طرح برندسازی است تا از این طریق جایگاه داران سوخت در کشور با توجه به کیفیت فرآورده و ارائه خدمات رفاهی بیشتر نظیر احداث مراکز تهیه غذای آماده، استفاده از سیستم های نوین پرداخت، خود پرداز، کارواش و ... می توانند فروش فرآورده  را با درصد سود بیشتری انجام دهند.

وی با بیان اینکه  طرح برندسازی تغییری استراتژیک در راستای انحصار زدایی از فعالیت های توزیعی شرکت پخش فرآورده ها است، افزود:سعی ما بر کاهش حضور دولت در عرصه پخش و واگذاری هرچه بیشتر این فرآیند به بخش خصوصی است، ضمن اینکه در راستای تحقق این هدف، دولت و وزارت نفت به طور تمام قد از بخش خصوصی حمایت خواهند کرد.

ریاحی  ادامه داد: جایگاه داران باید از فرصت برندینگ نهایت استفاده را برده و در تحقق این هدف دولت را یاری کنند.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در خصوص آخرین وضعیت اجرای پروژه برندسازی، اظهار داشت: تمام فعالیت های اجرایی صورت گرفته است و بر اساس آن شش برند تایید شده اند؛ برهمین اساس طرح برندینگ به زودی وارد فاز عملیاتی می شود.


اجرای برندینگ درداخل کشور بی معنا است!

بیژن حاج رضایی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی و اماکن فروش سوخت کشور در خصوص طرح برندینگ به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تاکنون اطلاعات و توجیهات لازم در خصوص این طرح به جایگاه داران داده نشده و تنها یک جلسه در این خصوص برگزار شده است.

وی همچنین اذعان داشت: تا زمانی که تنها عرضه کننده ی سوخت در کشور شرکت پالایش و پخش باشد برندینگ عملا بی معناست، چرا که برای تحقق این امر توزیع سوخت باید از انحصار این شرکت خارج  و این بازار رقابتی شود.

حاج رضایی گفت: برند سازی زمانی محقق می شود که کیفیت بنزین های تولیدی متفاوت بوده و عرضه سوخت انحصاری نباشد.

وی با اشاره به اینکه برند سازی سیاستی کارشناسی نشده بوده که باید مورد اصلاح قرار گیرد، گفت: تعریف وزارت نفت از برند سازی فقط در حد تزئین برند و اضافه کردن سرویس بهداشتی و ... به جایگاه ها است و اگر ملاک های مذکور در این طرح مدنظر است که در حال حاضر نیز جایگاه ها به چهار دسته ممتاز، درجه یک، دو ، سه تقسیم شده اند.

حاج رضایی اضافه کرد: هدف اصلی مدیران ارشد وزارت نفت قطع روابط جایگاه داران با شرکت ملی پخش است؛ در حالی که این شرکت حتی در تولید بنزین یورو 4 ناتوان است اما اصرار بر انجام طرح برندینگ دارد.

 رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی و اماکن فروش سوخت کشور تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 27 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید می شود و این درحالی است که مصرف روزانه کشور بیش از 70 میلیون لیتر است و البته بیش از نیمی از مردم نمی توانند از سوخت با کیفیت یورو4 استفاده کنند.

گفتنی است در این طرح هر 100 جایگاه می تواند یک برند تشکیل دهند؛ اما آنچه که تجربه ثابت کرده به مرور زمان شرکت های بزرگ شرکت های کوچک را کنار زده و این امر خطر انحصار را بیش از پیش تقویت می کند.


انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار