موشک باران موصل با کاتیوشاهای "حشد الشعبی"

"کاتیوشا" ساخت شوری سابق، معروف‌ترین آتشبار راکتی است که توسط حشدالشعبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش و حشد الشعبی با سرعت بسیار زیادی به سمت مرکز استان نینوا حرکت می کنند و فاصله آن ها با موصل کمتر از 20 کیلومتر است.

یکی از روش هایی که حشد الشعبی و نیروهای عراقی برای انهدام مواضع داعش از آن استفاده می کنند ، راکت کاتیوشا است که در برد کوتاه ، کارایی بالایی دارد.

***مشخصات راکت "کاتیوشا"

یکی از معروف ترین انواع آتشبارهای راکتی «کاتیوشا» محصول شوروی سابق است که در بسیاری از کشورهای دنیا و جنگ های  جهان مورد استفاده قرار گرفته و پایه طراحی و ساخت راکت های سطح به سطح در کشورهای مختلفی شده است.


این راکت ها دارای کالیبر 122 میلیمتر هستند و از راکت اندازهای استاندارد موجود قابل شلیک هستند. برد راکت های کاتیوشا بیش از 20 کیلومتر است. در طول، وزن، سرعت و سرجنگی نیز بین این نمونه ها اختلاف وجود دارد که کاربرد آنها برای اهداف مختلف را توجیه می کند.

کاتیوشا در مقایسه با توپ‌های جنگی توانایی شلیک حجم عظیمی از مواد منفجره را در بازه زمانی کوتاهی به سوی دشمن دارد، اما دقت کمتری داشته و مدت زمان گلوله‌گذاری دوباره آن طولانی است.

 کاتیوشا سلاحی مقرون به صرفه است که امکان تولید انبوه سریع آن مهیا بوده و معمولاً بر روی کامیون سوار می شود و نخستین توپخانه خودکششی در جهان به شمار می رود.

البته این تنها یکی از تاکتیک هایی است که حشد الشعبی از آن برای ضربه زدن به تروریست های تکفیری استفاده می کند. نیروی انسانی گسترده یکی دیگر از ویژگی های نیروهای مردمی عراق است که دست کم 15 هزار نیروی بسیج مردمی در عملیات پاکسازی مرکز استان نینوا شرکت دارند.

**خیز بلند ارتش و حشد الشعبی برای بیرون راندن داعش از شمال عراق

چشم امید ملت عراق به نیروهایی است که تنها 15 کیلومتر برای آزادسازی کامل "موصل" فاصله دارند و خیز بلندی برای بیرون راندن داعش از شمال عراق برداشته اند. در مقابل داعش هم با اقدامات غیر انسانی به دنبال آن است که سرعت پیشروی را کند کند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد جمعه اعلام کرد نهادهای حقوق بشری سازمان ملل متحد گزارش هایی را دریافت کرده اند مبنی بر اینکه غیرنظامیان نزدیک مواضع عناصر داعش در موصل نگاه داشته شده اند و شاید از آنها به عنوان سپر انسانی در برابر نیروهای عراقی استفاده می شود. 

عناصر داعش نه تنها از این افراد آسیب پذیر به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند بلکه ترجیح می دهند آنها را بکشند. داعش حدود 200 خانواده را مجبور کرده است از روستای سمالیه نزدیک موصل به این شهر بیایند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۵
خداقوت...فقط حیف که اونجا هنوز عده ایی بیگناه شدن سپرداعشی ها وموشک معلوم نیست کجا دقیق میخوره...
آخرین اخبار