در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مضامین مشترک عرفانی دیوان امام‌خمینی (ره) و حافظ

«مشرب عرفانی امام خمینی (ره) و حافظ» به قلم «احمد فرشبافیان» یکی از منابع مرجع برای بازگویی عرفان امام (ره) در نظر گرفته شده است.

احمد فرشبافیان مولف و عضو هیئت علمی گروه ادبیات دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره کتاب «مشرب عرفانی امام خمینی (ره) و حافظ» گفت: موضوع این کتاب  بررسی تطبیقی کاربرد اصطلاحات عرفانی در دیوان امام (ره) و حافظ است که در مقدمه آن قبل از ورود به بحث اصلی با تعریف جامعی از عرفان و تصوف و تقسیم عرفان به دو بخش منفی و مثبت  توضیحاتی درباره آن‌ها داده شده و پس از آن با ارائه مولفه‌های عرفان ناب، ویژگی‌های عرفان دیوان امام (ره) و حافظ  با این مشخصات تطبیق داده شده است. همچنین در ادامه این مقدمه، مشترکات تفکر ادبی عرفان امام (ره) و بعد ادبی عرفان حافظ را برشمرده و وجوه مشترک آن ها را مشخص کرده‌ایم.

وی افزود: از دیگر مباحث این کتاب، بررسی خاستگاه عرفان امام (ره) و حافظ که «مکتب وحدت وجودی ابن عربی» است، ارائه شده و توضیحات کاملی پیرامون این خاستگاه که در واقع کل کتاب حول این محور قرار دارد، در نظر گرفته شده است.

از مباحث دیگر این کتاب نیز می توان به بررسی اصطلاحات عرفانی و مضامین مشترک خاصی که در دیوان امام (ه) و حافظ وجود دارد همچون «دل» به عنوان محل نزول فیض معشوق ازلی بر عاشق، «جان» نماد دل عارف و سالک، «گیسو»، «می»، «طهوری»، «ساغر» و ... اشاره کرد که چیزی حدود 47 عنوان از این اصطلاحات با استفاده از منابع و مآخذ عرفانی گذشته و حال و شواهد شعری از دیوان حافظ و امام (ره) گردآوری و تحلیل شده است. این ها کلیات کتاب «مشرب عرفانی امام خمینی (ره) و حافظ» را تشکیل می دهد.

فرشبافیان در پایان خاطرنشان کرد: این کتاب در سال 76 از سوی موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد و به عنوان یکی از طرح های برگزیده آن سال، توسط وزارت ارشاد انتخاب و جوایزی هم به آن تعلق گرفت که چاپ چهارم آن در سال 94 در سه هزار نسخه به انتشار رسید. از نکات قابل توجه درباره این کتاب، این است که توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به عنوان یکی از منابع مرجع برای بازگویی عرفان امام (ره) در نظر گرفته شده که در 240 صفحه و با قیمت  8500  تومان در دسترس علاقه مندان قرار دارد.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.