گزارش/

سازمانی از جنس شیشه در قامت یک نهاد بین‎المللی

با افزایش مناقشات در منطقه، ناکارآمدی سازمان ملل در منظر ناظران سیاسی، قابل انکار نیست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با نگاهی بر فلسفه وجودی و ساختار سازمانهای بین‎المللی در می‎یابیم که این نهادها در ظاهر بمنظور پیگیری و نیز منتفع کردن مصائب و مشکلات  مردم جهان تأسیس شده‏‎اند.

اما در طول دهه‎های اخیر با افزایش مناقشات در منطقه خاورمیانه بواسطه مداخله غرب، ناکارآمدی این نهاد بين المللی آن هم در لباس ملل متحده در منظر هیچ یک از ناظران سیاسی قابل انکار نیست.

با این وجود باید افزود: سلطه رژیم صهیونیستی و جبر حاکم بر اداره سازمان ملل توسط دولت آمریکا از نقاط تاریک این سازمان به اصطلاح ملل متحد به شمار می آید.

سازمان ملل

این در حالی است که؛ در طی سالهای اخیر، جنایات اسراییل غاصب در غزه و همچنین اقدامات متحجرانه و مطرود عربستان سعودی در یمن- سوریه و... با لکنت زبان و انفعال ناظران حقوق بشری در این سازمان مدافع حقوق انسانها مواجه بوده است.

"حمیدرضا آصفی" سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر اسبق جمهوری اسلامی در فرانسه و امارات، برخورد و واکنش سازمان ملل نسبت به مسایل منطقه و جهان را گزینشی ارزیابی کرده و در ارتباط با ناکارآمدی این نهاد بین‎المللی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وقتی رژیمی مثل عربستان با تطمیع سازمان ملل نام خود را از فهرست ناقضان حقوق بشر و کودک کش خارج می‎کند، چه انتظاری می‎توان از این سازمان داشت.

وی با بیان اینکه مجموعه سازمان ملل بشدت تحت نفوذ دولت ایالات متحده قرار دارد، تصریح کرد: واشنگتن در مواجهه با تحولات منطقه بویژه موضوع یمن، با هیچ طرح صلح آمیزی موافقت نمی‎کند. مادامی که آمریکا با هر طرحی که حقوق مردم یمن را به رسمیت بشناسد، از در مخالفت وارد می‎شود؛ نمی توان به صلح پایدار در منطقه امیدوار بود.

سازمان ملل

آصفی در خصوص نقش عربستان در بی‎کفایتی سازمان ملل گفت: رژیم ریاض در مسایل مختلف منطقه، بطور جدی در قامت یک تخریب‎گر ظاهر می‎شود. متأسفانه سازمان ملل در مورد تجاوز آشکار رژیم سعودی به یمن سکوت محض اختیار کرده است.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان سیاستهای منفعلانه سازمان ملل در برابر جنایات آل سعود در منطقه بویژه یمن را متأثر از بازیگری و رسوخ آمریکا در این نهاد بین المللی دانست و در ادامه می‎افزاید: طی روزهای گذشته صحنه بین‎الملل شاهد برگزاری چند مناظره میان نامزدهای انتخاباتی آمریکا بود، هیچکدام از طرفین به موضوع یمن کوچکترین اشاره‎ای نکردند.

آصفی نتیجه اظهارات خود را این گونه تنبیین می‎کند که؛ اجماع احزاب و گروه‎های آمریکایی مقابله با مردم یمن و حمایت از کشتار وحشیانه سعودی ها در منطقه است و این همان خط مشی است که در سازمان ملل تعقیب می‎شود.

وی پیرامون شوی انتخاباتی آمریکا افزود: هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فاقد ماهیت سیاسی و دانش بین المللی هستند. از این رو چگونه می شود این دو رقیب بر موضوع یمن بعنوان مسئله روز جهان توجه‎ای نداشته باشند. در جایی که روزانه ده‎ها نفر از شهروندان یمنی توسط ارتش سعودی از بین می‎روند و سازمان ملل هم به تأسی از دولتمردان آمریکایی چشم خود را بر روی این فجایع می بندد.

سفیر سابق جمهوری اسلامی در فرانسه، سیاستهای کاخ سفید را جز وجه غالب در فضای سازمان ملل برشمرد و تأکید کرد: پاشنه سازمان ملل همچنان بروی ناکارآمدی می‎چرخد.

آصفی در ادامه گفت‎وگو از "حق وتوی" دولت آمریکا در سازمان ملل سخن گفت و عنوان داشت: تا زمانی سازمان ملل این حق را برای ایالات متحده قائل باشد، واشنگتن اجازه نخواهد داد در نظام بین الملل اتفاق مثبت و سازنده‎ای در منطقه به وقوع بپیوندد.

سازمان ملل

وی در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر دبیر کل سازمان ملل، رویکرد این نهاد هم متفاوت خواهد شد یا خیر گفت: هیچ اتفاق مثبت در این راستا رخ نخواهد داد و سیاستهای انفعالی سازمان ملل به قوت خود باقی می‎ماند.

آصفی ضمن تأکید بر گرایشات صهیونیستی آنتونيو گوترس دبیر کل جدید سازمان ملل خاطر نشان کرد:بان کی مون دبیر کل پیشین، بسیار فرد محافظه کاری بود، اما صاحب کرسی ریاست فعلی سازمان ملل بر دوستی با رژیم اشغالگر قدس اشتهار داشته و بر طرفداری از صهیونیستها معروف است. لذا هیچ اتفاق ویژه‎ای در صحن سازمان ملل به نفع منطقه نخواهد افتاد.

سازمان ملل

اما"حمیدرضا مقدم فر" کارشناس مسایل استراتژیک و مشاور رسانه‎ای سپاه در رابطه با عملکرد سازمان در طول سالیان گذشته  به باشگاه خبرنگار خبرنگاران جوان می‎گوید: مدتهاست که سازمان ملل متحد از نظر ساختار حقوقی زیر سوال رفته است.

وی تصریح کرد: اعطای حق وتو از سوی این ارگان بین‎المللی به برخی از قدرتهای جهان، ابهاماتی را از قبل در فضای کلی سازمان بوجود آورده بود.

این کارشناس مسایل استراتژیک درباره وضعیت کنونی سازمان ملل می‎افزاید: امروز سازمان ملل در نقش یک نهاد بی‎خاصیت و منفعل در عرصه جهانی ظاهر شده و از جهتی خود را در سیطره آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفتار کرده است.

مقدم فر خاطر نشان کرد: در طول عمر سازمان ملل و از زمانی که منشور ملل متحد تدوین شده، تا این اندازه سازمان ملل مفتضحانه ظهور  و بروز نکرده است

صدور آرایی شکننده از سازمانی سست بنیان

سازمان ملل

به لحاظ حقوق سیاسی و عرف حقوق بین‎الملل، دبير کل سازمان ملل متحد نقش برجسته‎ای در ساختار سازمان ملل دارد. در حالت کلی شخص دبیر کل بعنوان رأس هرم سازمان ملل، موظف به رصد تحولات و بحرانهای منطقه و جهان بوده و متناسب با ابعاد رخداد به جهت حل و فصل موضوع آن را به  صحن سازمان ملل متحد ارجاع داده تا مورد بررسی قرار گیرد.

در این میان شورای امنیت اصلی‎ترین رکن سازمان ملل در کوتاه ترین زمان ممکن بارها علیه پرونده هسته‎ای  جمهوری اسلامی ایران قطع نامه صادر کرده است. حال آنکه در قبال سایر تحولات مانند ارتکاب جنایات جنگی در یمن توسط رژیم سعودی این سازمان یا سکوت اختیار کرده و یا با صدور قطع نامه‎هایی بسیار شکننده دول جنایتکار منطقه نظیر اسراییل و عربستان را بر ادامه ددمنشیهای خود ترغیب کرده است.

گزارش: محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار