گزارش/

آل‌سعود در یک‌قدمی سقوط

عوامل انزوا و تضعیف منطقه‌ای ریاض را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار سیاست‌خارجی  باشگاه خبرنگاران جوان،  در سال‌های اخیر سران آل‌سعود همواره بر طبل تفرقه‌افکنی میان مسلمانان شیعه و سنی کوبیدند و با اتخاذ تصمیماتی خصمانه و همچنین حمایت‌‌های مالی فراوان از گروه‌های تروریستی همچون داعش سرزمین‌های اسلامی سوریه، عراق و یمن را به خاک و خون کشیدند.

سعودی‌ها در این مدت برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در این کشورها همواره سعی کردند با طرح اتهامات بی‌پایه و بی‌اساس، ایران و هم‌پیمانانش از جمله حزب‌الله را بانی اصلی اختلافات، بی‌ثباتی و تنش در منطقه معرفی کنند که این توطئه‌ها نه تنها راه به جایی نبرد بلکه موجب آشکار شدن چهره واقعی وهابیت به جامعه جهانی و انزوای منطقه‌ای این کشور شد. 


انزوای عربستان



با نگاهی به شرایط این روزهای آل سعود می‌توان دید که آنها اکنون گرفتار دردسرها و مشکلاتی شده‌اند که عامل اصلی آن، سیاست‌ها و رفتارهای تنش‌آمیز و اشتباه خودشان است، نفرت و انزجار جهانی از این رژیم و اثبات دست داشتن آن در اقدامات تروریستی هم در جهان به حدی رسیده که حتی جستجوگر جهانی مایکروسافت، از واژه عربستان سعودی برای ترجمه داعش استفاده می‌کند.

از سوی دیگر برهم خوردن معادلات آمریکایی‌ها و سعودی‌ها مخصوصا در سوریه و دست کاملا برتر ارتش این کشور و همپیمانانش در محور مقاومت در مقابل فروپاشی صفوف گروه‌های تروریستی مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌های آمریکایی صهیونیستی اهدایی آل سعود و افزایش همگرایی منطقه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران، تمام برنامه‌های ریاض در منطقه را به بن بست رسانده و این کشور را در تنگنای سیاسی قرار داده به‌طوری که جایگاه منطقه‌ای این کشور دچار افول شده است.

حسین متفکر کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  در همین باره اظهار داشت: با توجه به رفتار و کنش سیاست‌ خارجی عربستان که اخیرا در منطقه باعث کاهش جایگاه این کشور شده باید به عناوین مختلفی اشاره کرد.  وی معتقد است که یکی از این عوامل، سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده است، چرا که او به دنبال تضعیف کلی کشورهای اسلامی است تا این کشورها توان مقاومت و مخالفت با سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا را نداشته باشند.

این کارشناس سیاست‌خارجی گفت: در این رابطه یک سیاست کلی وجود دارد و آن این است که هر کشور اسلامی چه طرفدار امریکا باشد و چه نباشد باید تضعیف شود اما کشورهایی که مخالف آمریکا هستند باید بیشتر مورد تهاجم غرب قرار بگیرند.



آل‌سعود در یک‌قدمی سقوط


متفکر خاطرنشان کرد: عربستان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان پایه اقتصادی ایالات متحده عمل می‌کرد و در مقابل شوروی و نفوذ این کشور در منطقه به عنوان یک جایگاه اقتصادی ،پشتیبانی از قدرت نظامی ایران برای مقابله با کمونیست‌ها را بر عهده داشت، اما پس از فروپاشی نظام دو قطبی این جایگاه دچار تضعیف شد و آمریکایی‌ها به دنبال حضور مستقیم نظامی در منطقه برآمدند.

متفکر محور بعدی که در تضعیف جایگاه عربستان نقش بازی می‌کند را سیاست‌ها و تئوری‌های آمریکایی می‌داند و معتقد است که آن‌ها برای دراز مدت منطقه طرح تجزیه کشورها را در دستور کار خود دارند،وی با اشاره به طرح‌های بالکانیزه و خاورمیانیزه شدن آمریکایی‌ها خاطرنشان می‌کند: آمریکایِی‌ها به دنبال طرح‌های استراتژیک خود و تجزیه عربستان هستند و اگر این کشوز در راستای سیاست‌های آمریکا حرکت نکند، در سال‌های آینده به چند کشور تجزیه می‌شود بنابراین یکی دیگر از عوامل تضعیف جایگاه عربستان سیاست‌ها و تئور‌هایی امریکایی است که در منطقه به منصه ظهور درمی‌آید.


وی در ادامه اظهارات خود گفت: عربستان در دوران جنگ سرد نیز به عنوان یکی از پایگاه‌های تقویت ایدئولوژیک مخالفین شوروی سابق محسوب می‌شد که مبارزین افغانی و کشورهای دیگر را با بهره‌گیری از ایدئولوژی سیاسی وهابیت در پاکستان آموزش می‌داد که بعد از فروپاشی شوروی منجر به ظهور گروه‌های طالبان، جبهه‌النصره و داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه شد.



انزوای عربستان


این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: از طرف دیگر عربستان در دوران هشت ساله استکبار جهانی علیه ایران به عنوان محور قوی پشتیبان صدام مطرح بود و این افکار نشان می‌دهد که آنها در جهت صحیحی حرکت نمی‌کنند. بعد از مذاکراتی که در رابطه با انرژی هسته‌ای ایران و توافقات برجام نیز که صورت گرفت، تحلیل عربستان این بود، ایران به موفقیت‌های بیشتری در منطقه دسترسی پیدا کرده و در صحنه جهانی به عنوان قدرت هفتم جهان مطرح می‌شود چرا که در مقابل گروه  5+1 یعنی قدرت‌های جهانی مقاومت کرده و توانسته جایگاه ژئوپلتیکی خود را افزایش دهند. از آن جایی هم که عربستان به طور سنتی با ایدئولوژی انقلاب اسلامی تناسب چندانی ندارد در نتیجه این مهم باعث شد که سعودی‌ها به دنبال مقابله با سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه بربیایند و تلاش کنند داعش را در مقابل سوریه قرار دهند تا با تضعیف محور مقاومت، سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه را تضعیف کنند.

وی اضافه کرد: بعد از توافقات برجام، ریاض در تحلیلاتش به این نتیجه رسید که ایران جایگاه خود را تثبیت کرده و در حال تبدیل شدن به قلب جهان است، بنابراین در مرکزیت و هسته محاسبات آینده تحولات ژئوپلتیکی، استراتژیکی و ژئواکونومیک تاثیرگذار خواهد بود و عربستان جایگاهش را از دست خواهد داد.

متفکر ادامه داد: از سوی دیگر آمریکایی‌ها بعد از برجام سیستم‌هایی را طراحی کردند تا عربستان را در مقابل ایران قرار دهند، در مواردی هم دیدیم که سعودی‌ها به دنبال ایجاد التهاب‌هایی در مقابل ایران بودند مثلا آیت‌الله باقرنمر را اعدام کردند تا تهران موضع تندی را نشان دهد و آمریکایی‌ها از این موضع استفاده کنند و در تعارض بین تهران و ریاض نقش ایفا کنند.


آل‌سعود در یک‌قدمی سقوط



متفکر گفت: سیاست‌های ایران باعث شد آنها نتوانند از این سوژه استفاده کنند، به هر حال عربستانی‌ها در مرحله بعد به یمن حمله کردند تا به گمان خود محور ارتباط ایران با نقاط استراتژیک دریای سرخ- عدن را قطع کنند. پس از آن هم در بحرین تلاش کردند تا تهران موضع تندی را در مقابل آنها نشان دهد و دعوای شیعه و سنی را به راه بیاندازند ولی سیاست‌های عاقلانه جمهوری اسلامی توانست این توطئه‌ را یکی پس از دیگری نقش برآب کند.
 
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: به طور کلی جایگاه ژئوپلتیک عربستان از دلارهای نفتی، سیاست‌های حمایتی غرب و حضور در اتحادهای عربی و داشتن مراکز مذهبی نشأت گرفته در این راستا جایگاه ایران در منطقه به لحاظ داشتن فرهنگ غنی‌تر، سرمایه‌های فکری و جایگاه ژئوپلتیکی قوی‌تر و همچنین داشتن تاریخ درخشان و قدرت علمی بالاتر است و سیاست‌های غربی‌ها هم نتوانسته مانع گسترش این جایگاه باشند.

وی ادامه داد: این رقابت دوگانه بین ایران و عربستان قطعا به ضرر سعودی‌ها تمام می‌شود، چرا که عدم داشتن سرمایه‌های فکری با فهم استراتژیک در حاکمیت عربستان و روی کار آمدن افرادی که تجربه در حکومت‌داری نداشتند منجر می‌شود تصمیمات بی‌پایه، عجولانه و در راستای منافع رژیم صهیونیستی در منطقه اتخاذ کنند.

متفکر با اشاره به اینکه به‌طورکلی تمامی این عوامل اکنون باعث شده که جایگاه عربستان در منطقه کاهش پیدا کند، افزود: ریاض که به دلیل همسویی با قدرت‍های جهانی قیمت نفت را کاهش داد اکنون خود نیز با مشکلات متعددی مواجه شده و کلا جایگاه این کشور هم از نظر نفتی و هم از نظر سیاسی و تحولات منطقه‌ای و هم در جایگاه ژئوپلتیک جهانی به ویژه بعد از مطرح شدن دست داشتن حکومت عربستان در انفجار ساختمان‌های آمریکایی و تصویب قانون در مجلس سنای آمریکا مبنی بر امکان شکایت از عربستان در محاکم قضایی آمریکا و وتوی اوباما روی هم رفته دچار تضعیف شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
ای خدا کی .چه موقع .ایا میشود شادی مردم مظلوم عربستان رو دید .ای خدا به حق خون پاک امام حسین وابوالفضل وزینب کبری سریعا این خاندان لجن وچروکیده وپست وهابی کودک کش رو نابود کن .توکل بر خدا برای سرنگونی حکومت پلید وهابیون ال سقوط صلوات بر مهدی فاطمه یادتون نره .امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
جمهوری اسلامی عربستان به زودی زود بدست ملت شریف این کشور ایجاد خواهد شد . آن روز خیلی دور نیست .
آخرین اخبار