شهرکرد؛

رب گیری انار در «ناردُنگ»

«ناردُنگ» (رب گیری انار/ به معنای صدای انار) یکی از آیین های سنتی استان چهارمحال و بختیاری است.

رب گیری انار در «ناردُنگ»به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ آیین سنتی «ناردُنگ» (رب گیری انار) در چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

«ناردُنگ» (به معنای صدای انار) یکی از آیین های سنتی استان است.

بر اساس سنت دیرینه ناردُنگ، زنان بختیاری در روستای دورک اناری شهرستان کیار، از اواخر مهر تا اواخر آبان ماه هر سال با تشکیل گروه های چند نفره و بارگذاری دیگ های رب انار پزی، کار رب گیری از انار را آغاز می کنند.

فرایند رب گیری انار شامل دانه کردن انار، آب گیری دانه های انار، پخت آب انار و رب گیری است.

استفاده از چاشنی های گیاهی محلی، عطر و طعم خاصی به رب دورک اناری می دهد.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان در حال حاضر دارای 159 هکتار باغ انار است که 155 هکتار آن بارور و 4 هکتار به صورت نهال غیر بارور می باشد.

ذبیح الله غریب با اشاره به میانگین برداشت 6 و نیم تن انار در هر هکتار پیش بینی کرد: محصول امسال باغات انار استان به یک هزار تن برسد.

غریب، ارقام انار چهارمحال و بختیاری را رباب و ملس محلی بیان و اضافه کرد: برداشت انار در چهارمحال و بختیاری از نیمه اول مهرماه به مدت یک ماه ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم گفت: سالانه حدود 25 تن رب انار در این استان تولید و روانه بازار می شود که بیش از 80 درصد آن در استان های همجوار به فروش می رسد.

حمیدرضا دانش، با اشاره به استحصال هر کیلوگرم رب از 15 تا 20 کیلوگرم میوه انار افزود: در مجموع حدود 40 تا 50 درصد از محصول انار چهارمحال و بختیاری فرآوری و تبدیل به رب و مابقی به صورت تازه خوری مصرف می شود.

وی اضافه کرد: ترشی انار نیز از دیگر فرآورده های این محصول در چهارمحال و بختیاری است.

به گفته دانش؛ بیشترین سطح باغات انار چهارمحال و بختیاری در شهرستان کیار است و روستای دورک اناری از توابع بخش ناغان این شهرستان با 90 هکتار باغ انار، مهمترین مرکز تولید انار در استان به شمار می رود.

حدود 80 درصد از خانواده های روستای 2 هزار نفری دورک اناری، از طریق باغات انار امرار معاش می کنند.

این روستای زیبا که در 120 کیلومتری شهرکرد قرار دارد به لحاظ کوچه باغ های اناری و آیین سنتی ناردنگ (رب گیری انار) همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور و بویژه استان های همجوار مانند اصفهان و خوزستان است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار