نقش حیوانات در جنگ‌های نظامی / ارتشی از حیوانات درجه‌دار +تصاویر

با اینکه استفاده از حیوانات در جنگ‌های نظامی و حتی پیام‌رسانی‌ از دیرباز رایج بوده است. هنوز نیز از گوشه و کنار دنیا خبرهای تازه‌ای از استفاده حیوانات برای کاربردهای نظامی خبر می‌رسد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش رسانه‌های هندی خبر عجیبی را درباره یک کبوتر حامل پیام از سوی کشور پاکستان اعلام کردند. این کبوتر قاصد با خود پیامی را حمل می‌کرد که در آن حاوی یادداشتی توهین‌آمیز برای هندی‌ها بود. پیام توهین‌آمیز این کبوتر باعث شد مأموران این پرنده بدخبر را دستگیر  و در اتاقی با تهویه مناسب بازداشت کنند و حتی برایش نگهبان نیز قرار دهند؛ اما این اولین بار نیست که از حیوانات برای مقاصد نظامی استفاده می‌شود.

حیوانات در پست‌های نظامی / ارتشی از حیوانات درجه‌دار +تصاویر

خفاش‌

در زمان جنگ جهانی دوم. یک دندان‌پزشک خشمگین آمریکایی تصمیم گرفت از این پستاندار پرنده به‌عنوان بمب‌های آتش‌زا استفاده کند. او قصد داشت خفاش‌ها را حامل بمب‌های کوچکی کند و در آسمان ژاپن به پرواز درآورد تا همه‌جا را به آتش بکشند. بااینکه این ایده مجوز اجراشدن گرفت؛ اما ۶ هزار خفاشی که او برای این کار تدارک دیده بود. مثل سنگ از آسمان سقوط کردند و یا اینکه فرار را برقرار ترجیح دادند و این ایده شکست خورد.

حیوانات در پست‌های نظامی / ارتشی از حیوانات درجه‌دار +تصاویر

زنبور

استفاده از زنبورها به‌عنوان یک سلاح جنگی تنها در کارتون‌های تلویزیونی نیست. در دنیای واقعی نیز از این حشرات به‌عنوان یک سلاح تأثیرگذار و آزاردهنده استفاده‌شده است. یونانیان و رومیان باستان بیش از بقیه از این سلاح طبیعی برای جنگ‌های خود استفاده کردند تا دشمن را بترسانند. طوری که حتی گاهی کندوهایی مملو از زنبور را با منجنیق به سمت دیوارهای شهر تحت محاصره می‌فرستادند تا از این طریق آنها را تسلیم کنند و یا متجاوزان را وادار به عقب‌نشینی کنند.

خوک‌

در متون قدیمی آمده است که زوزه خوک‌ها می‌توانسته حیوان عظیم‌الجثه‌ای مانند فیل را بترساند. طوری که نتواند قدم از قدم بردارد. از این خصلت خوک‌ها رومیان و اسکندر مقدونی در طول تاریخ در نبردهای خود بسیار استفاده کردند. اگرچه آمده است برخی از پادشاهان اروپایی پیش از میلاد مسیح این حیوانات زبان‌بسته را به مواد روغنی قابل‌احتراق آغشته می‌کردند و به سمت فیل‌های دشمن می‌فرستادند و از این طریق آنها را محاصره می‌کردند.

فیل‌

همه شما قصه سپاه ابرهه و فیل‌هایش را شنیده‌اید. این پستاندار غول‌پیکر از قدیم همراه آدم‌ها در میدان‌های جنگ حضورداشته است؛ و بر روی آن جهازها و زره‌های سنگینی سوار می‌شده است. فیل‌ها باقدرتی که داشتند می‌توانستند با برداشتن هر قدم لرزه بر اندام دشمن بیندازند و قلعه آنها را تخریب کنند. در ضمن اسب‌ها همیشه از بو، چهره و قدرت فیل‌ها در هراس بودند برای همین. فیل‌ها یکی از بهترین ادوات جنگی درگذشته به‌حساب می‌آمدند.

حیوانات در پست‌های نظامی / ارتشی از حیوانات درجه‌دار +تصاویر

الاغ و قاطر

این حیوانات زبان‌بسته از قدیم بار بشر را به دوش می‌کشیدند. آنها در جنگ‌ها نیز همواره این وظیفه را انجام داده‌اند و ادوات نظامی و بارها را با خود حمل کرده‌اند. در بسیاری از مواقع نیز وقتی فرمانده‌ها از مین‌گذاری زمین سر راهشان مطمئن نبودند. این حیوانات بخت‌برگشته را راهی میدان می‌کردند. تا از پاک بودن و یا ناپاک بودن زمین مطمئن شوند. این در حالی است که در صورت ناپاک بودن زمین حیوان بیچاره منفجر می‌شد.

سگ‌ها

شامه دقیق سگ‌ها همیشه موردتوجه بشر بوده است؛ اما سگ‌ها نیز برای خودشان انواع مختلفی دارند. درگذشته قلاده‌های تیز و برنده‌ای بر گردن سگ‌های وحشی می‌انداختند و از آنها به‌عنوان نگهبان استفاده می‌کردند که حتی می‌توانستند جان افراد را بگیرند.

حیوانات در پست‌های نظامی / ارتشی از حیوانات درجه‌دار +تصاویر

دلفین و شیردریایی

نیروی دریایی ایالات‌متحده از اواسط قرن بیستم تصمیم به استفاده از این دو حیوان دریایی و شناگر ماهر در نیروی نظامی خود کرد. به این شکل که از این حیوانات با استفاده از حسگرهای این حیوان برای جستجوی مین‌های دریایی استفاده می‌کنند. شیرهای دریایی قابلیت بسیار بالایی در دید در تاریکی و شنیدن صدا در عمق دریادارند. همچنین دلفین‌ها می‌توانند از خودشان صدایی از زیرآب ارسال کنند که امواج این صدای کوتاه و تیک مانند به اطراف منتشرشده و به‌خوبی می‌تواند آنچه در زیرآب دیده است را با جواب‌های آری و خیر به انسان اطلاع دهد.

حیوانات در پست‌های نظامی / ارتشی از حیوانات درجه‌دار +تصاویر

اسب

هیچ جانوری به‌اندازه اسب‌ها نتوانسته به بشر در جنگ‌هایش کمک کند و تا این اندازه مؤثر باشد. به‌طوری‌که جنگجویان بزرگ تاریخ همواره اسب‌های شهره‌ای هم داشته‌اند. سرعت اسب‌ها و راحتی انسان‌ها در نشستن روی آنها به‌طوری‌که به آنها اجازه تیراندازی هم می‌داد توانست آنها را تا سال‌های سال پای ثابت جنگ‌های بشر نگه دارد.




منبع: مهر

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار