لحظه به لحظه با پنجمین روز عملیات موصل؛

استفاده داعش از گاز کلر در موصل/ هلاکت 473 تروریست در 5 روز گذشته/ آزادسازی 53 روستا در دشت‌های وسیع موصل

عملیات آزادسازی موصل از چنگ گروه تروریستی داعش همچنان ادامه دارد.

لحظه به لحظه با پنجمین روز عملیات موصل/روستای نعنانه آزاد شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه العراقیه عراق از آزادسازی بخش‌های دیگری از موصل خبر داد.  


تحولات امروز نبرد موصل به شرح زیر است:

02:21 هواپیماهای عراقی با توزیع اعلامیه در آسمان نینوا، حویجه و القائم، شماره تلفن‌های رایگان برای "دریافت اطلاعات" در اختیار اهالی این مناطق گذاشتند.

00:58  نیروهای بسیج ترکمن با ورود به مرکز کرکوک، برای مقابله با هرگونه تحرک احتمالی تروریست‌ها، گشتی‌های پیاده به راه انداختند.

00:54 نخست وزیر عراق فرمان اعزام نیروهای امنیتی بیشتر به استان کرکوک برای تعقیب بازمانده‌های تروریست‌ها را صادر کرد.

00:52 وزارت کشور عراق، از هلاکت 31 تروریست داعشی در حمله ناکام به کرکوک خبر داد.

20:48 شبکه تلویزیونی العالم در گزارشی از موصل گفت: عملیات « نینوا ما داریم می آییم » وارد مرحله جدیدی شده است. نیروهای مشترک عراقی دهها منطقه و روستای مهم را در اطراف موصل آزاد کرده اند. نیروهای عراقی در محور شمالی از سه محور به سمت موصل پیشروی کرده اند. این نیروها منطقه خورسباد را آزاد کرده اند و به تقاطع شلالات در نزدیک سد موصل رسیده اند. نیروهای مشترک از سمت شرق مناطق سیداوه و تل الشریر و المکوک را در ساحل چپ دجله آزاد و چندین خودروی بمب گذاری شده را پیش از رسیدن به اهدافشان منفجر کرده اند.

رائد شاکر جودت، فرمانده پلیس مرکزی عراق گفت ما نیمی از اهداف تعیین شده در سمت سمت راست ساحل دجله در نینوا محقق شده است و اکنون فقط 20 کیلومتر از ساحل باقی مانده است.

ما همچنین 56 حلقه چاه نفتی را نیز تحت کنترل گرفته ایم. دشمن نفت این چاه ها را به سرقت می برد و هزینه جنگ را برای خود تامین می کند. 

العالم افزود: در محور جنوبی نیز نیروهای عراقی منطقه الشوره را به شکل کامل محاصره کرده اند و آماده حمله به آن هستند و روستای دویزات را در شرق دجله آزاد کرده اند. این نیروها همچنین روستای نعنعه را آزاد کرده اند و چهار خودرو بمب گذاری شده را منفجر کرده اند و 15 تروریست را از پای درآورده اند. نیروهای عراقی منطقه تلول ناصر و حرة الناصر و ام المناصیص و تل الشوک و نص التل و روستای شریرات را در غرب دجله آزاد کرده اند.

نیروهای عراقی در روستای آزاد شده بجونیه سفلی بیش از یک و نیم تن انواع مواد منفجره کشف کرده اند. 67 خانواده آواره نیز در اطراف پایگاه القیاره خود را به نیروهای عراقی رسانده اند.

نیروهای مردمی [حشد شعبی] در محور غربی حمله داعش به منطقه الحضر را سد کردند و دو خودروی بمب گذاری شده آنها را پیش از رسیدن به اهداف در جنوب غربی موصل منهدم کردند.

19:10 فرماندهی کل قوای عراق اعلام کرد: در پنج روز گذشته در مجموع 473 تروریست در عملیات آزادسازی موصل به هلاکت رسیدند. در محور جنوبی موصل شمار کشته ها 285 نفر و در محور شرق موصل نیز 188 تروریست به هلاکت رسیدند.  فرماندهی عراق همچنین آمار روستاهای ازاد شده را پنجاه و سه روستای پراکنده در دشت های وسیع موصل اعلام کرد.

17:14 شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد دو لشکر به فرماندهی ابورضا النجار فرمانده محور شمال نیروهای بسیج مردمی عازم کرکوک شدند.

17:02 شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد، بالگردها، عناصر داعش را در ساختمان آموزش و پرورش کرکوک هدف قرار دادند.

16:00 بسیج مردمی در عراق خبر داد حمله داعش در منطقه الحضر در جنوب غرب موصل ناکام ماند، داعش در این حمله از گاز کلر استفاده کرد. 

14:27 خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی از جنوب موصل اعلام کرد، داعش برخی از خانواده ها را از دو روستای جنوبی به گروگان گرفته است. داعش خانوادهایی را که از دو روستای زوایه و الحوض به گروگان گرفته است با خود به روستای العین و صفیه در حد فاصل منطقه شوره و حمام العلیل منتقل کرده است.

14:15 در همین حال «عبدالوهاب الساعدی،» فرمانده نیروهای ضد تروریسم عراق، نیز از شکسته شدن خط دفاعی اول داعش در شرق موصل خبر داد.  مناطق ، برطله ، حمدانیه و بعشیقه خط دفاعی اول داعش بشمار می روند. 
منابع آگاه امنیتی هم گفته اند: خط دفاعی دوم داعش در دو کیلومتری موصل است و داعش خط سوم دفاعی که در ورودی موصل است را به نوجوانان داعشی که واگذار کرده است.

14:00 مرکز اطلاع رسانی نیروهای بسیج مردمی عراق اعلام کرد: تروریست های داعش در حمله به نیروهای عراقی در جنوب غرب موصل از گاز کلر استفاده کردند. 

براساس این گزارش: تروریست های داعش بامداد امروز جمعه از محور منطقه الحضر واقع در جنوب غرب موصل به نیروهای عراقی در حال پیشرفت حمله و در این حمله از گاز کلر و چندین خودروی بمب گذاری شده استفاده کردند. 

13:59 سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز جمعه اعلام کرد تروریست‌های داعش ۵۵۰ خانوار از روستاهای اطراف موصل را جمع و آن‌ها را ظاهرا به عنوان سپر انسانی در نزدیک مواضع خود در منطقه مستقر کرده‌اند. 

وی با استناد به برخی از اطلاعات گردآوری شده افزود ما در حال تحقیق درباره کشته شدن چهل غیر نظامی به دست داعش در یکی از روستاهای منطقه هستیم. 

12:42 ستاد تبلیغات جنگ ارتش عراق اعلام کرد: نیروهای مشترک عراقی شرکت کننده در عملیات آزادسازی نینوا روستای نعناعه را آزاد کردند و ۱۵ تروریست داعش را به هلاکت رساندند و چهار خودرو بمب گذاری شده را در این مناطق منهدم کردند. 

12:40 قرار است نیروهای عراقی عملیات علیه داعش به شمال شهر موصل را از منطقه «سد موصل» آغاز کنند و فاصله این منطقه تا مناطقی که نیروهای داعش در آن حضور دارند، ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر است. پیشروی نیروهای امنیتی و ارتش عراق به سمت شهر موصل ادامه دارد. این نیروهای منطقه البرطله را در سمت شرق موصل از کنترل گروه داعش آزاد کردند. 

12:30 عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی گفت آنانکه در میادین نبرد حاضر هستند باید تا زمان آزادسازی اراضی عراق به مسئولیت‌هایشان پایبند باشند. کربلایی افزود، پیروزی بر داعش سبب بازگشت وحدت به عراق و همچنین بازگشت آوارگان به شهر و دیارشان خواهد شد. 
وی با توصیه به احتیاط در برخورد با غیر نظامیان، تصریح کرد، پس از سرکوب تروریسم صفحه جدیدی را در تاریخ کشور خواهیم گشود، باید اختلافات را کنار گذاشت و اجازه نداد بیگانگان در کشور مداخله کنند.

12:05 نیروهای مشترک عراقی روستای دویزات در جنوب موصل را آزاد کردند و پرچم عراق را در ساختمان‌های آن به اهتزاز در آوردند.

11:20  ده‌ها عضو داعش که با مخفی شدن در میان آوارگان سعی می کردند خود را به مناطق دیگر در عراق برسانند بازداشت شدند.

11:00   پلیس فدرال عراق روستای نعناعه در جنوب موصل را پاکسازی کرد، پلیس اعلام کرد در پاکسازی این روستا چهار خودرو بمب گذاری شده و مقداری مواد منفجره کشف شده است.

10:30 شبکه العراقیه از آزادسازی شمار دیگری از روستاهای محورهای جنوبی و شرقی موصل خبر داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، ستاد تبلیغات جنگ ارتش عراق از آزاد سازی روستاهای تلول ناصر، حضره الناصر، المناسیس و تل الشوک در محور جنوبی موصل و شمال ناحیه القیاره خبر داد.
 
10:00 ستاد تبلیغات جنگ با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نیروهایی از پلیس مرکزی عراق توانستند روستای الستل در محور جنوبی و شمال غرب نهر دجله را آزاد کنند . 

همچنین نیروهای دیگری از ارتش عراق موفق شدند روستای سیداوا و تل الشعیر را در محور شرقی موصل از سمت جنوب غرب نهر دجله آزاد کنند. ستاد تبلیغات جنگ در این بیانیه همچنین تاکید کرد: تیپ نیروهای تکاور فرماندهی عملیات نینوا روستای المکوک در محور شرقی را نیز آزاد کردند. این ستاد همچنین اعلام کرد روستای الشریرات در محور جنوبی و غربی نهر دجله نیز آزاد شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۵
خداییش این همه زحمت وقتی شیرین که همهی داعشیا یا دستگیر یا سقط شن فرار بی فرار
Canada
ناشناس
۱۹:۱۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۵
ياصاحب الزمان ادركنا ، انشاالله هرچه زودتر خبر پيروزى بشنويم ، نذزرهامون رو ادا كنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۵
حال چرا پهپادانتحاری با چیز ساده ترم میشه جلو ماشین انتحاری رو گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۵
ایران هم باید پهباد های انتحاری شو برای مقابله با انتحاری های داعش استفاده کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۳۰ مهر ۱۳۹۵
دولت هایی چون انگلیس و امریکا اینبار شکست بخوررند کارشون تموم و اینجاست که نوبت رشد شکوفایی ایران و تبدیل شدنش به یک ابر قدرت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۳۰ مهر ۱۳۹۵
بهترین راه برای پاکسازی شهرا از تروریستایی که تو تونلا مخفی شدن استفاده از سگه . مخصوصا اگه رو شونه هاشون دوربین بذاریم که از دور ببینیم چی پیدا کردن
آخرین اخبار