محمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کیسه صفرای خرس سیاه خاصیت درمانی ندارد

کارشناس تنوع زیستی حیات وحش گفت: خاصیت درمانی مایع درون کیسه صفرای خرس سیاه آسیایی از نظر پزشکی ثابت نشده و هیچ نشانه آشکاری از قاچاق آن در کشور مشاهده نشده است.

کیسه صفرای خرس سیاه خاصیت درمانی نداردعلیرضا محمدی کارشناس تنوع زیستی حیات وحش در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قاچاق خرس سیاه آسیایی و کشتن آن برای خاصیت دارویی موجود در کیسه صفرای آن، اظهار داشت: خاصیت درمانی مایع درون کیسه صفرای خرس سیاه بیشتر جنبه خرافات دارد و این موضوع از نظر پزشکی ثابت نشده است.

وی بیان داشت: سنتی در هند و پاکستان به نام «خرس رقصانی» وجود دارد که در حال حاضر به یکی از تهدیدات خرس سیاه آسیایی تبدیل شده به طوریکه با زنده‌گیری توله خرس‌ها، پس از کشیدن ناخن و دندان‌ها، خرس‌ها را از سوی پوزه مهار کرده و وادار به حرکاتی هماهنگ با موزیکی می‌کنند که می‌نوازند.


کارشناس تنوع زیستی حیات وحش گفت: قاچاق این گونه در خطر انقراض جهانی، توسط دلالان پاکستانی برای خروج از ایران با حساسیت‌های نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست و اطلاع‌رسانی به مردم بومی در جهت شناخت ارزش خرس سیاه آسیایی بسیار کمتر شده و به طور آشکارا نشانه‌هایی از قاچاق آن در کشور وجود ندارد.

محمدی با بیان اینکه خرس سیاه آسیایی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در لیست گونه‌های در خطر انقراض جهانی قرار دارد، افزود: جایگاه این گونه ارزشمند در ایران پایین‌تر از جایگاه قرارگیری آن در IUCN بوده و در رده گونه‌هایی «با حساسیت بالا» قرار گرفته است.

وی درباره زیستگاه‌ خرس سیاه آسیایی بیان داشت:‌خرس سیاه یکی از گونه‌های پستانداری است که فقط در جنوب شرقی کشور یعنی استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان یافت می‌شود.

کارشناس حیات وحش و تنوع زیستی گفت: متأسفانه جمعیت این گونه به دلیل توسعه غیراصولی، فعالیت‌های انسانی و شکاری که به زمان‌های خیلی قبل باز‌می‌گردد، بسیار کم شده و آمار دقیقی از تعداد آن در دسترس نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار