درك عاشورا نیازمند دیدن و مطالعه است

هنرمندان ما برای درك عاشورا نیازمند تماشای كارهای متنوعی در این خصوص هستند تا به درك عظیمی از نظر بصری و موضوعی برسند.

درك عاشورا نیازمند دیدن و مطالعه است
به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد خزائی داور بخش پوستر و پرچم دهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: به زعم بنده كارهای این دوره یك مقداری در امتداد كارهای دوره قبل بود. انتظار بیشتری داشتیم تا كارهای غنی در جشنواره حضور داشته باشند.
 
البته كارهایی كه در بخش پوستر و پرچم این دوره دیده شد، از نظر اجرای هنری مشكلی نداشتند و ضعف آن ها بیشتر بر روی  معنا و  مفهوم بود. هنرمندان ما برای درك عاشورا نیازمند تماشای كارهای متنوعی در این خصوص هستند و باید با مطالعه پیرامون واقعه عاشورا و تماشای آثار این حوزه  سعی كنند تا به درك عظیمی از نظر بصری و موضوعی برسند و یاد بگیرند تا چطور ایده های خود را به نمایش بگذارند.
 
تمركز بر روی عزاداری های مردم نقاط مختلف كشور هم می تواند منبع الهامی برای یك هنرمند در خلق اثری ماندگار باشد. شاید تعزیه ای كه در كرمان وجود دارد با تعزیه ای كه در یك شهر دیگر اجرا می‌شود از جهت فرم و اجرا با هم متفاوت باشند و دیدن این آثار هر كدام برای خود در درك عمیق هنرمند می تواند راهگشا باشد.
 
از آنجایی كه این موضوع عاشورا یك موضوع فراگیر در میان ایرانیان است و هر كسی به نوبۀ خود ارادت خاصی نسبت به واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) دارد، باید سعی شود تا آثاری كه خلق می‌شود قابلیت ارتباط با مخاطبان عام را هم داشته باشد. البته از آنجایی كه المان های عاشورایی برای اكثر مردم آشنایی زدایی دارد، كار هنرمند راحت تر است و باید بخش زیادی از كارها فقط با چشم و ذهن مخاطب ارتباط برقرار كنند.
 
در این زمینه ورك‌شاپ هایی كه وجود دارد، می تواند در پیشبرد خلاقیت و ایده آفرینی برای هنرمندان  تأثیرگذار باشد البته همه این موارد جز با برنامه ریزی محقق نمی شود.
 
مسئولان این سوگواره باید در نظر داشته باشند كه هنرمندان مستعدی در سراسر كشور وجود دارند كه توجه كردن به آن ها می تواند زمینه پیشرفت‌شان را فراهم كند. توجه به این هنرمندان شهرستانی از طریق برگزاری نمایشگاه و ورك‌شاپ ها می تواند آن ها را هر چه بهتر به اهدافشان نزدیك كند.
 
باید گفت كه سوگواره هنر عاشورایی كه از عمر آن ده دوره می گذرد بسیار موفق و تأثیرگذار در حوزه ترویج هنر عاشورایی است و باید سعی شود تا با در نظر گرفتن برنامه های متعدد به سمتی برود كه هر دوره موفق تر از دوره قبل ظاهر شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار