گزارش/

نشست لوزان با «نقش تعیین کننده تهران_ مسکو _ دمشق»

مطابق آنچه که تحلیل‎گران سیاسی برآورد می‎کنند؛ تهران_مسکو_دمشق؛ محوریت عملیاتی شدن صلح در سوریه را در دست دارند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش تهران را به مقصد لوزان برای شرکت در نشست بین‌المللی سوریه ترک کرد.

این سفر در حالی صورت می گیرد که، چندی پیش طرح صلح آمریکا و سوریه به بن بست خورده بود. از طرفی کاخ سفید که دائما مدعی مشارکت در پایان دادن به مناقشات منطقه است، به تازگی در اقدامی متخاصمانه بطور مستقیم به جنگ با یمن ورود کرده است که این موضوع حتما مذاکرات صلح در سوریه را  و بطور کلی منطقه را پیچیده خواهد نمود.

نشست لوزان با محوریت

"مارک تونر" جانشین سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در نشستی خبری در پاسخ به اینکه آیا امیدی به نتایج این نشست دست کم برای دستیابی به توافق آتش بس موقت در سوریه وجود دارد؟ تصریح کرد، برقراری آتش بس اولویت این نشست است تا شرکت کنندگان در سایه آن بتوانند به مسائل دیگر از جمله کمک رسانی و فراهم کردن زمینه از سرگیری گفت وگو های صلح بپردازند.


"نوذر شفیعی" استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی در رابطه با تحولات میدانی سوریه و نیز مذاکرات قدرتهای منطقه و جهان در این‎باره به خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بطور کلی تقریبا تمام بازیگرانی که در بحران سوریه به نوعی دخالت دارند، در لوزان گرد هم آمده‎اند.

نشست لوزان با محوریت

وی بحران سوریه را خارج از چارچوب مسایل داخلی این کشور ارزیابی کرده و می‎افزاید: اگر غیر از این بود، دولت اسد با معارضان سوری به گفت‎وگو می‎نشست و بر مناقشات پایان می‎داد.

شفیعی با اشاره بر اینکه نشست اخیر لوزان نشان داد، بدون در نظر گرفتن نقش بازیگران خارجی در منطقه؛ نمی‎توان بر نتایج مذاکرات صلح در سطح داخلی سوریه امیدوار بود تصریح کرد: ادامه جنگ در سوریه متأثر از ایفای نقش دول خارجی خواهد بود.

این کارشناس سیاست خارجی با تأکید بر محوریت روسیه و آمریکا در میدان سوریه گفت: روسیه از ابتدا با دلایل موجه و منطقی به حمایت از دولت سوریه پرداخت، اما در مقابل ما شاهد پشتیبانی ایالات متحده از گروه‎های تروریستی نظیر النصره و داعش هستیم که البته از ابتدا هم این موضوع بر همگان آشکار بود.

شفیعی ضمن بیان تداوم کارشکنی آمریکا در تحولات سوریه ابراز داشت: کاخ سفید عملا به نام  داعش و النصره، در پوشش ارتش آزاد در حال مذارکره برای صلح سوریه است؟!

نشست لوزان با محوریت

این استاد دانشگاه در تحلیل سایر بازیگران در جنگ مناقشات سوریه می‎گوید: دولتهایی از جمله ترکیه – عربستان در زمره معادله‎گران تأثیر گذار هستند، لیکن تعیین کننده اصلی بشمار نمی‎آیند.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس قط‎ب‎ بندی کنونی در مذارکرات لوزان را نامتوازان ارزیابی کرده و اظهار می‎دارد:  ایران و روسیه در یک طرف میز مذاکره و کشورهای حامی گروه‎های تروریستی  در سوی دیگر قرار دارند. از این جهت چینش مذاکرات لوزان پیرامون مسایل سوریه چندان مطلوب به نظر نمی‎آید.

وی در مورد روند نشست لوزان گفت: در اجلاس اخیر تعداد کشورها تعیین کننده نخواهد بود. چرا که ملاک بر رأی گیری بر سر سوریه نیست. در این میان کشورهایی تعیین کننده خواهند بود که؛ ابتکار عمل را در میدان سوریه در دست دارند و امروز قدرت در دست دولت سوریه –روسیه و ایران قرار دارد.

نشست لوزان با محوریت

شفیعی یکی از برون رفت‎های بحران سوریه را اعمال برخی انعطافهای سیاسی دانست و افزود: این انعطافها باید در راستای حل و فصل کلی مناقشات سوریه منظور گردد و نه اینکه منجر به نجات گروه تروریستی داعش از مهلکه شود، بلکه هر چه نیروی معارض غیر سوری در خاک این کشور حضور دارند از سوریه اخراج شوند.

وی در مورد نقش تهران در نشست لوزان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا بر گفت‎وگوهای سوری - سوری تأکید داشته است. لذا تهران نوعی عدم مداخله طرف های خارجی در بحران سوریه پیشنهاد داده و نهایتا با ارائه طرحی نقش یک میانجی را ایفا می‎نمود. نشست لوزان چنانچه درصدد از بین رفتن بحران طولانی مدت سوریه است،در تمام برنامه‎های صلح سوریه حتما باید از طرح طرف ایرانی حمایت کند، 


در همین حال "حشمت الله فلاحت پیشه" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، پیرامون سفر ظریف به لوزان بمنظور شرکت در حل و فصل بحران سوریه به خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در تحولات اخیر میدان سوریه دو راهبرد اصلی نمایان شده است. یکی استراتژی مبتنی برثبات در منطقه است که جمهوری اسلامی آن را پیگیری می‎کند و راهبرد دوم، مبتنی بر ایجاد تنش و بحران آمریکا و عربستان در رأس آن قرار دارد.

نشست لوزان با محوریت

وی تصریح کرد: در این میان کشوری مانند روسیه هم است که نقش تعیین کننده‎ای در معادلات  منطقه ای دارد که البته مواضع مسکو به تهران در مورد سوریه بسیار نزدیک است. البته گاها روسها به جهت مقتضیاتی به غرب تمایل پیدا می‎کنند.

فلاحت پیشه با اشاره به پیمان اخیر روسیه و آمریکا بر سر موضوع سوریه گفت: مقامات آمریکایی به راحتی به این معاهده صلح خیانت کردند. کاخ سفید با نقشه‎هایی که از کرملین در خلال مذاکرات صلح سوریه گرفته بود بمدت 45 دقیقه مواضع ارتش سوریه و مدافعان این کشور را بمباران کردند تا معادلات جنگ به ضرر بشار اسد رقم خورد.

نشست لوزان با محوریت

وی افزود: با کارشکنیهای مداوم آمریکا در میدان و سوریه عملا شاهد شکست و بی نتیجه ماندن گفت‎وگوهای صلح سوریه میان آمریکا –غرب – سازمان ملل و روسیه هستیم.

فلاحت پیشه؛ حضور وزیر خارجه کشورمان در نشست لوزان را مثبت ارزیابی کرده و خاطر نشان کرد: با وجود ناامیدی درباره صلح سوریه، تنها طرحی که می‎تواند به حل و فصل مناقشات سوریه کمک جدی کند، فقط گفتمان جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی در مورد طرح سوری  - سوری ایران در مورد سوریه گفت: این طرح می‎تواند منتج بازگشت ثبات و امنیت به خاک سوریه شود. جالب اینکه جان کری هم پیشتر ، طرح جمهوری اسلامی را مفید و سازنده ارزیابی کرده بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شرایط اخیر سوریه را برای رسیدن به یک صلح پایدار را مأیوس کننده می‎داند ولی در عین حال می‎افزاید: ایران و روسیه عظم بسیار جدی در از بین بردن بحران سوریه را دارند و این تنها روزنه امید خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: اگر تهران و مسکو فرایند یک آتش بس یک ماهه را در میدان سوریه بوجود بیاورند، ساز و کار یک صلح پایدار در دراز مدت مهیا خواهد شد.

نشست لوزان با محوریت

بیش از شش سال از آتش افروزی نظام‎های استکباری و جیره خواران دون پایه آنها در منطقه می‎گذرد. در طول این مدت، بارها مذاکرات صلح بین گروه‎های درگیر انجام شده و مانند یک قانون از قبل نوشته شده ، این مذاکرات با شکست مواجه شده است.

نشست لوزان با محوریت

مادامی که یکی از طرفهای مذاکره ایالات متحده باشد، همچنان یک فضای بیم وامید بر مذاکرات حاکم خواهد بود. چرا که دولت آمریکا خود بخشی از مشکل سوریه قلمداد می‎شود و به هیچ روی پازل صلح پایدار در سوریه را تکمیل نخواهد کرد.

مطابق آنچه که تحلیل‎گران سیاسی برآورد می‎کنند؛ تهران - مسکو و دمشق؛ محوریت عملیاتی شدن صلح در سوریه را در دست دارند.
گزارش: محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار