ابتکار در گفت‌وگوی ویژه خبری؛

در دولت قبل، برنامه کاهش آلودگی هوا رو به توقف رفت/توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری در کشور از ابتدای مهر امسال/لایحه هوای پاک، اتفاق برزگی برای کشور است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، به بیان معضلات زیست محیطی کشور و راه حل آن‌ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مقابله با آلودگی هوا موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب(چهارشنبه 28 مهر ماه) شبکه دو سیما بود که با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا را در همه ایام سال مدنظر داریم، گفت: در وضع مقررات، موضوع را در حیطه سیاستگذاری‌ها و در اجرا نیز با توجه به مسئولیتی که در این حیطه داریم، موضوعات را دنبال می‌کنیم.

در افزایش کیفیت بنزین، اقدامات خوبی داشته‌ایم

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست یادآور شد: در ماه‌های اول سال ۹۲ مصوبه‌ی خوبی در بحث آلودگی هوا در دولت تصویب کردیم که مهمترین اقدام از آن زمان، اصلاح کیفیت سوخت و حذف بنزین‌های آلوده بوده که تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت هوای کلانشهرها داشت؛ ضمن اینکه در کنار این موضوع، ارتقای استاندارد تولید خودرو در کشور را نیز مد نظر داشتیم که سبب شده امروز در اکثر کلانشهرها وضعیت هوا نسبت به سال ۹۲ رو به بهبود باشد.

ابتکار اضافه کرد: متآسفانه در اکثر شهرها در کنار بحث آلودگی هوای ناشی از خودرو و صنعت، شاهد طوفان‌های گرد و غبار هستیم که این عامل نیز سبب کاهش کیفیت هوا در بسیاری از شهرها شده است.

توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری در کشور از ابتدای مهر امسال 

وی با اعلام اینکه از مهر ماه سال جاری، دیگر موتورسیکلت کاربراتوری در کشور تولید نمی‌شود تصریح کرد: این دستگاه‌ها تا پنج برابر یک خودرو می‌توانستند آلایندگی ایجاد کنند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: همچنین در سال ۹۲، چهل و هشت درصد از سوخت نیروگاها مازوت بود که این میزان به نه درصد رسیده و تلاشمان این است که با همکاری وزارت نفت، مازوت را از سوخت نیروگاه‌ها حذف کنیم.

برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در دولت‌های نهم  و دهم رو به توقف رفت

ابتکار با انتقاد از عملکرد دولت سابق در حوزه مقابله با آلودگی هوا بیان داشت: در دولت‌های نهم و دهم تقریباً برنامه‌های کاهش آلودگی هوا رو به توقف رفت و این موضوع در اولویت نبود که سبب شد بسیاری از طرح‌ها در راستای مبارزه با آلودگی هوا متوقف شود. 


لایحه هوای پاک اتفاق بزرگی برای کشور است
ابتکار با اشاره به اینکه کلیات لایحه هوای پاک، امروز به تصویب رسید ادامه داد: در این لایحه، یک سری قوانین اصلاحی وجود دارد. به طور کلی این لایحه اتفاق بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه باید به صورت مرتب کارکرد خودروها را مورد کنترل قرار داد، افزود: همکاری بسیار خوبی میان راهرو ناجا، وزارت کشور و سازمان حفاظت از محیط زیست وجود دارد به طوری که سامانه یکپارچه معاینه فنی راه‌اندازی شد تا گردش اطلاعات به درستی صورت گیرد.

ابتکار با اشاره به اینکه تعداد روزهای سالم در کلانشهر اصفهان در فاصله سال‌های 92-95 دو برابر شده است گفت: بهترین وضعیت هوا را در 6 ماهه نخست سال جاری داشته‌ایم که 50 روز هوا نسبت به سال 92 بهتر بوده است.

وی با بیان اینکه حرکت رو به جلویی را در بهبود کیفیت هوا مواجهيم، اظهار داشت: در کلانتری شهر تهران باید حمل و نقل عمومی افزایش یابد و از سوی دیگر اتوبوس‌های فرسوده باید از رده خارج شوند.

ابتکار با اشاره به اینکه در شورای عالی ترافیک تهران، موضوع محدوده ترافیک را متناسب با استاندارد خودروها تعریف کرده‌ایم گفت: لایحه هوای پاک تضمین‌کننده هوای خوب خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار