بیش از 30 درصد بیماران مصروع دچار اختلال افسردگی هستند

دبیر اجرایی سی و سومین کنگره سالیانه انجمن علمی روانپزشکی ایران گفت: حدود 30 تا 60 درصد بیماران صرعی دچار اختلالات افسردگی می‌شوند.

محسن رحیم نیا دبیر اجرایی سی و سومین کنگره سالیانه انجمن علمی روانپزشکی ايران و روانپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیشترین تمرکز درمان های بیماری صرع را مربوط به تشنج دانست و بیان کرد: یکی از مواردی که در بیماران مصروع مورد غفلت قرار می‌گیرد، بروز عوارض روانی و اجتماعی ناشی از این بیماری است.

وی اختلال در تعاملات اجتماعی و روزمره بیماران مبتلا به صرع را ناشی از انگ زدن به آنها عنوان کرد و افزود: متاسفانه بیماران صرعی در بسیاری مواقع دچار تبعیض واقع می شوند و به ویژه در شهرهای کوچک به این بیماران انگ دیوانگی و یا روانی بودن می زنند.

این روانپزشک اظهار داشت: با نگاه بد و نادرست مردم به این بیماران و دوری کردن از آنها، ناخودآگاه این نگرش تا حد زیادی به خود بیمار هم منتقل شده و بیمار دچار انزواطلبی و گوشه گیری می شود و در پی آن هم با فاصله گرفتن از اجتماع سعی در مقابله با تحقیر شدن دارد.

وی ایجاد تغییرات شیمیایی در مغز را از دیگر عوارض بیماری صرع برشمرد و تصریح کرد: در اثر همین تغييرات روی مغز، بیمار مستعد ابتلا به افسردگی شده و با کوچکترین سرخوردگی دچار یاس و ناامیدی می شود.

رحیم نیا استرس و اضطراب را اجزای جدایی ناپذیر بیماران صرع دانست و اذعان کرد: یکی از راه های جلوگیری از گوشه گیری بیماران مبتلا به صرع، آگاهی بخشی برای پیشگیری از انگ زدن و فاصله گرفتن مردم از این بیماران است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به سلامت روان بیماران مصروع، گفت: خانواده نقش مهمی در کاهش اختلالات روانی اجتماعی این بیماران دارد به طوری که با مداخله صحیح و مراجعه به روانپزشک در صورت لزوم از آنها حمایت کند.

وی در پایان با بیان اینکه حدود 30 تا 60 درصد بیماران صرعی دچار اختلال افسردگی می شوند، یادآور شد: متاسفانه بیماران صرعی مبتلا به افسردگی به دلیل ترس از انگ زدن و برچسب زدن جامعه به آنها کمتر به روانپزشک مراجعه می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار