خوشرو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل:

اعلام آتش بس یکطرفه از سوی دولت سوریه اقدام منطقی و درست است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران بر این باور است که آتش بس یکطرفه‌ای که امروز از سوی دولت سوریه اعلام شد، اقدام منطقی و درستی بوده است.

اعلام آتش بس یکطرفه از سوی دولت سوریه اقدام منطقی و درست استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک روز پنجشنبه در نشست مجمع عمومی این سازمان پیرامون بررسی آخرین وضعیت در سوریه و شهر حلب، مواضع اصولی کشورمان را تشریح کرد.

 وی در این جلسه که با حضور بان کی مون دبیر کل و استفان دمیستورا نماینده ویژه این سازمان در امور سوریه برگزار شد اظهار داشت : شهر حلب و برخی مناطق سوریه طی چندین سال گذشته وضعیت نگران کننده ای داشته اند. تروریستها و گروههای مسلح که غالبا بواسطه عدم کنترل مرزها وارد سوریه شده و توسط برخی کشورهای خارجی حمایت می شوند مسئول وضعیت نابسامان و بروز فاجعه انسانی در شرق حلب هستند. بنابر این لازم است پاره ای اقدامات عملی با هدف پایان دادن به رنج و محنت مردم غیرنظامی آن مناطق صورت پذیرد. از جمله این اقدامات برقراری آتش بس جهت ارسال کمک و تخلیه مجروحین از شرق حلب و  همچنین خروج افراد مسلح از مناطق  پرجمعیت می باشد. تحقق این شرایط برای سامان دادن به اوضاع در سوریه و جلوگیری از تخریب مناطق و قتل و جرح مردم ضروری است.

خوشرو افزود : جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که آتش بس یکطرفه ای که امروز از سوی دولت سوریه اعلام شد و مورد حمایت فدراسیون روسیه قرار گرفت اقدام منطقی و درستی بوده است. لیکن از این واقعیت نبایستی غافل بود که با تداوم حضور عناصر تروریست و جنگ جویان خارجی در شرق حلب، وضعیت در آن منطقه متزلزل خواهد بود و هر لحظه امکان بروز مجدد درگیری وجود خواهد داشت.

سفیر کشورمان گفت : با مفروض دانستن این وضعیت، ما معتقدیم اقدامات اعلام شده از سوی دولت سوریه در روز 10 اکتبر برای تقویت آتش بس و پرهیز از شروع درگیریها بسیار مهم بوده و لازم است از سوی تمامی طرفهایی که در تلاش بمنظور یافتن راه حلی پایدار برای ختم بحران فعلی در شرق حلب هستند، رعایت شود.   

خوشرو افزود : ما معتقدیم که لازم است سازمان ملل متحد با واقع بینی بر نیازهای فعلی در شرق حلب تمرکز کرده و سایر کشورها را تشویق به مشارکت سازنده برای ختم این بحران نماید. همچنین بر این باوریم که لازم است جامعه جهانی از جمله سازمان ملل متحد پیشقدم شده و اجرای این اقدامات مهم را تسهیل نموده و فکر نمی کنیم که دخالت جانبدارانه مجمع عمومی ملل متحد در این مسیر ، سازنده باشد.

سفیر کشورمان در ادامه گفت مایلم آقای دمیستورا مشخصا به دو سوال پاسخ دهند. پرسش اول این است که ایشان چگونه تضمین می کنند عناصر النصره منطقه را ترک کنند در حالیکه حجم ارسال کمک به این افراد از سوی دولتهایی مشخص، نه تنها کم نشده بلکه رو به فزونی گذاشته است؟ و پرسش دوم اینست که ایشان چه تضمینی می دهند که سایر عناصر مسلح غیر از گروه النصره که قرار است با ترک مخاصمه موافقت کرده و در شرق حلب باقی بمانند، بار دیگر دیر یا زود دست به سلاح نبرند؟ 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار