نوبخت در نشست خبری:

پیش نویس لایحه بودجه 96 تا اواسط آبان ماه به دولت ارائه می‌شود

سخنگوی دولت از ارائه پیش نویس لایحه بودجه 96 تا اواسط آبان ماه از سازمان برنامه و بودجه به دولت خبر داد.

نشست خبری سخنگوی دولت آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در روز سه‌شنبه( 27 مهرماه) از ارائه پیش نویس لایحه بودجه 96 تا اواسط آبان ماه از سازمان برنامه و بودجه به دولت خبر داد و گفت: جلسات متعددی برای رسیدگی به بودجه 96 را برگزار کردیم بنابراین تا اوایل یا اواسط آبان‌ماه پیش‌نویس لایحه بودجه 96 را از سازمان برنامه و بودجه به هیئت وزیران ارائه خواهیم داد.

سخنگوی دولت ادامه داد: باید در تنظیم بودجه سال 96 گام‌های موثری در راستای عملکرد تهیه شود چرا که این روش، روش موفق بودجه‌ریزی و با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مطابقت دارد.

** آمریکا نمی‌تواند به بهانه سیاست منطقه‌ای مانع اجرای برجام شود

نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر بدعهدی آمریکا در اجرای برجام و اینکه گفته می‌شود آمریکا به شرط دست کشیدن ایران از حمایت حزب‌الله و دولت سوریه اقدام به همکاری با ایران خواهد کرد اظهار داشت: در برجام طرفین تعهداتی دارند که باید نسبت به انجام آن اقدام کنند، زمانی که تحریم‌ها لغو نمی‌شود قابلیت احیا مجدد آنها وجود ندارد لذا هر مسئله‌ای که در برجام به توافق رسیده باید انجام شود. طرف مقابل خصوصا آمریکا نمی‌تواند به بهانه حقوق بشر و سیاست منطقه‌ای از اجرای آن سر باز بزند. 

سخنگوی دولت ادامه داد: توافق برجام تنها در رابطه موضوع هسته‌ای ایران بود و ما درباره موضوع دیگری با آمریکا توافق نکرده‌ایم، اما هر جا احساس کنیم در این زمینه سستی و یا کندی وجود دارد اعتراض خود را به صورت جدی وارد می‌کنیم. که آمریکا تنها یک کشور از شش کشوری است که ایران با آنها توافق کرده لذا همه کشورها باید به تعهدات خود پایبند باشند و هر جا که نقضی صورت بگیرد ما نیز اقدامی متقابل انجام می‌دهیم.

وی اظهار داشت: در راستای طرح مسائل بانکی گام‌های موثری برداشتیم و این مسئله در ملاقات‌هایی که با مسئولین اتحادیه اروپا و دیدار وزیر اقتصاد با رئیس صندوق بین‌المللی پول انجام شد کاملا مشهود است. بنابراین آمریکا کشوری است که تنها در مورد خود می‌تواند تصمیم‌گیری کند نه در مورد سایر کشورها.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا دولت برای حل موضوع دوتابعیتی‌ها لایحه‌ای را ارائه خواهد کرد و اینکه آیا این موضوع شامل افراد دارای گرین کارت می‌شود یا خیر، اظهار داشت: در این رابطه قانون وجود دارد لذا بر اساس قانون هم عمل خواهیم کرد و اگر در مواردی دیده شود افرادی که مشمول این قانون هستند نسبت به اجرای آن اقدامی نکرده‌اند با فوریت آن را به مرحله اجرا می‌رسانیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره استعفای علی جنتی وزیر ارشاد، گفت: خود آقای وزیر گفتند چند روز صبر کنید، همه چیز مشخص می‌شود. من روی حرف وزیر ارشاد حرفی نمی‌زنم. ان‌الله مع‌الصابرین.

 ** از جزئیات استیضاح فانی اطلاعی ندارم

نوبخت در پایان درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: بنده از جزئیات این استیضاح اطلاعی ندارم و دولت نسبت به استیضاح پاسخگو خواهد بود و اگر هر استیضاحی کاستی داشته باشد قطعا آن کمبود را برطرف خواهیم کرد و اگر قرار باشد این بحث به صورت عملی مطرح شود فانی وزیر آموزش و پرورش به همه سوالات مطرح شده پاسخ خواهد داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: امروز اکثریت واحدهای تولیدی با همه ظرفیت فعال نیستند اما با افزایش تسهیلات می‌توانیم نسبت به افزایش تولید آن اقدام کنیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: تا تاریخ 25 مهرماه سال جاری بر اساس گزارش رسمی که به ما داده شده، 12 هزار و 22 واحد از واحدهای تولیدی توانستند هشت هزار و 977 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.

نوبخت تصریح کرد: از میزان دوازده هزار و 22 واحد تولیدی پنج هزار و 772 واحد از طریق ستاد تسهیل که در استان‌ها فعال‌اند، توانستند به بانک معرفی شوند همچنین شش هزار و 150 واحد نیز مستقیما در همین راستا توانستند از تسهیلات بانکی برخوردار شوند.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود شش ماه این طرح را شروع کرده‌ایم می‌توانیم بگوییم که این گزارش رضایت بخش است در ماه‌های اول بسیار با تاخیر و کندی مواجه شدیم اما امروز در مسیر خوب قرار گرفته ایم و کار به خوبی پیش می‌رود.

** 24 هزار و 676 دستگاه تاکسی فرسوده تا 24 مهرماه از ناوگان حمل و نقل خارج شد

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع افزایش آلودگی هوا بیان داشت: منشأ آلودگی هوا خودروهای فرسوده و تاکسی‌ها بود خوشبختانه از سال گذشته در دی و بهمن ماه 90 هزار خودروی فرسوده از ناوگان شهری خارج و خودروهای نو جایگزین آن شد، تا 24 مهرماه 24 هزار و 676 دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شد. باید اعلام کنم که دولت مشکلی برای جایگزینی خودروهای نیروگاه ندارد بلکه صاحبان تاکسی‌ها باید در این زمینه برای تحویل خودرو اقدام کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امسال رشد اقتصادی براساس گزارش مرکز آمار 4.4 افزایش یافت خاطرنشان کرد: با افزایش رشد اقتصادی آمار اشتغال نیز افزایش یافته که البته آثار آن در این حوزه کاملا مشهود است، در بهار سال 94 با 33.9 درصد رشد مواجه بودیم که این میزان در بهار سال جاری به 34.7 افزایش یافت. همه جمعیت کشور در سن کار نیستند بلکه از 15 و 14 سال به بالا در سن کار قرار می‌گیرند، در این میان تمام جمعیت در سن کار وارد بازار کار نمی‌شوند بلکه برخی از آنها که وارد بازار کار نمی‌شوند جمعیت غیرفعال هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: مقاطع دولت در ایجاد اشتغال سه ماه است. در سه ماه بهار سال جاری یک میلیون و دویست هزار نفر وارد شاخه اشتغال شدند و 750 هزار نفر توانستند به شغل مناسب خود دست پیدا کنند اما تعدادی هم بنا به دلایلی نتوانستند وارد بازار کار شوند.

نوبخت با اشاره به لایحه برنامه ششم توسعه خاطر نشان کرد: این برنامه با تمام فراز و نشیب‌هایی که در مجلس نهم و دهم تجربه کرد سرانجام کلیات آن در کمیسیون‌های مجلس تصویب و اصلاحاتی در آن اعمال شد، در جلسه‌ای که کمیسیون تلفیق برگزار کرد از 28 نفر 27 نفر به برنامه ششم رأی دادند، لذا انتظار داریم بتوانیم برنامه مطلوبی را با تصویب نهایی اجرایی کنیم.

**اقدامات مربوط به برنامه ششم از شهریورماه در سازمان برنامه و بودجه آغاز شده است

وی افزود: اقدامات مربوط به برنامه ششم از شهریورماه در سازمان برنامه و بودجه  آغاز شده است و در این زمینهجلسات متعددی را برگزار کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به حوزه‌های ناتمام که تاکنون واگذار شده است یادآور شد: سیاست دولت براساس الزام قانونی واگذاری طرح‌های ناتمام به مردم بوده، باید اعلام کنم که این الزام کاملا قانونی است که شورای اقتصاد چگونگی واگذاری آن را مطرح کرده و این شرایط از سوی دولت سهل‌تر واگذار می شود. همانطور که می‌دانید دولت بیش از 2000 طرح در دست دارد اما بودجه و اعتبار این طرح‌ها ناکافی است.

وی تأکید کرد: برای پروژه‌های ناتمام 400 الی 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است، اما باید هنوز این پروژه‌ها به واگذاری نرسیده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت برای کسانی که سال‌ها برای وزارتخانه‌ها و دستگاه دولتی پیمانی مشغول به فعالیت بودند امتیاز خاصی قائل می‌شود، اظهار داشت: کسانی که قراردادی یا به صورت پیمانی در دستگاه‌های دولتی مشغول به فعالیت بودند قطعا از امتیاز عادلانه برخوردار خواهند بود، زیرا که آنها با کسانی که به تازگی وارد دستگاه‌های دولتی می‌شوند متمایز هستند. قانون سنی را قائل شده و بر اساس آن عمل خواهد کرد.

وی درباره اینکه گفته می‌شود دولت نسبت به تغییر استاندار خصوصا استاندار اصفهان و همچنین لغو کنسرت‌ها عقب‌نشینی می‌کند، یادآور شد: وزارت کشور ضوابطی را برای تعیین استانداران دارد و هر تغییری که انجام می‌دهیم باید بر اساس پیشرفت کشور باشد، اما اگر اموراتی مانع پیشرفت در کشور باشد در برابر آن می‌ایستیم و اگر عقب‌نشینی به نفع جامعه باشد در راستای آن گام خواهیم برداشت.

سخنگوی دولت درباره اینکه منبع آمار دولت چه منبعی است، یادآور شد: آمار رسمی، مرکز آمار بوده و قانونا مرجع رسمی کشور است. آمار متفاوتی که از صندوق بین‌المللی پول موسسات و اگر سایر موسسات و دستگاه‌ها آمار متفاوتی ارائه می‌کند این موضوع امری طبیعی است و مبانی آنها بعضا یکسان نیست و احتمالاتی را که بعضا در نظر می‌گیرند اشکالات جدی نیست البته همان طور که گفته شد باید یک نهاد را به عنوان مرکز رسمی بدانیم و بر پایه آن عمل کنیم بدیهی است که این مرکز آمار رسمی کشور است.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت هنوز لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی را ارائه نداده است، یادآور شد: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال بررسی این موارد در رابطه با رفع موانع تولید هستند و آن را به مجلس ارائه خواهند داد.

وی درباره عدم تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: هفته گذشته به دلیل تعطیلات مذهبی جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی برگزار نشد و هفته قبل آن نیز با سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به قزوین برگزاری این جلسه به تعویق افتاد، اما این موضوع بدان معنا نیست که عدم برگزاری جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی باعث عدم پیگیری در این حوزه می‌شود. هر زمان نیاز باشد جلسات حتی به صورت دو بار در هفته برگزار می‌شود.

**پایبندی دولت به همه مأموریت‌های قانونی 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رفع حصر و زندانیان سیاسی به عنوان وعده رئیس جمهور در چه مرحله‌ای است و آیا دولت نسبت به این موضوع پیگیری خواهد کرد بیان داشت: رسانه‌‌ای کردن یک موضوع لزوم بر اقدام موثر نیست و رسانه‌‌‌ای نکردن مبحثی به معنای بی‌توجهی به آن نیست و همچنین دلیلی بر فراموشی آن نیست. دولت در مسائلی که می‌تواند اقدامی انجام دهد و در حال انجام است اگر رسانه‌ای شود مفید نیست و نمی‌توان موضوع را رفع کند، اما باید اعلام کنم دولت به همه مأموریت‌هایی که قانونا دارد پایبند است.

وی افزود: رئیس جمهور با تدبر و تعقل برای اجرایی کردن وعده‌های خود در تلاش است اما برخی از وعده‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر به نتیجه می‌رسد اما هر یک از وعده‌ها بستگی به شرایط موجود دارد، دولت همچنان در تحقق پیمان‌هایی که با مردم بسته استوار است و همه مسائل را پیگیری می‌کند.

نوبخت درباره طرح استیضاح وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حق تقدیم طرح استیضاح را به مجلس دارند و آنها می‌توانند به هر دلیلی وزیری را استیضاح کنند اما باید اعلام کنم بنده این طرح را رویت نکردم و از مواردی و محتوای آن اطلاعی ندارم، بنابراین در هر حال تردیدی ندارم که وزیر علوم نسبت به پاسخگویی آن اقدام خواهد کرد چه پیش از صحن علنی و چه بعد از صحن.
 
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزارش واگذاری شهرداری به هیئت وزیران تقدیم شده است افزود: تاکنون چنین گزارشی ارائه نشده است و اگر وزیر کشور در این زمینه اظهارنظر کرده یقینا برپایه اطلاعات او در هیئت وزیران است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سیاست‌های کلی انتخابات و عدم دخالت نیروهای مسلح به این موضوع گفت: کسانی که مخاطب این سیاست‌ها و وصیت امام راحل هستند دقیقا براساس اعتقادشان به تأسی از فرامین مقام معظم رهبری و وصایای حضرت امام(ره) اقدام خواهند کرد. دولت هم در این زمینه مخاطب است و اگر در این مسئله اقدام نکند قطعا باید پاسخ دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت یازدهم انتقاد از دولت قبل را مطلوب می‌داند آیا نوعی هدف‌گذاری در این امر مطرح است گفت: باید در این زمینه کمی ملاحظه کرد بنده به عنوان سخنگوی دولت تاکنون مبانی دولت گذشته را مطرح نکردم و  اعلام کردم که اگر دولت نیازی به مطرح کردن مسائلی داشته باشد به مراجع قضایی ارجاع می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه همه هنر ما این است که باید با 23 هزار میلیارد کشور را پیش ببریم خاطر نشان کرد: با این مبلغ باید کاری کرد که رشد اقتصادی منفی نشود ضمن آنکه باید تلاش کنیم فرصت شغلی برای جوانان ایجاد و واحدهای تولیدی راه‌اندازی شود همچنین انتخابات بهینه‌ای داشته باشیم اما زمانی که دولت یازدهم به روی کار آمد مطالبات انباشته زیادی بردوش دولت قرار گرفت که البته باید اعلام کنم در حال پیگیری آنها هستیم و اهداف ما نیز در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز همین موضوع است.

نوبخت درباره قاچاق کالا و تبدیل آن به بحرانی بزرگ برای کشور یادآور شد: اینکه وجود کالای قاچاق در کشور را با وجود مناطق آزاد مرتبط بدانیم کاری کارشناسی نیست. مناطق آزاد گمرک دارند و کالاهایی که ثبت می‌شود کنترل آن در مناطق آزاد انجام می‌شود. در مناطقی که گمرکی وجود ندارد، قاچاق صورت می‌گیرد، لذا اگر بتوانیم رویکرد مناطق آزاد را از واردات محور به صادرات محور تغییر دهیم کار سنجیده‌ای انجام دادیم چرا که این مراکز از امتیازات مناسب‌تری برخوردار هستند و قابلیت جذب سرمایه، تولید و اشتغال را دارد بنابراین در تلاشیم روند واردات را به صادرات معکوس کنیم.

وی درباره اینکه گفته می‌شود دولت برای کسری بودجه سلامت اقدام به اوراق قرضه کرده است اظهار داشت: در تبصره 38 قانون اصلاحیه بودجه تصریح شده که بتوانیم در جهت تعبیه بدهی‌هایی که دولت در دستگاه‌های دولتی به افراد دارد بتواند از طریق اوراق اسلامی به صورت صکوک اسلامی؛ لذا به همین جهت در این ارتباط از نفس موضوع اطلاع نداریم. مکانیسمی که در قانون وجود دارد به گونه‌ای است که اشکال شرعی ندارد شورای نگهبان به عنوان مرجع رسمی این اظهارنظر این موضوع را تأیید می‌کند اما از سوی دیگر آنچه در حال انجام بوده از طریق بازار سرمایه و فرابورس است در بورس از نظر فقهی قراردادها بررسی می‌شود اما همانطور که می‌دانید اوراق قرضه اشکال شرعی دارد و اوراق مورد نظر از نوع صکوک اسلامی و قطعا نظر مراجع اسلام برای دولت بسیار مهم و حائز اهمیت است.

سخنگوی دولت درباره برخی از گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه گفته می‌شود بخش خصوصی از عملکرد دولت گلایه‌مند است اظهار داشت: دولت باید وفای به عهد کند. بخش خصوصی و بیمه سلامت قراردادی بسته با این مبنا که آمادگی دارد دفترچه را بگیرد و چیزی از افراد تحت هر عنوان دریافت نکند و در ازای آن پول بیمه را دریافت کند گاهی ممکن است پرداخت‌ها در زمان معین صورت نگیرد اما بخش خصوصی به بیمه سلامت اعتماد کرد و نسیه داروها را پرداخت کرد بنابراین دولت حاضر شد از بازار سرمایه در ازای انتشار اوراق نقدینگی دریافت کند تا پول داروخانه‌ها را پرداخت کند، در حال حاضر چون به صورت صکوک اجاره‌ای، اجاره آن را نیز به صورت 22 درصد در حال پرداخت است لذا این چیزی جز وفای به عهد نیست.

