معاونت در هفته ای که گذشت

شروع کلنگ زنی بیمارستان اتمی در کشور و تولید 25 رادیو دارو از خبرهای مهم معاونت در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صحیح نبودن آمار خروج نخبگان از کشور، اغاز کلنگ زنی بیمارستان اتمی، تولید 25 رادیو دارو و حضور شرکت های سرمایه گذار فرانسوی از مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته بود.

سهم 50 درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور
علی وطنی معاون توسعه و فناوری معاونت علمی گفت : هر یک از این ستادها مأموریت انجام ارزیابی، پایش، آمایش و سیاست‌گذاری‌های مختلف را در توسعه علم و فناوری در سطح کشور بر عهده دارند.

وی یادآور شد: طرح آمایش سرزمینی در سطح استان‌های کشور با هدف هماهنگی بین ستاد‌های مختلف علمی در استان‌های مختلف است.

وطنی عنوان کرد: برنامه‌های توسعه‌ای که به تصویب نهاد‌های علمی برسد برای تأیید نهایی به شورای عالی فرهنگی ارجاع داده می‌شود.

وی تأکید کرد: برای عملیاتی شدن برنامه‌های علمی و فناوری نخبگان نقش بسیار مؤثری را ایفا کرده و آن‌ها می‌توانند در قالب 2 هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان طرح‌های خود را عملیاتی کنند.

فکر استخدام دولتی را از سر بیرون کنید/ در ایران برای نخبگان فرش قرمز پهن نمی کنند/ آمار خروج نخبگان صحیح نیست
سورنا ستاری معاونت علمی فناوری رئیس جمهور گفت: گزارش مربوط به خروج نخبگان از کشور از سوی بنیاد ملی نخبگان تدوین شده و این گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می شود و اگر موردی نباشد از سوی دبیر این شورا مطرح خواهد شد. آمارهایی که اکنون در خصوص خروج نخبگان از کشور اعلام می شود آمارهای صحیح و درستی نیست.

وی بیان کرد: امروزه با پول نفت و گاز نمی‌شود کشور را اداره کرد و مسئولان دانشگاهی باید به فکر ایده‌های خلاقانه اهمیت بدهند زیرا تاریخ آبادانی و آبادی کشور با سود مواد اولیه درست نشده بلکه تلاش افرادی چون فارابی ابن سینا و رازی این کار صورت گرفته است.

ستاری با بیان اینکه زمانی که نفت در سفره‌های ما ظاهر شد راه کشور به بیراهه رفت، افزود: ما باید نوع نگرش را در کشور تغییر داده و به نیروی انسانی ارزش قائل شویم.

آغاز کلنگ زنی بیمارستان اتمی طی ماه‌های آینده / 25 رادیو دارو صادر می‌شود
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: نخبگان هر جامعه افرادی هستند که می‌توانند در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی حرکت جدی را دنبال کنند.

وی بیان کرد:‌ باید در کشور زمینه‌ای فراهم شود تا استعدادهای نخبگان در جهت تفکر و ایجاد طرح‌های خلاقانه تحول بزرگی در حوزه اقتصاد و اجتماع به وجود آورد.

صالحی ادامه داد: از نخبگان کشور انتظار می‌رود که صنعت را متحول کرده و دانش و تجربه اندوخته شده کشورهای خارجی را به دست آورند تا این حرکت به تولید علم و فناوری در کشور منجر شود.

وی عنوان کرد: ما نباید نگاهمان به کشورهای خارجی باشد تا صنعتشان را به داخل کشور وارد کنیم بلکه باید دانش تکنولوژی را به داخل انتقال دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص تعداد رادیوداروهای تولیدی کشور تصریح کرد: ما هم اکنون تعداد زیادی از رادیوداروها را در کشور تولید کرده و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته سعی در استانداردسازی این رادیو داروها داریم تا بتوانیم به کشورهای بیشتری آن را صادر کنیم. 

راه یابی 16 طرح به دهمین همایش ملی نخبگان
الستی دبیر دهمین همایش ملی نخبگان فردا  گفت: نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان برپاشده و بنیاد نخبگان به تشریح ایین نامه های خود می پردازد.

الستی ادامه داد: در پایان همایش یک مسئله ملی طرح و به پاسخ های برگزیده جوایز نفیسی اهدا می شود.

وی تصریح کرد: رهبری معظم در سال گذشته تاکید زیادی بر تحقق اقتصاد مقاومتی به وسیله جامعه نخبگان داشتند و به همین منظور در 26 استان جلسات متعددی با حضور یک هزار و 500 نفر از نخبگان در 42 نشست انجام شده و در مرحله اول 589 طرح به دبیرخانه ارسال که در نهایت 16 طرح به دبیرخانه این همایش پس از داوری راه پیدا کردند.

اولین پیوند سلول‌های بنیادی خونساز موفقیت‌آمیز بود
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اولین عمل پیوند سلولی در بخش پیوند سلول‌های بنیادی در بیمارستان فوق تخصصی مرکز طبی کودکان با موفقیت کامل صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: عمل پیوند سلول‌های بنیادی خونساز یازده سال است که در بخش پیوند سلول‌های بنیادی خونساز کودکان در دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان شریعتی انجام می‌شود.

حمیدیه در این‌باره اظهار داشت: تصمیم بر این شد که از این پس عمل پیوند سلول‎های بنیادی خونساز در بیمارستان فوق تخصصی کودکان صورت گیرد و خدا رو شکر اولین بیمار با عمل پیوند در شرایط مساعدی به سر برده و نتیجه پیوند موفقیت‌آمیز بوده است.

حضور شرکت‌های "فرانسوی" در پارک فناوری پردیس
رضا اصلانی کارشناس امور بین الملل و توسعه صادرات پارک فناوری پردیس گفت: شرکت سرمایه‌گذاری BPI فرانسه با هدف بازدید از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و حمایت مالی از آنها به پارک فناوری پردیس آمده تا مقدمات سرمایه‌گذاری و امضاء تفاهمنامه همکاری در این زمینه انجام شود.

وی یادآور شد: بانک BPI در حوزه رشد و توسعه ، کسب و کار و ایجاد رقابت پذیری در شرکت‌های دانش بنیان نوپا سرمایه‌گذاری کرده و زمینه یک اکوسیستم مناسب را برای کارآفرینان مهیا می‌سازد.

اصلانی عنوان کرد: سهام‌داران اصلی این شرکت دولت فرانسه و صندوق سپرده محصول بود و فعالیتش در قالب مید کپ و SME است که با عرضه وام و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌ها را تا مرز تجاری سازی محصولاتشان همراهی می‌کند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.