سه وزیر پیشنهادی کابینه روحانی را بهتر بشناسید

این گزارش به معرفی و ارائه بیوگرافی کوتاهی به 3 رجل پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی 3 وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش وپرورش می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این‌ روزها خبر استعفای سه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، آموزش وپرورش و گزینه های جانشینی آنان در صد اخبار رسانه ها قرار گرفته است.

روحانی در روز چهارشنبه 28 مهرماه خانه تکانی در دولت را آغاز و با پذیرش استعفای جنتی، گودرزی و فانی سرپرستان سه وزارتخانه ورزش، آموزش و پرورش و ارشاد را تعیین و طی احکام جداگانه‌ای، سید محمد بطحایی را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سید عباس صالحی را به عنوان سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید نصرالله سجادی را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد.

پس از مشخص شدن سرپرستان این سه وزارتخانه امروز خبرهایی از قبیل وزرای پیشنهادی و زمان معرفی آنان نقل مجالس شده است، در همین باره نوبخت سخنگوی دولت گفت: «اینکه تا چه زمان این سه سرپرست خواهند بود، در فاصله کوتاه وضعیت سرپرست بودن یا حکم نهایی مشخص خواهد شد».

غلامرضا کاتب عضو هیأت رئیسه مجلس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: عمده پیش‌بینی‌ها این است که دولت آقای روحانی، آقایان سیدرضا صالحی امیری را برای وزارت فرهنگ، مسعود سلطانی فر را برای وزارت ورزش و جوانان و محمدعلی نجفی  را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کنند.

اما صبح امروز (یکشنبه2آبان) برخی منابع خبری، محمدعلی نجفی از پذیرش کرسی وزارتخانه آموزش و پرورش انصراف داد، طبق گفته‌ی سیدمحمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، محمدعلی نجفی به‌عنوان رئیس ستاد حسن روحانی برای انتخابات آینده انتخاب شده است.

بر اساس قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی موظف است که ضمن بررسی سوابق و رزومه علمی و اجرایی گزینه‌های پیشنهادی، نظر نهایی را درباره رای اعتماد به گزینه‌های موردنظر را اعلام کند.

این گزارش به معرفی و ارائه بیوگرافی کوتاهی به 3 وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی 3 وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش وپرورش می‌پردازد.




فخرالدین احمدی دانش ‏آشتیانی

فخرالدین احمدی دانش ‏آشتیانی (زاده ۱۳۳۴ در آشتیان)، استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رئیس مجتمع آموزشی مفید، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاون اسبق طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است.

دانش آشتیانی شخصیتی از خانواده روحانی است. وی در جریان انقلاب اسلامی فعال بود، پدرش در دور اول و سوم مجلس شورای اسلامی نماینده بود، وی در سال‌های جوانی به سپاه پاسداران پیوست و از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۴ هم با سپاه و هم با آموزش و پرورش کار می‌کرد.

سه وزیر پیشنهادی کابینه روحانی را بهتر بشناسید

نامزدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم

پس از آنکه رضا فرجی دانا استیضاح شد و محمود نیلی احمدآبادی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، در ۱۹ آبان ۱۳۹۳، بسیاری از وبسایتهای خبری مدعی شدند که قرار است روز بعد فخرالدین احمدی آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شود.

نهایتاً در ۲۰ آبان ۱۳۹۳ حسن روحانی طی نامه‌ای به علی لاریجانی، احمدی دانش آشتیانی را برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد. وی ساعتی بعد دربارهٔ برنامه‌هایش برای وزارت علوم گفت که برنامه‌های خود را در حوزه‌های مختلف به دولت ارائه کرده است و همچنین اعلام کرد که فکر نمی‌کند مجلس با او مشکلی داشته باشد.

احمدی دانش آشتیانی در همان روز، برنامه‌های کامل خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. جلسه بررسی صلاحیت وی در مجلس، سه شنبه ۲۷ آبان برگزار شد. اما وی نیز همچون محمود نیلی احمدآبادی به دلیل آنچه که نمایندگان انتساب به فتنه ۸۸ و تیم کاری مصطفی معین نامیدند، با کسب ۷۰ رأی موافق، ۱۷۱ رأی مخالف و و ۱۶ رأی ممتنع نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

سیدرضا صالحی امیری

سید رضا صالحی امیری (زادهٔ ۱۳۴۰ در شهرستان بابل، شهر امیرکلا)، سیاست‌مدار و فعال علمی و فرهنگی ایرانی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است.

وی در آغاز کار دولت حسن روحانی، هفتاد روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان بود. پیش از این در وزارت اطلاعات و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری فعالیت کرده است. صالحی امیری دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) و استادیار دانشگاه است.
 
مسعود سلطانی فر

مسعود سلطانی‌فر (متولد ۱۳۳۸ در تهران)، سیاستمدار اصلاح طلب، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، عضو سابق فراکسیون اصلاح طلبان چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و از اعضای حزب اعتماد ملی است.

وی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام مصطفی هاشمی‌طبا در زمان ریاست وی بر سازمان تربیت بدنی به مدت دو سال (در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵) و همزمان معاونت اداری و مالی این سازمان، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

سلطانی‌فر دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است. وی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سابقه همکاری با حسن روحانی را داراست و به عنوان مسئول کمیته ورزش روحانی فعالیت کرده است. سلطانی‌فر به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر نیز انتخاب شده بود که پس از رفتن به میراث فرهنگی از شورای شهر تهران استعفا کرد.

وی در دوره‌ای که تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ راه یافت و هنگامی که دولت اصلاحات تازه روی کار آمده بود، قائم‌مقام مصطفی هاشمی طبا شد.

سلطانی‌فر یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نهم نشد. صالحی امیری که به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بود با ۱۱۷ رای موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم نشد.

وی که در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران توانسته بود جایگاه ۳۲ را کسب کند، به عنوان اولین عضو علی‌البدل شورای شهر انتخاب شد که نهایتاً با حذف محمد مهدی مفتح به دلیل راه یافتن وی به مجلس شورای اسلامی در انتخابات میان دوره‌ای، به شورای اسلامی شهر تهران راه یافت.

در ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ با تصویب وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و تأیید حسن روحانی، سلطانی‌فر به مدت سه سال به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش انتخاب شد و جایگزین علی صدوقی شد. در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ و پس از استعفای محمدعلی نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حسن روحانی، طی حکمی مسعود سلطانی‌فر را به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب کرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی از شهرکرد
۲۳:۲۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
دولت پیر دگر بار پیرترخواهد شد واقعا جای تاسف داره کابینه ای که هیچ حرفی برای گفتن نداشت بازهم همون کابینه
کاش قدری هم به جوانان اعتماد می کردید
-
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
بیچاره روحانی آدم قطعی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
این چن ماه میخوان چیکار کنند وزیراش کارایی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
محمد علی نجفی جون که کارنامه ای درخشانی دارد برای همه فرهنگیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
لطفا اول دقت بفرمائید حتما دو تابعیتی باشند بندگان خدا ترجیحا کانادا بهتر است ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
تجربه مهم تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
چرا روحانی مدرسه پیرمردها باز کرده یعنی ما جوانان قابل اعتماد نداریم چرا ریاست و مدیریت را به نسل جوان نمی سپارید واقعا چراااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۵
چون که اقای روحانی خوب شعار میدن .جوان باوری در کشور ما زیر صفر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
قبلا معرف حضور بودن...
آخرین اخبار