لرستان؛

آئین ها و مراسمات عزاداری در لرستان

در سالروز سوگواری سالار شهیدان مردم لرستان از اول محرم آئین چند صد ساله ای را برگزار می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان ؛  مردم لرستان در ایام محرم هر کدام به نوعی ارادت خود را به امام حسین(ع) و عاشورا اثبات می‌کنند، به‌طوری که مرد و زن و پیر و جوان در مراسمی که بیشتر با همان شیوه سنتی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

حجت الاسلام غلامی معاون فرهنگی، پژوهشی آموزشی اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی لرستان گفت: همه جریانات لرستان در طول این دهه است وتکمیل آن در روزعاشوراست به عنوان مثال چهل منبر ویا سقاخانه ست که مثلا ما در بروجرد حدود 8هزار سقاخانه داریم که فعالیت می کنند.

حجت الاسلام غلامی افزود: مردم در لرستان چند روز قبل از شروع ایام محرم به پیشواز آن می روند محله ومنطقه خودرا آماده می کنند کلیه مراسمات و خودرا تا پایان ماه صفر تعطیل می کنند.

وی گفت: از جمله کارهایی که مردم لرستان انجام می دهند پوشیدن لباس مشکی  واستفاده از پرچم عزا در منازل خود است در طول این دهه محرم مراسمات مختلف عزاداری و برگزار می کنند ونذری می پزند که تقریبا همه خانواده های لرستانی در این ایام نذری می دهند وهر کدام باتوجه به وسع مالی خود گوسفند وگاو وشتر قربانی می کنند.

حجت الاسلام غلامی افزود: از دیگر سنت های مردم لرستان روز تراش است که در روز هفتم محرم این است که همگی به حمام رفته و پس از اصلاح سر و صورت و نظافت کامل، لباس‌های تمیز می‌پوشند و این روز را "تراش عباس" می‌نامند.

روز بعد نیز، عده‌ای هیزم برای افروختن آتش در صبح عاشورا جمع آوری می‌کنند تا اگر در روز عاشورا برف و باران ببارد و هوا سرد باشد عزادارانی که درگِل می‌افتند (مراسم گِل مالی) در سرما اذیت نشوند.

در این میان عده‌ای با مراجعه به محله‌ها و روستاهای لرستان و با خواندن جملاتی از خانه‌ها تقاضای هیزم می‌کنند و مردم نیز با استقبال به آنان هیزم می‌دهند.

حجت الاسلام غلامی افزود: در روز تاسوعا وعاشورا عشایر لرستان هم به عزاداری میپردازند وحتی دام های خود را رها میکنند وبر این باور هستند که آسیبی به اموالشان نمیرسد وفقط به عزاداری می کنند وگرگی هم به دام هایشان حمله نمی کند.

وی گف: مراسم چهل منبر نیز  یکی از رسوم خاص و منحصربه‌فرد خرم‌آباد و بروجرد است که در این مراسم که در روز تاسوعای حسینی برگزار می‌شود، با پای برهنه و با نقابی بر صورت و هیچکس آنها را نمیشناسد زنان به یاد اسارت حضرت زینب(س)، 40 ش‍م‍‍ع‌ به نیت در 40 منبر یا م‍ج‍ل‍س‌ ‌ع‍ز‌اداری ‌ام‍‍ام‌ ح‍س‍ی‍ن‌ (‌ع‌ ) روش‍ن‌ می‌کنند‌ ت‍‍ا ‌از ‌ای‍ن‌ طری‍ق‌ ب‍‍ا ر‌از و ن‍ی‍‍از ب‍‍ا م‍‍ع‍ب‍ود ی‍ک‍ت‍‍ا‌ی‌ خ‍ود، ن‍ی‍‍از‌ه‍‍ا و ح‍‍اج‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ب‍ر‌آورده‌ ک‍ن‍ن‍د.

در ‌ای‍ن‌ س‍ن‍ت‌ دی‍ن‍‍ی‌ زن‍‍ان‌ ‌از ‌اب‍ت‍د‌ا ت‍‍ا ‌ان‍ته‍‍ا‌ی‌ این ‌آئ‍ی‍ن‌ با نیت‌های درونی خود مهر سکوت بر لب می‌زنند‌ و ت‍ن‍‍ه‍‍ا ب‍‍ا زمزمه و ذک‍ر ک‍ل‍م‍ه‌ ‌ال‍ل‍ه‌ و ی‍‍ا ف‍رس‍ت‍‍ادن‌ ص‍ل‍و‌ات‌ ب‍ر م‍ح‍م‍د(ص‌) و خ‍‍ان‍د‌ان‌ پ‍‍اک‍ش‌ م‍س‍ی‍ر ح‍رک‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ‌اد‌ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌د‌ه‍ن‍د.

در محله‌هایی همچون زید ابن علی و باغ دختران، حرکت کرده و چهل شمع در خانه‌هایی که درب آنها باز است، روشن می‌کنند.

وی گفت : سنت دیرینه گل مالی است که به عنوان تبرک برای اعضای خانواده خود انجام می دهند واز بهترین خاک منطقه همراه با گلاب واشک چشمان خود این گل را آماده می کنند.

حدود نیمه‌های شب عزادارانی که برخی نذر دارند وارد حوضچه‌های گل شده و بعضی تمام سر و صورت و حتی چشمان خود را آغشته به گل می‌کنند و به اصطلاح به گل می‌افتند.

این آئین در خرم‌آباد توسط همه اقشار از هر فکر و سلیقه، فقیر و غنی و پیر و جوان و زن و مرد انجام می‌شود، در قدیم مرکب هر اسب سوار نیز گل بر سر می‌گذاشت که امروزه به جای اسب افراد خودروی خود را گل مالی می‌کنند.

آئین گل مالی مردم خرم آباد و برخی شهرهای استان از جمله کوهدشت، سال ها است که اوج غم و اندوه این مردم ولایتمدار را در عزای سیدالشهدا نشان می دهد، عزایی که هر روز بزرگتر و داغش هر روز تازه تر می شود.

امروز نیز گل مالی همانند هرسال اجرا شد تا مردم لرستان عزاداری حسین (ع) را با قلبی از نور و تنی از گل ماتم در کوی و برزن برپا کند.

ناله‌های هی رو هی رو صبح عاشورا لرستان را فرا می گیرد.

صبح عاشورا قبل از طلوع آفتاب ناله جانگداز ساز و دهل که نوای چمرانه می‌نوازد، شروع به نواختن می‌کند، عزادارانی که هنگام سحر به گل افتاده بودند در کنار آتش‌های برافروخته میدان محله بر سرزنان و هی رو هی رو گویان به عزداری می‌پردازند.

در روز عاشورا سوگواری در قالب دستجات سینه‌زنی و زنجیر‌زنی تا ظهر عاشورا ادامه دارد و افرادی که نذر دارند در مسیر حرکت هیئت‌ها گاو و گوساله‌های نذری را سر می‌برند و این بدان معناست که این هیئت شام یا نهار را در خانه نذر کننده صرف کند.

وی گفت : از دیگر رسومات مردم لرستان در روز عاشورا خیمه سوزانی است که بعد از ظهر عاشورا خیمه هایی را که آماده کرده بودند به یاد کربلا آتش میزنند ودر زمان آتش زدن خیمه ها عزاداری به اوج خود میرسد ومردم نمازظهر عاشورا را برپا می کنند و شب نیز شام غریبان را به یاد غریبی حضرت رقیه وحضرت زینب وزنان اهل بیت (ع) برگزار می کنند.

انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.