شمسی‌پور در حاشیه بازدید از منطقه حفاظت شده باشگل مطرح کرد:

بیش از 96درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی گاز است

مدیر کل حفاظ محیط زیست استان قزوین گفت: درحال حاضر بیش از 96درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی گاز است.

بیش از 96درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی گاز استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شمسی‌پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران استان تهران از منطقه حفاظت شده باشگل قزوین، اظهار داشت: تغییر سوخت نیروگاه شهید رجایی قزوین به گاز طبیعی یکی از بزرگترین دستاوردهای کشوری در حوزه محیط زیست انسانی است.

وی گفت:‌ نیروگاه شهید رجایی به لحاظ زیست محیطی یک معضل کشوری بوده و هست ولی با تدبیرهای انجام شده و تلاش‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دولت تدبیر و امید از اواخر بهمن ماه سال گذشته، مصرف سوخت آن از گازوئیل به مازوت تغییر یافت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان داشت: میزان مصرف گاز نیروگاه شهید رجایی روزانه معادل مصرف گاز قزوین است و به عبارتی بیش از 96 درصد سوخت مصرفی آن گاز است.

شمسی‌پور افزود: اگر نیروگاهی تماماً از سوخت سنگین(گازوئیل) استفاده کند روزانه چند صد تن سولفور را به محیط متصاعد می‌کند که تبعات آن اسف‌بار خواهد بود، بنابراین تغییر سوخت مصرفی نیروگاه شهید رجایی با ظرفیت دو هزار مگابایت تولید برق که جزوی از بزرگترین نیروگاه‌های تولید برق کشور محسوب می‌شود، یک اقدام بی‌نظیر درحوزه محیط زیست کشور محسوب می‌شود.

* طراحی نرم‌افزار جامع اطلاعات صنایع استان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: با استفاده از پتانسیل موجود در اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، نرم‌افزاری تهیه کرده‌ایم که تمامی اطلاعات صنایع استان از ابتدای استقرار تا انتهای فعالیت و وضعیت کنونیشان در آن ثبت شده است.

شمسی‌پور با اشاره به اینکه طراحی این نرم‌افزار باعث شده تا آزمایشگاه‌های معتمد از مراجعه حضوری و ارائه دستی نتایج خود خودداری کنند، افزود: این نرم‌افزار مدام به روز می‌شود تا صنایع استان به راحتی کنترل شوند، البته آزمایشگا‌ه‌های معتمد نیز به این نر‌م‌افزار وصل هستند و مجوزهای خود را به وسیله این نرم‌افزار ارائه می‌کنند. 

وی تصریح کرد: سال‌ها در کشور برای طراحی نرم‌افزار مذکور هزینه‌های زیادی شده بود و نتیجه ای را در‌بر‌نداشت ولی در حال حاضر ما این نرم‌افزار را آماده کرده‌ایم.

*تدوین طرح جامع کنترل آلودگی هوای قزوین

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه در این استان آلودگی هوای ناشی از گاز وجود ندارد، گفت: علی‌رغم تجمع صنایع ، وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی استان قزوین باعث شده تا وضعیت هوا در این استان خوب باشد ولی ما همچنان به تهیه طرح جامع کنترل آلودگی هوا اقدام کرده‌ایم تا بتوانیم از بروز این اتفاق جلوگیری و شرایط را کنترل کنیم.

شمسی‌پور ادامه داد: طرح جامع کنترل آلودگی هوای قزوین به تأیید کارگروه سلامت استان رسیده و امیدواریم کارگروه شورای برنامه‌ریزی آن را تأیید کند.

وی افزود: در این طرح برای 17دستگاه وظایفی تعیین شده تا مسئولیت‌های خود را در چهارچوب کنترل آلودگی هوای قزوین اعمال کنند و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد تا اوایل سال آینده این طرح به مرحله اجرایی برسد.

* پسماند یک واحد‌ صنعتی ماده‌ اولیه واحد صنعتی دیگر می‌شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به مطرح شدن اکولوژی صنعتی برای اولین بار در قزوین افزود: در این طرح از پسماندها با عنوان خوراک واحدهای صنعتی دیگر استفاده می‌شود به طوری که پسماند یک واحد به عنوان ماده اولیه واحد صنعتی دیگر مورد بهر‌ه‌برداری قرار می‌گیرد.

شمسی‌پور بیان داشت: شهرک صنعتی البرز به عنوان پایلوت کشوری در این زمینه انتخاب شده و مطالعات اولیه ‌آن نیز انجام گرفته است ، بنابراین در نظر گرفته‌ایم که عملیات اجرایی این طرح را تا پایان امسال و اوایل سال 96 شروع کنیم.

وی تصریح کرد: سیمان پتانسیل خوبی است که می‌تواند بخش بسیار زیادی از پسماندهای صنعتی واحدهای صنعتی را دریافت کند از این رو مذاکراتی را در این زمینه شروع کرده‌ایم و طرفین اعلام آمادگی کرده‌اند.

* تجهیز تمامی بیمارستان‌های قزوین به دستگاه بی‌خطر ساز

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه پسماند پزشکی یکی از معضلات‌ در حوزه کشوری است،گفت:‌ تمامی بیمارستان‌های استان قزوین به دستگاه‌های بی‌خطر ساز مجهز شده‌اند.

شمسی‌پور افزود: علاوه بر موارد فوق ما در زمینه مدیریت پسماند پزشکی یک قدم هم جلوتر رفته‌ایم به طوریکه پسماند‌های مطب‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و رادیولوژی‌های سطح شهر قزوین را با مشارکت بخش خصوصی جمع‌آوری کرده و به سایت محمدآباد منتقل می‌کنیم.

وی ادامه داد: از وجود بیش از 500 مطب پزشکی، 370 مطب قرارداد تحویل پسماندهای خود را منعقد کرده‌اند تا روزانه پسماند‌های خود را تحویل خودروهای مخصوص جمع‌آوری پسماندها‌ی پزشکی دهند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در خصوص تفکیک پسماند از مبدأ، تصریح کرد: موضوع تفکیک پسماند از مبدأ در استان قزوین به خوبی انجام می‌شود و در این راستا یک بخش خصوصی دیگری وارد کار شده و اقدامات آموزشی بسیار مناسبی را به شهروندان ارائه می‌دهد، بنابراین امیدواریم در این زمینه نیز شاهد اتفاقات و تغییرات خوبی باشیم.

*استان قزوین اولین و تنها دارنده سایت پسماند ویژه است

شمسی‌پور گفت: استان قزوین اولین و تنها دارنده سایت پسماند ویژه و صنعتی در سطح کشور است، این پسماند‌ها به لحاظ قطراتی از جمله فلزات سنگین و سموم برای محیط زیست بسیار خطرناک بوده و مدیریت آنها بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: 10هکتار از مجموع سایت محمدشهر توسط بخش خصوصی به مدیریت پسماند‌های ویژه اختصاص یافته است.

* مدیریت 500تن از پسماندهای عادی استان قزوین

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد:‌ کل پسمانده تولید استان قزوین در حوزه پسمانده عادی حدود 800تن در روز است که در حال حاضر حدود 500تن آن در جایگاه سایت محمدآباد مدیریت می‌شود.

شمسی‌پور ادامه داد‌: در سایت مدیریت پسماند محمدآباد خطوط تفکیک بازیافت و تبدیل به کود و کمپوست انجام می‌پذیرد.

وی تأکید کرد: تمامی شهرهای استان قزوین ملزم هستند که تمامی پسماند‌های خود را تحویل سایت محمدآباد بدهند، بنابراین این موضوع اتفاق بسیار خوبی است، چرا که دیگر جایگاه‌های متعدد برای زباله در سطح استان نخواهیم داشت و همه آنها در سایت 111هکتاری منطقه محمدآباد تجمیع می‌شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: همه شهرهای استان زباله‌های خود را به سایت واقع در محور قزوین_بویین زهرا که در 20کیلومتری قزوین مستقر شده منتقل می‌کنند که این سایت بسیار پیشرفته است.

شمسی‌پور با بیان اینکه پسماند یکی از معضلات عمده جهان است و کشور ما نیز در حال حاضر بسیار درگیر این موضوع است، گفت:‌ در حوزه مدیریت پسماند استان قزوین جزء استان‌های برتر کشور بوده و درحال حاضر مجهز به یک سایت امحا و مدیریت پسماند است.

وی تأکید کرد:‌ استان قزوین در بسیاری از مسائل محیط زیستی جزء پیش‌روهای کشور است.

*ارتقاء الموت و طارم به مناطق تحت مدیریت

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه این استان تنها دارنده یک منطقه تحت مدیریت به نام باشگل است، افزود:‌ این منطقه 1.6 درصد از مساحت این استان را تشکیل می‌دهد، در حالی که شاخص مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در سطح کشوری حدود 11درصد است، بنابراین فاصله ما با نرم کشوری بسیار زیاد است.

شمسی‌پور تأکید کرد:‌برای ارتقاء دو منطقه الموت و طارم به منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاداتی را ارائه داده‌ایم که باید به مصوبه شورای عالی محیط زیست برسد و درحال حاضر مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی ادامه داد: با اختصاص 7/5 تا 8 درصد از مناطق الموت و طارم به مناطق تحت مدیریت کنترل بیشتری روی این مناطق خواهیم داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: برخی از مناطق جزو مناطق چهارگانه حفاظتی محسوب نشده ولی تحت حفاظت محیط زیست قرار دارند و از آنها با نام مناطق شکار و تیراندازی ممنوع یاد می‌شود، که در استان قزوین؛ مناطق آوج ، آبگرم، دشت الله آباد، الموت غربی، الموت شرقی و طارم جزء مناطق شکار و تیراندازی ممنوع استان قزوین محسوب می‌شوند.

شمسی پور ادامه داد: الموت و طارم به دلیل تنوع زیستی و ژنتیکی بسیار خوبی که دارند با پارک‌های ملی رقابت کرده و حتی به گفته کارشناسانی که طی ماه‌های گذشته از این مناطق بازدید کردند قابلیت ارتقاء به پارک ملی را دارند بنابراین امیدوارم هر چه سریع‌تر این مناطق با تصویب شورای عالی محیط زیست به منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ارتقاء یابد.

*قزوین موفق در مقابله با طاعون نشخوار کنندگان کوچک

وی با بیان اینکه در حوزه طبیعی حدود یک الی دو سال گذشته بیماری‌های زیادی از جمله طاعون نشخوار کنندگان کوچک گریبانگیر محیط طبیعی کشورمان شده بود افزود: علی رغم اینکه استان قزوین از سمت زنجان و البرز که درگیر طاعون نشخوار کنندگان کوچک محاصره شده بود اما در منطقه هم مرز با زنجان حتی یک مورد تلفات نداشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افرود: از سمت الموت و هم مرز با طالقان البرز علی رغم تلاش‌های بسیار گسترده همکارانم شاهد تلفات سبکی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین حیات وحش منطقه بودیم.

*قزوین پیشگام در تدوین ، طرح مدیریت مناطق حفاظتی

شمسی‌پور با اشاره به دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تدوین طرح مدیریتی برای مناطق تحت مدیریت محیط زیست، گفت: باز هم استان قزوین در تدوین طرح مدیریت مناطق حفاظتی در بین تمامی استان‌های کشور پیشگام بوده است.

وی ادامه داد: بعد از تدوین طرح مدیریتی منطقه حفاظت شده باشگل و ارائه آن به شورای برنامه ریزی استان حدود یک سال پیش این طرح در جهت تعیین و تخصیص اعتبار در خصوص اجرای آن به تایید شورای برنامه ریزی استان رسید و با اینکه درحال حاضر در حال اجرا می‌باشد هنوز هیچ اعتباری برای اجرای آن به ما ارائه نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در خصوص طرح مدیریتی مناطق حفاظتی بیان داشت: در این طرح حفاظتی ضمن تقسیم منطقه به چند قسمت امنیتی و تفرجگاهی، شیوه حفاظتی منطقه به شیوه مدرن و نوین تغییر می‌کند به طوریکه یکی از پیشرفت‌های حاصل شده برای منطقه حفاظت شده باشگل پایش آنلاین منطقه است، به طوریکه در فاصله پنج الی 6 کیلومتری به وضوح وضعیت منطقه به طور آنلاین رصد می‌شود.

شمسی پور ادامه داد: در این طرح پنج دوربین برای منطقه حفاظت شده باشگل پیش بینی شده که دو مورد به دوربین‌های موجود اضافه خواهد شد.

*جلب مشارکت مردم در حفاظت مناطق

وی با تأکید بر اینکه اگر همکاری مردم وجود نداشته باشد طرح‌های حفاظتی موفق نخواهد بود، گفت: در طرح مدیریتی منطقه باشگل 17 روستا در نظر گرفته شده تا برای مشارکت در اجرای طرح حضور داشته باشند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تأکید کرد: ضمن تشکیل تعاونی امور مربوط به مدیریت حفاظتی مناطق را تا حد بسیار زیادی بر عهده مردم خواهیم گذاشت و طبق برنامه ریزی های انجام شده امسال یک مورد از تعاونی‌ها را به نتیجه خواهیم رساند.

*طرح یک محیط بان یک مدرسه

شمسی پور گفت: طرح "یک محیط بان یک مدرسه" از جمله موارد ابلاغ شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای مناطق تحت مدیریت است که استان قزوین نیز حدود یک ماه و نیم قبل در منطقه تحت مدیریت باشگل این طرح را به اجرا درآورده است.

وی ادامه داد: محیط بانان در مدارس اطراف منطقه حفاظت شده باشگل حضور یافته و به دانش آموزان مدارس آموزش های محیط زیستی و حفاظتی ارائه می‌دهند.

*بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تأکید کرد: بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی یکی از برنامه‌های مدیریتی محیط زیست استان قزوین است تا با کمک این بخش، وضعیت حفاظتی و مدیریتی مناطق تحت حفاظت محیط زیست را از لحاظ کیفیت ارتقاء دهد.

*40 محیط بان از 470 هزار هکتار حفاظت می‌کنند

شمسی پور گفت: استان قزوین دارای چهارصد و 70 هزار هکتار عرصه حفاظتی است که از این عرصه 40 محیط بان حفاظت می‌کنند یعنی هر 10 هزار هکتار توسط یک محیط بان مدیریت می‌شود این در حالیست که طبق استاندارد جهانی از حدود هزار و 800 تا دو هزار هکتار، یک محیط بان حفاظت می‌کند.

وی تأکید کرد: باید توجه داشت که محیط بانان استان قزوین محدودیت‌های بسیار زیادی دارند و با توجه به توپوگرافی منطقه و مجاورت قزوین با مرزها برخورد با متخلفان و مسئله حفاظتی بسیار سخت است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: حیات وحش ما حالت وحشی بودن خود را حفظ کرده است و ما اعتقادی به شیوه دست آموزی حیوانات نداریم.

*تدوین برنامه جامع عملیاتی کل استان

شمسی پور بیان داشت: برنامه جامعه عملیاتی کل استان قزوین به تفکیک مناطق و شهرستان‌ها تدوین شده است و تک تک وظایف با اعداد و ارقام ، پایش‌ها و گشت‌های شبانه در حوزه محیط زیست طبیعی مشخص شده است.

وی تصریح کرد: برنامه فوق مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه محیط زیست طبیعی قرار گرفته و چراغ راهی برای انجام مأموریت‌های ما در سطح استان است.

*ارائه گزارش 16 دستگاه به محیط زیست قزوین

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: زمانی که سیاست‌های کلی محیط زیست کشور از جانب مقام معظم رهبری در پانزده بند ابلاغ شد ، محیط زیست استان قزوین سال گذشته این سیاست‌ها را به 35 برنامه تدوین و به تصویب کارگروه استانی رساند.

شمسی پور ادامه داد: برنامه عملیاتی در نظر گرفته شده برای استان تلفیقی از برنامه ششم ، منویات رهبری و برنامه عملیاتی خود استان است.

وی افزود: برش استانی برنامه ششم را نیز برای استان قزوین تعیین کرده‌ایم و از آنجایی که محیط زیست به یک دستگاه فرابخشی تبدیل شده، شانزده دستگاه دیگر باید به محیط زیست گزارش عملکردی خود را در حوزه زیست محیطی ارائه دهند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست تاکید کرد: وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و طبق خواسته سازمان مدیریت در حال ابلاغ به سایر دستگاه‌هاست تا وظایف تمامی دستگاه‌ها در حوزه حفاظت و مدیریت محیط زیست احصا شود.

شمسی پور تصریح کرد: گزارش عملکرد دستگاه‌ها را در حوزه محیط زیست به طور مستمر دریافت خواهیم کرد.

*فقدان گزارش soe

وی ضمن انتقاد از فقدان گزارش soe در کشو، گفت: گزارش وضعیت محیط زیست از جمله گزارش‌های مهمی است که بر اساس آن‌ها می‌توان تصمیم گیری و برنامه‌ریزی‌های درستی داشت که در نهایت به حفظ محیط زیست می‌انجامد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست قزوین تاکید کرد: soe؛ وضعیت محیط زیست استان قزوین تقریباً نهایی شده که این اتفاق ضمن هدایت ارباب رجوع در 24 ، ساعت نقشه راه را نیز مشخص می‌کند.

شمسی پور گفت: ترکیه 70 استان دارد که هر استان آن گزارش soe خاص خود را دارد.

*سازمان ملل متحد قزوین را برگزید

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه 66 شهر جهان متقاضی و داوطلب اجرای برنامه شکوفایی شهری بودند، گفت: سازمان ملل متحد، قزوین را برای پایلوت اجرای برنامه شکوفایی شهری انتخاب کرده است که این موضوع هر بیست سال یکبار برای یک شهر اتفاق می‌افتد.

شمسی پور افزود: این اتفاق را مدیون تلاش‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر امور خارجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه شکوفایی شهری کار بسیار سختی است، افزود: این برنامه هفت بخش دارد که همه به شکل مستقیم و غیر مستقیم مباحث زیست محیطی را در دل خود جای داده است و عمده اجرای آن بر عهده شهرداری است.

*احیای جمعیت آهو در دشت جنوبی قزوین

شمسی پور با بیان اینکه احداث اتوبان کریدور زیستگاه آهو را به سمت سمنان و قم در دشت جنوبی قزوین قطع کرده است، گفت: با مشارکت بخش خصوصی و اعلام آمادگی از سوی آنها به عنوان قرق اختصاصی در نظر داریم تا جمعیت آهو را در دشت جنوبی قزوین احیاء کنیم.

*نقش زنان در حفاظت محیط زیست

وی تأکید کرد: باید تشکل‌های زنان را به عنوان حامیان محیط زیست استان قزوین فعال کنیم که در این خصوص ضمن انجام مذاکراتی با معاونت زنان استانداری استفاده از پتانسیل زنان را در حوزه حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته‌ایم.

*حضور 10 تشکیل فعال محیط زیست در استان قزوین

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: از تشکل‌های محیط زیستی موجود در استان قزوین هفده مورد آنها مجوزهای زیست محیطی دارند که از این بین ده مورد آنها بسیار فعال هستند.

*طرح حفاظتی باغستان‌های سنتی قزوین در دستور کار دولت

وی گفت: وجود دو هزار و 500 هکتار باغستان سنتی در قزوین پتانسیل بسیار خوبی است که لزوم تدوین و اجرای طرح حفاظتی آن بسیار احساس می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه باغستان‌های سنتی قزوین به عنوان نگین سبز قزوین محسوب می شوند، گفت: قدمت درختان این باغستان به صدها و یا هزاران سال بازمی‌گردد.

شمسی پور گفت: از پنج پروژه در نظر گرفته شده در سفر دولت به استان قزوین طرح حفاظتی از باغستان‌های سنتی قزوین با تأکید ابتکار به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت دار مطرح شده است و امیدوارم که جزء مصوبات دولت نیز باشد.

وی با اشاره به زیان‌های بسیار زیادی که سنجاب‌ها طی سالیان گذشته بر باغستان سنتی قزوین زده‌اند، گفت: طبق هماهنگی های انجام شده با سازمان حفاظت محیط زیست بیست بهله پرنده شکاری از جمله شاه بوف و سارگپه را در جهت کنترل جمعیت سنجاب‌ها در باغستان سنتی قزوین رها کرده‌ایم و به سمت استفاده از سموم شیمیایی پیش نرفتیم.

*دشت الله آباد قزوین به کانون ریزگرد تبدیل شده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: دشت الله آباد قزوین که در جنوب این استان قرار دارد در حال بیابانی شدن است.

شمسی پور ادامه داد: حدود صد هزار هکتار از دشت الله آباد به کانون ریزگرد برای استان‌های قزوین، تهران و کرج مبدل شده است که دو مورد از پروژه‌های اولویت دار در نظر گرفته شده در سفر هیأت دولت به استان به کنترل ریزگردها و این موضوع اختصاص دارد.

وی در پایان گفت: 60 میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با بیابانی شدن دشت الله آباد و کنترل ریزگرد های آن در نظر گرفته شده است که اگر این اعتبار تخصیص یابد برنامه یک ساله تدوین شده برای اجرای آن شروع خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار