انتقاد دیده‌بان حقوق‌بشر از بازگشت اجباری پناهجویان افغان به کشورشان

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد هزاران پناهجوی افغان به اجبار راهی کشورشان شده‌اند.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی به قلم "احمد شجاع" نوشت: هزاران پناهجوی افغان به دلیل ناامن‌تر شدن این کشور و شرایط بد اقتصادی و معیشتی رهسپار ترکیه می‌شوند تا از آنجا خود را به اروپا برسانند؛ اما پس از ماه‌ها انتظار در برزخ ترکیه به آنها برای آنچه "بازگشت داوطلبانه" اطلاق می‌شود، فشار وارد می‌کنند.

در فرودگاه کابل هر روز زنان و مردان افغانی را مشاهده می‌کنید که با چهره‌ای غمگین به وطن بازگشته‌اند. آنها در مسیر سفر به ترکیه متحمل هزینه‌های گزافی شدند و حالا اجبارا به کشور بازگشته‌اند. دولت ترکیه برای تشویق پناهجویان افغان به بازگشت، به آنها نفری 25 دلار کمک نقدی واگذار می‌کند. به پناهجویان وعده داده می‌شود در فرودگاه کابل و پس از پیاده شدن از هواپیما کمک‌های نقدی بیشتری به دستشان خواهد رسید. البته پناهجویان در بدو ورود به کابل متوجه می‌شوند قرار نیست هیچ نهاد یا فرستاده دولتی به آنها کمک مالی اعطا کند.

در پاکستان هم فشارهای زیادی بر مهاجران افغان وارد می‌شود تا پیش از اتمام سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند. از اول ژوئیه تا 15 اکتبر 370 هزار پناهجوی افغان به اجبار راهی وطن شدند؛ درحالیکه حدود 220 هزار نفر از آنها به عنوان پناهجو ثبت نام شده بودند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد فقط در یک هفته گذشته 52 هزار پناهجوی افغان به کشور بازگردانده شدند. بسیاری از این افراد حتی در یک دهه گذشته خارج از کشور زندگی کرده و برخی حتی متولد پاکستان بودند.

اوایل ماه جاری میلادی مقامات دولت افغانستان با سران اتحادیه اروپا در بروکسل تشکیل جلسه دادند تا حجم کمک‌های مالی اختصاص داده شده به این کشور جنگ زده تعیین شود. در این نشست هیچ پیش شرطی برای واگذاری کمک مذکور به افغانستان تعیین نشد؛ اما کشورهای مختلف خواستار بازگشت پناهجویان افغان به کشورشان و استفاده از پول‌های اعطایی هستند.

این درحالیست که افغانستان همچنان درگیر ناآرامی‌های داخلی، رکود اقتصادی و نرخ بالای بیکاری است. در افغانستان بیش از 1.1 میلیون نفر از خانه و شهر خود به دلیل فعالیت گروه‌های افراطی آواره شده‌اند و با سرازیر شدن موج پناهجویان به کشور احتمالا اوضاع بدتر از قبل نیز خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار