بالاگرفتن تنش میان قاهره و ریاض/ چرا دوستی السیسی و ملک سلمان خیلی زود به دشمنی تبدیل شد؟

روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت تنش بین مصر و عربستان بر سر سوریه افزایش یافته است.

بالاگرفتن تنش میان قاهره و ریاض/ چرا دوستی السیسی و ملک سلمان خیلی زود به دشمنی تبدیل شد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت تنش بین مصر و عربستان بر سر سوریه افزایش یافته است. در این گزارش آمده است: پس از آن که عربستان تصمیم گرفت در اعتراض به ناخشنودی خود بر سر رأی این هفته مصر در سازمان ملل متحد، انتقال سوخت را به مصر متوقف کند، مقامات مصری اعلام کرده اند برای وارد کردن سوخت، جایگزین پیدا کرده اند. مصر در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به نفع قطعنامه روسیه درباره سوریه رأی داد. 

این قطعنامه به جدال آشکار بین این دو هم پیمان منجر شد که می تواند بروز پیچیدگی هایی برای سیاست آمریکا را در منطقه در پی داشته باشد. عربستان سعودی با اقدام نظامی  روسیه در سوریه به نیابت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به شدت مخالفت کرد. این نخستین مناقشه آشکار بین مصر و عربستان سعودی از زمانی محسوب می شود که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور کنونی مصر، محمد مرسی اسلام گرا را در سال دو هزار و سیزده از قدرت برکنار کرد. از آن زمان، عربستان سعودی میلیاردها دلار در اختیار مصر قرار دارد تا به این کشور در حفظ اقتصاد شکننده اش کمک کند.

اما طی چند ماه گذشته، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی برای برقراری روابطی نزدیک تر با ترکیه و قطر تلاش کرد، دو کشوری که روابط پر تنش با مصر دارند. علاوه بر این، عربستان سعودی انتظار داشت مصر به عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی نیروی زمینی به یمن اعزام کند.

عمر عاشور، کارشناس مسائل خاورمیانه [غرب‌آسیا] و شمال آفریقا در موسسه چاتم هاوس -که یک موسسه مطالعاتی انگلیسی است- در گفتگو با مدیا لاین گفت: «تنش ها بین مصر و عربستان سعودی شامل مسائل زیادی می شود.» او همچنین گفت: «به نظر می رسد مصر بقای بشار اسد را بخشی حیاتی از تلاش ها برای حفظ شرایط می داند و این در حالی است که عربستان سعودی بر این باور است اگر نظام سوریه پیروز شود این به معنای پیروزی ایران و حزب الله است.»

او خاطرنشان کرد اما این مناقشه عمیق تر شده است.  به گفته او، بیش از بیست میلیارد دلار کمک عربستان سعودی به مصر «ناپدید » شده است. رسانه ها در مصر که تحت کنترل دولت این کشور قرار دارند، نیز به خاندان سلطنتی عربستان سعودی حمله می کنند.

تنش ها پس از آن بیش از پیش افزایش یافت که شرکت آرامکو عربستان سعودی اعلام کرد انتقال نفت را به مصر به حالت تعلیق در آورده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که دو کشور در ماه آوریل توافقی بیست و سه میلیارد دلاری امضا کردند که بر اساس آن، آرامکو وعده داد هر ماه و طی پنج سال آینده، هفتصد هزار تن فرآورده های نفتی به مصر منتقل کند. برخی شک و تردید ها در ارتباط با این موضوع وجود دارد که آیا عربستان سعودی انتقال نفت را به مصر متوقف کرده است یا خیر. حمزه عبدالعزیز سخنگوی شرکت نفت مصر(EGPC)اعلام کرد انتقال نفت به مصر از سر گرفته شده است.

این مناقشه در حالی ایجاد شده است که مصر در تلاش برای تضمین گرفتن وام دوازده میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول برای بازسازی اقتصاد خود است. بلتون فایننشال -که یک بانک سرمایه گذاری مصری است- اعلام کرد واحد پول مصر در آستانه از دست دادن ارزش خود قرار دارد. السیسی هفته گذشته با رئیس بانک مرکزی این کشور دیدار کرد تا درباره این موضوع با او گفتگو کند.

تحلیلگران در مصر می گویند این اقدام به این کشور در تضمین دریافت وام از صندوق بین المللی پول کمک خواهد کرد. اما این اقدام در عین حال بدین معناست که افراد طبقه متوسط شاهد کاهش ارزش سپرده های خود تا یک سوم خواهند بود و این موضوع می تواند سبب بروز خشم علیه دولت شود. 

ویدئویی در این باره منتشر شده است. در این ویدئو نشان داده می شود که یک راننده تاکسی در یک منطقه کارگری در قاهره در حال انتقاد از دولت مصر به سبب هزینه زیاد است در حالی که قشر فقیر جامعه در حال آسیب دیدن هستند.
او در این ویدیو  می گوید: «شما مصر را در تلویزیون ها می بینید و این کشور همانند وین نمایش داده می شود. اگر به خیابان ها بروید این کشور شبیه سومالی است.» این ویدئو چهارشنبه شب از کانال تلویزیونی الحیات -که حامی دولت است- منتشر شد.

شبکه الحیات این ویدئو را حذف کرد اما قبل از حذف، این ویدیو یک میلیون و ششصد هزار بار مورد بازدید قرار گرفت.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
سلام سیاستمدار....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
الان بهترین موقع برای بازسازی روابط بامصروزهرچشم گرفتن ازال سعوداست.این به نفع ایران است.
Germany
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
السیسی نوکر و دستنشانده امریکاست این جنگ و دعواها با عربستان همه اش زرگریست
Germany
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
سلام ما باید نفت زیر قیمت عربستان به مصر بفروشیم وبا دوستی ورفاقت خود با این کشور متمدن وکهن دربرابر جاهلان وجنایتکاران آل یهود متهد شویم تا انشاءالله بزودی ریشه این جرثومه فساد از قلب جهان کنده شود
آخرین اخبار