**حضور ایران در عراق مستشاری است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران در آزادسازی موصل شرکت داشته یا خیر و ایران چه سیاستی را در این زمینه دنبال می‌کند ادامه داد: موضع ایران نسبت به کشور همسایه عراق و مردم آن روشن است و از سوی مراجع رسمی دیپلماسی مطرح شده و چیز پنهانی هم وجود ندارد. ما منتظر هستیم اقدامات انجام شده به نتیجه برسد تا شاهد حذف تروریست در منطقه باشیم.

وی ادامه داد: موضع ما همان موضع گذشته درخصوص عراق، فلوجه و سوریه است و براساس سیاست‌های اجرایی نظام پیش خواهیم رفت. قطعا سربازان ما در این مناطق حضور ندارند اما بحث‌های مستشاری و مشاوره‌ای با کشورهای مسلمان داریم و قانون اساسی این تکلیف را بر دوش ما قرار داده است. 

نوبخت درباره فعالیت دولت در زمینه اطلاع رسانی خاطرنشان کرد: انتظار آن است که دولت اقدامات انجام شده را اطلاع‌رسانی کند. لذا همه دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها باید فعال باشند همچنین سخنگو و روابط عمومی این نهادها باید پاسخگوی اقدامات باشد و انتظار اطلاع‌رسانی از سوی دولت کاملا صحیح است، دولت قصد داخل شدن به چالش و درگیری را ندارد زیرا اقدامات زیادی را برای خدمتگزاری در دستور کار دارد.

وی با اشاره به پیشرفت مسکن مهر خاطرنشان کرد: مسکن مهر تا حدی قابل قبول پیش رفته است اما باید بدانیم که نیازمند تأمین منابع می‌باشد که دولت موظف است بخشی از آن را تأمین کند. 40 تا 45 هزار میلیارد تومان بانک مسکن به بانک مرکزی بدهکار بود و 45 هزار میلیارد از منابع بانک مرکزی به این منظور استفاده شد و دولت هم کوشید تا منابع مسکن مهر را ساماندهی کند. در حال حاضر منابع مسکن مهر را افزایش دادیم و آنچه در توان دولت بوده متعهد شدیم به طوری که بخشی از زیرساخت‌ها و تجهیزات مسکن از جمله آب، فاضلاب و تجهیزاتی را که لازم است را دولت تأمین خواهد کرد.

** دولت مستقیما به تأسیسات مسکن مهر تسهیلات ارائه می‌کند

سخنگوی دولت ادامه داد: در اصلاح بودجه 95 مبلغی از اوراق خزانه برای زیرساخت‌ها و تجهیزات و تأسیسات مسکن مهر که علی‌القاعده توسط مردم باید پرداخت شود از سوی دولت تأمین خواهد شد البته بعد از پرداخت مطالبات گندم‌کاران این مسئله در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

نوبخت تأکید کرد: دولت از طریق ارائه تسهیلات بانکی و ارائه پول به صورت اعتبارات دولت به تأسیسات مسکن مهر کمک می‌کند. ثبت‌نام مسکن مهر افزایش پیدا کرده و قرار است دولت مستقیما به تأسیسات مسکن مهر تسهیلات ارائه دهد که قطعا تا پایان سال‌جاری این پرداخت صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: این مسکن دولتی نیست و مردم از طریق سرمایه خود نسبت به ساخت آن اقدام می‌کنند بنابراین برای اینکه به این اقشار کمک شود دولت تسهیلاتی را ارائه خواهد داد.

سخنگوی دولت افزود: درباره تابعیت مضاعف در کشور قانون وجود دارد، دولت در حال اجرای این قانون است و اگر قانون امتیازی برای دولت در این زمینه قائل نشد باید مطابق قانون عمل کرد و قطعا وزیر اطلاعات هم هیچ اقدامی را فراتر از قانون متصور نخواهد بود و دستگاه‌های نظارتی هم اگر متوجه تخلفی شوند وارد عمل می‌شوند و اگر نیاز به اقدام دولت باشد قطعا وارد عمل خواهیم شد. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار