شرکت‌های بزرگ نفتی بار دیگر قدرت می‌گیرند

با افزایش بهای نفت بسیاری از شرکت‌های بزرگ سعی دارند با سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری به فعالیت‌های خود در دوره قبل از کاهش بهای نفت بازگردند.

شرکتهای بزرگ نفتی پس از عبور از سالهای سخت بار دیگر قدرت می گیرندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز؛ سقوط بهای نفت در دو سال گذشته موجب سقوط سهام طلای سیاه و نابودی ده‌ها هزار شغل در این حوزه شده است. این در حالی است که بزرگترین شرکت های نفتی برای پمپاژ دوباره نفت از دل خاک تلاش مضاعفی را آغاز کرده اند.

به باور کارشناسان، بزرگترین تولیدکنندگان نفت سعی دارند شرایط لازم را برای ثبات بهای نفت فراهم کنند. رویه‌ای که به سادگی صورت نمی گیرد.

ایوان کالیو، تحلیلگر موسسه مورگان استنلی در این باره می گوید: در شرایط حاضر قانون بقا حکم فرماست؛ شرکتهای نفتی در جستجوی موقعیتی هستند که کارآمدتر از گذشته جلوه کنند. دو سال گذشته، هیچ گروهی سقوط ناگهانی بهای نفت را پیش بینی نمی کرد و افت بهای طلای سیاه بدون شک موجب تعجب این شرکتها شد.

در طول 12 ماه گذشته، بیش از 20 هزار شغل در بخش حفاری نفت حذف شده است که عمده فعالیت آن‌ها در حفاری های خلیج مکزیک و آبهای عمیق بوده است. عقب نشینی در بخش اکتشافات و کاهش رقابت میان شرکتها از دیگر پیامدهای کاهش بهای نفت بود.

این در حالی است که با قرار گرفتن بهای نفت در مسیر افزایشی بسیاری از شرکتهای بزرگ سعی دارند با سرمایه گذاری‌های میلیارددلاری به فعالیتهای خود در دوره قبل از کاهش بهای نفت بازگردند. به عنوان مثال، شرکت نفتی شورون به منظور بهره برداری از میدان گازی گورگون در استرالیا بیش از 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. هزینه سرمایه گذاری در این میدان گازی پیش از کاهش بهای نفت از 37 میلیارد دلار فراتر نمی رفت.

سروسامان گرفتن بهای انرژی و احتمال برقراری توازن عرضه و تقاضا برای نفت می تواند موجب ثبات در بازار انرژی شود. در حال حاضر کشورهای بزرگ تولید کننده و صادر کننده انرژی مانند روسیه، چین، آمریکا و سازمان اوپک در صدد بهره گیری از شرایط موجود و بازگشت به دوران اوج خود هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار