کودکانی که پاسوز بی وجدانی برخی پزشکان شدند

کمای 9 روزه نوزاد 3 ماهه گرگانی، مرگ نوزاد مبتلا به «ای بی» در غیاب پزشک و... تنها چند مورد از حوادث تلخی است که درروزهای اخیر جان کودکان بیماررا به مخاطره انداخته است.

کودکانی که قربانی اشتباه پزشکان شدند
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمای 9 روزه نوزاد 3 ماهه گرگانی، مرگ نوزاد مبتلا به «ای بی» در غیاب پزشک، جان باختن نوزاد 6 ماهه کرمانشاهی به دلیل پذیرش نشدن در بیمارستان، ورود ناگهانی سوزن دندانپزشکی به سیستم گوارشی پسرک 6 ساله در پایتخت و... تنها چند مورد از حوادث تلخی است که درروزهای اخیر جان کودکان بیماررا به مخاطره انداخته است؛ اتفاقاتی که علاوه بر کودکان، اعضای خانواده هایشان را هم تا سر حد مرگ پیش برده و علاوه بر هزینه‌های مادی، بار معنوی سنگینی بر آنها وارد کرده است.
 
کمای 9 روزه ابوالفضل 3 ماهه
 
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران» پس از مرگ دختر 7 ساله گرگانی -الینا- که با قصور محرز کادر درمانی بیمارستان کودکان طالقانی این شهرستان در جریان عمل لوزه به کما رفته و سرانجام اواخر مرداد تسلیم مرگ شد، به تازگی بخش «آی سی یو» این بیمارستان پذیرای نوزاد 3 ماهه‌ای است که با اشتباه داروخانه‌ای درنزدیکی بیمارستان به خاطرتحویل داروی اشتباهی دچار تشنج شده وبه کما رفته است.پدر نوزاد دراین باره گفت: «18 مهر، ابوالفضل را به خاطر سرماخوردگی به بیمارستان طالقانی بردیم. وقتی پزشک نسخه را به ما داد چون داروخانه بیمارستان شلوغ بود همسرم برای تهیه دارو به بیرون از بیمارستان و داروخانه نزدیک آنجا رفت و داروها را گرفت. پسرم را به خانه بردیم و داروها را به او دادیم.
 
اما ساعت 12 شب ناگهان تشنج کرد و با کمک همسایه‌ها او را به بیمارستان رساندیم که به کما رفت.بعد هم مشخص شد علت حادثه مصرف داروی اشتباهی بوده است. مسئولان داروخانه ابتدا انکار می‌کردند اما وقتی نسخه و مدارک بستری ابوالفضل را دیدند پذیرفتند و کارمند متخلف را اخراج کردند. هرچند من از این داروخانه شکایت کرده‌ام و امیدوارم رسیدگی شود. با این حال من و همسرم آرزو داریم که بار دیگر خنده‌های پسرمان را ببینیم و امیدوارم خداوند او را به ما بازگرداند.»از سوی دیگر محمدرضا باباییان، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان پس از بررسی ماجرا گفت: «این نوزاد به دلیل مصرف داروی اشتباهی با سطح هشیاری بسیار پایین در بیمارستان بستری شد. اما خوشبختانه با تلاش پزشکان خطر رفع شده است و امیدواریم تا چند روز آینده با بهبودی کامل ترخیص و به آغوش خانواده بازگردد.»یک مقام آگاه از پلیس آگاهی گرگان نیز دراین باره گفت: «اشتباه متصدی داروخانه محرز شده و پرونده جداگانه‌ای در این باره در پلیس آگاهی تشکیل شده است که تحقیقات دراین باره ادامه دارد.»
 
مرگ کودک به خاطر نبود پزشک
 
بیماری «ای‌بی» یک نوع بیماری پوستی تاولی در پوست و غشای مخاطی است که به صورت مادرزادی و در برخی موارد در بدو تولد بروز می‌کند. مبتلایان به این بیماری از نظر قانونی باید در هفته دو بار تحت معاینه پزشک عمومی در خانه قرار بگیرند اما با اینکه این قانون مصوب شده است تخطی پزشک عمومی نوزاد مبتلا به «ای بی» از این قانون و حضور نیافتن او طی 3 هفته بر بالین بیمارش، مرگ این نوزاد را رقم زده است.حجت‌الاسلام سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، رئیس خانه بیماران «ای بی» گفت: «طبق قانون باید پرشک عمومی 2 روز در هفته در خانه بیمار مبتلا حضور یابد اما غیبت سه هفته‌ای یک پزشک مرگ نوزاد را رقم زده است. این در حالی است که یک نوزاد کرمانشاهی مبتلا به این بیماری نیز با پذیرش نشدن بموقع در بیمارستان، جان باخته است.»
 
بلع سوزن دندانپزشکی
 
27 شهریور امسال هم کودک 6 ساله‌ای به نام امیرعلی برای ترمیم دندان پوسیده به همراه پدرش به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه کرد. یکی ازپزشکان دانشجو مشغول کار بود که به دلایلی در هنگام انجام کار یونیت را ترک کرد و پسرک که ابزار داخل دهانش بود را تنها گذاشت. لحظاتی بعد او سر کارش برگشت اما سر سوزن دستگاه ناپدید شده بود. او ابتدا همه قسمت‌های دهان بیمار خردسال رابررسی کرد اما وقتی چیزی پیدا نکرد با صدا کردن پدر کودک بلع ناگهانی سوزن توسط پسرک را اعلام کرد و گفت که نمی‌تواند کاری کند و باید پسر خردسال هرچه سریعتربه بیمارستان انتقال یابد.پدر این کودک گفت: «نمی‌توانم برایتان توصیف کنم آن لحظه‌ها چه حسی داشتم.
 
آنها فقط گفتند پسرم سوزن را بلعیده و با دادن برگه‌ای به دستم مرا رها کردند. تنها کاری که به ذهنم می‌رسید این بود که پسرم را به نزدیکترین مرکز درمانی کودکان برسانم. آنجا چند عکس از او گرفتند و اعلام شد که سوزن حرکت کرده است. اما پزشک به من گفت اگر تا چند روز دیگر سوزن دفع نشد حتماً باید جراحی شود که خوشبختانه کار پسرم به جراحی نکشید.
 
تأسف بارترین بخش این موضوع این است که مسئولان دندانپزشکی مربوطه نه تنها در لحظه حادثه هیچ اقدامی نکردند بلکه با دادن شوک به من و خانواده‌ام ما را رها کردند که در این مدت نیز حتی پیگیر این موضوع نشدند و فقط چند باری دانشجوی دندانپزشکی که مسئول این اتفاق بود احوال پسرم را پرسید. من قطعاً این موضوع را از طریق قضایی پیگیری می‌کنم چراکه این‌گونه اتفاقات می‌تواند حوادث جبران‌ناپذیری رقم بزند.»
منبع: روزنامه ایران
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.