وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت؛

هیچگاه روغن پالم را ممنوع المصرف نخواندیم/ مصرف نیمی از تریاک دنیا در کشور

وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت ابهامات روغن پالم را برطرف و شایعات مربوط به واکسن آنفولانزا را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت بهداشت در هفته گذشته سیاست های خود را در خصوص روغن پالم یادآوری و کشور را مصرف کننده نیمی از تریاک تولیدی در دنیا اعلام کرد.

نیمی از تریاک تولیدی دنیا در ایران مصرف می شود

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 25 درصد کل مرگ‌های سال 94 مربوط به افراد زیر 50 سال بوده است اظهار داشت: سیگار، فعالیت فیزیکی بسیار پایین، آلودگی هوا، عوامل شغلی و فقر آهن از جمله مهمترین ریز فاکتورهای بروز بیماری‌های غیر واگیر است. 

وی افزود:‌ مصرف مواد در کشور امروزه معضل بسیار جدی است به طوری که می‌توان گفت نیمی از تریاک تولیدی دنیا در ایران مصرف می‌شود. 

سفر ریاست‌جمهوری به مالزی به معنای تغییر سیاست وزارت بهداشت نبود

دیناروند در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی غذا عنوان کرد: در سال 91 و 92 میزان واردات روغن پالم 750 هزار تن بوده که این میزان در سال 93 و 94 به حدود 400 هزار تن رسیده است، از طرفی در شش ماهه اول سال 95، 179 هزار تن واردات روغن پالم صورت گرفته که اگر واردات در شش ماهه دوم سال هم به همین میزان باشد به طور کلی در سال 95، 350 هزار تن واردات داریم و این به معنی کاهش 15 درصدی واردات روغن پالم است. 

وی به سفر ریاست جمهوری به مالزی نیز اشاره و عنوان کرد: برخی تصور کردند سفر ریاست جمهوری به این کشور در جهت تغییر سیاست‌های دولت است در حالی که طی این سفر بنا بر پیگیری‌های هیئت اعزامی به ایران گذاشته شد و هیچ ارتباطی به تغییر سیاست نداشت. چرا که سیاست وزارت بهداشت در مورد روغن پالم همان سیاست قبلی است. 

مالاریا در شرف ریشه‌کنی

هاشمی وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه اجلاس صندوق جهانی ایدز، سل و مالاریا که با حضور رئیس هیأت مدیره صندوق و نمایندگان کشور‌های عضو در این وزارتخانه برگزار شد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با برنامه هدفمند موفق به کاهش آسیب ایدز در محیط زندان و محیط جامعه شده است و توانسته انتقال HIV را در مصرف کننده تزریقی مهار کند هر چند همچناند مصرف‌کنندگان تزریقی علت اصلی همه‌گیری این بیماری محسوب می‌شوند.

وی افزایش مشاوره بیماری‌های رفتاری در سال گذشته 8 برابر خواند و افزود: این افزایش در مورد آزمایشات 4 برابر و در خصوص تعداد افراد زیر پوشش ضد ویروسی 2 برابر است از طرفی 160 پزشک درمانگر برای خدمات ایدز تربیت شده‌اند و 13 قطب آزمایشگاهی با بهترین تجهیزات راه‌اندازی شده است.
  
پاسخ وزیر بهداشت به شایعات واکسن آنفولانزا

هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم افتتاحیه اجلاس صندوق جهانی ایدز، سل و مالاریا در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه واکسن آنفولانزا روی دست وزارت بهداشت مانده است، گفت: مردم ما می‌دانند که ما حقیقت را می‌گوییم و شایعات زیاد است شب گذشته نیز در مراسم عزاداری فردی از شایعه فلج کردن واکسن آنفولانزا می‌گفت من به مردم این اطمینان را می‌دهم که محل خرید و توزیع واکسن توسط سازمان غذا و دارو و معاونت بهداشتی کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: حرف زیاد است اما خوشبختانه مردم آهسته توجه نکردن به بسیاری از حرف‌ها را می‌آموزند بیشترین تلاش ما در این دولت این بوده که بر خلاف سال‌های گذشته واکسن آنفولانزا به موقع وارد کشور شود.

كاهش 94 درصدى ابتلا به مالاريا به كمك صندوق جهانى

 محمد مهدي گويا رييس مرکز کنترل بيماريهاي واگير وزارت بهداشت نيز در مراسم افتتاحيه اجلاس صندوق جهانى گفت: پروژه هاي صندوق جهاني براي پيشگيري و درمان سل و مالاريا، درايران به طور موثر اجرا شده است، برنامه هاي مبارزه با سل نيز در مارس 2014 کامل شدند، اما برنامه هاي ويژه ايدز و مالاريا به ترتيب تا سالهاي 2016 و 2018 ادامه دارد.

گويا با بيان اينکه از سال 2010 تا 2015 تنها 147 مورد ابتلا به سل داشتيم، افزود: استراتژي مبارزه با سل در چهارچوب برنامه صندوق جهاني تدوين شد و ظبق ان خدماتي را به مردم ارائه مي‌دهيم. 

اقدامات وزارت بهداشت برای پیاده‌ روی اربعین

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی گفت: برای اربعین ستادی با محوریت وزارت کشور تشکیل و تقسیم کار شده امسال مطمئننا استقبال بیشتر از سال های قبل است و این خاصیت عاشورا و فرهنگ عاشورایی است.

وی ادامه داد: آمادگی ما امسال برای خدمت رسانی بیشتر است و اقدامات از سوی ستاد اربعین اعلام می شود البته از طرف وزارت بهداشت، همه خدمات بهداشتی و درمانی با محوریت اورژانس انجام می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار