سازمان ملل: شرکت‌های تسلیحاتی اسرائیلی به جنگ سودان‌جنوبی دامن می‌زنند

شواهد نشان می دهد تل آویو در حال دامن‌زدن به جنگ داخلی در کشور سودان‌جنوبی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، یکی از کارگروه‌های سازمان ملل شواهدی به‌دست‎آورده‌است که نشان می‌دهند شرکت‌های تسلیحاتی در فلسطین‌اشغالی و اروپای‌شرقی در حال دامن‌زدن به جنگ داخلی در کشور سودان‌جنوبی هستند.

کارگروهی از متخصصان در سازمان ملل با ارائۀ یک گزارش محرمانه به شورای امنیتِ این سازمان، روز پنجشنبه (29 مهر) اعلام کردند شرکت‌های تأمین‌‎کنندۀ سلاح در بلغارستان و اسرائیل با تسلیحِ شورشیان در سودان‌جنوبی، جوان‌ترین کشور جهان، مانع اتمام جنگ‌داخلیِ این کشور می‌شوند. ‎

در این گزارش که خبرگزاری فرانسه به‌آن دست‌یافته‌است، آمده است: «این شواهد در عین‌حال نشان‌دهندۀ شبکه‎های سازمان‌یافته‎ای است که تسلیحات از طریق آن‌‎ها از تأمین‌کنندگان سلاح در اروپای‌شرقی و خاورمیانه تهیه می‌شود و سپس از طریق واسطه‎ها در شرق آفریقا به سودان‌جنوبی منتقل می‎شود.»
براساس گزارش این کارگروه، در قراردادهای خرید تسلیحاتی که به سال 2014 میلادی یا پیش از آن مربوط هستند، نام شرکت‌های بلغارستانی و اسرائیلی مطرح است.  

این گزارش می‌افزاید که نیروهای وفادار به ریک ماچار، رهبر شورشیانِ سودان‌جنوبی، اخیراً درحالی که به تفنگ‌های خودکارِ ساخت رژیم اسرائیل مسلح بودند، سر از جمهوری دموکراتیک کنگو درآوردند. این تسلیحات در سال 2007 به کشور اوگاندا فروخته شده‌بودند.

سودان‌جنوبی در پی ناآرامی‌های سال 2011 میلادی اعلام استقلال کرد، اما وقوع یک جنگ‎داخلی خشونت‌آمیز در دسامبر 2013 باعث شد بسیاری از مردم از این کشور بگریزند. سالوا کی‌یر، رئیس‌جمهور سودان جنوبی، و ریک ماچار، معاونِ سابق او، بر سر تقسیم قدرت همچنان اختلاف دارند.

محققان سازمان ملل همچنین دریافته‎اند که یک شرکت بلغاری از طریقِ یک واسطه، یک محمولۀ 4 هزارتایی تفنگ و مهمات را در جولای سال 2014 به کشور اوگاندا منتقل کرده‌‎است و این تسلیحات بعداً به کشور سودان‌جنوبی منتقل شده‌اند.

علاوه‌‎بر‌این، کارشناسان سازمان ملل در حال بررسیِ یک شبکۀ قاچاق اسلحۀ مستقر در اروپا هستند که در سال 2014 فهرست گسترده‌‎ای برای خرید انواع تسلیحات کوچک، مهمات و سلاح‎های سبک از شورشیانِ سودان‌جنوبی دریافت‌کرده‌بود.

شورای امنیت سازمان ملل تهدید کرده‌است که کشور سودان‌جنوبی را به دلیل ادامۀ جنگ‌داخلی با تحریم تسلیحاتی مواجه‌می‌کند. این شورا اعلام کرده‌است که اگر دبیرکل سازمان ملل به‌ این نتیجه برسد که دولتِ سالوا کی‌یر در جوبا مانع استقرار نیروهای منطقه‌ای می‌شود که سازمان ملل تعیین کرده‌است، این کشور را تحریم‌ خواهد‌کرد.

هرو لادسوس، رئیس نیروهای حافظ‌ صلحِ سازمان ملل، پیشتر از شورای امنیت خواسته‌بود هرچه زودتر مانع صدور سلاح به سودان‌جنوبی‌ شود.

وی سه‌شنبه گفت: «من فکر می‎کنم تحریم تسلیحاتی می‌بایست اکنون اعمال شود و حتی اکنون نیز بسیار دیر است.»
تلاش‌های بین‎المللیِ متعددی برای دستیابی به آتش‌بس میان طرفین درگیر در سودان جنوبی با شکست روبروشده‎است. طی دو سال اخیر حداقل هفت توافق آتش‏‌بس بین دو طرف حاصل شد که پس از مدت کوتاهی نقض شده‌اند.

موج جدید درگیری‎ها پس از آن آغاز شد که در تاریخ 18 تیر، هم‌زمان با نشست کی‌یر و ماچار، تیراندازی‌های مرگباری در جوبا، پایتخت سودان‌جنوبی رخ داد و بیش از 300 نفر کشته‌شدند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار