99.2 درصد دسترسی به آب سالم در کشور/ فعالیت 810 آزمایشگاه بهداشتی برای سنجش کیفیت آب

قائم مقام وزیر نیرو گفت: شاخص های ما از نظر دسترسی به آب سالم و بهداشتی با شاخص های اروپایی تقریبا همسانی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمودی قائم مقام وزیر نیرو صبح امروز در اولین همایش بین‌المللی و نوزدهمین همایش ملی بهداشت محیط و توسعه پایدار در سالن همایش های برج میلاد اظهار داشت: یکی از اهداف برجسته مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2005 با عنوان اهداف هزاره سوم تضمین پایدار محیط زیست و بررسی شاخص برجسته جمعیت فاقد  آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بود که نشانگر اهمیت نقش آب در پیوستگی با محیط زیست است.

وی اظهار داشت: تا سال 2050 بیش از 55 درصد از منابع آب زیر زمینی استفاده خواهد شد و اگر شیوه بهره برداری به همین منوال ادامه پیدا کند حدود 70 درصد کشورها با تنش آبی روبه رو می شوند.

قائم مقام وزیر نیرو بیان کرد: طبق آمار 20 ساله اخیر ما 110 میلیارد متر مکعب ذخایر آبی داریم و طبق برآورد 6 ساله این میزان به کمتر از 100 میلیارد متر مکعب رسیده است که این مسئله تاثیرات مختلفی بر محیط زیست و زندگی افراد خواهد گذاشت.

محمودی عنوان کرد: طبق شاخص های جهانی هر کشوری که تا 40 درصد از از میزان آب مصرفی را استحصار کند کشوری پایدار است که ما متاسفانه حدود بین 80 تا 90 درصد از ذخایر آبی را مصرف نموده ایم.

وی اظهار داشت: کاهش ذخایر آب به همراه رشد آلاینده ها اگر مورد توجه قرار نگیرد همین منابع محدود با مشکلات جدی تری مواجه خواهد شد.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر 99.2 درصد دسترسی به آب سالم داریم، شاخص های ما از نظر دسترسی به آب سالم و بهداشتی با شاخص های اروپایی تقریبا همسانی دارد که در حوزه فاضلاب بیش از  42 درصد از منابع جمعیت ما زیر پوشش طرح های بهداشتی و فاضلاب هستند.

محمودی بیان کرد: در پایان سال 1405 جمعیت شهری و روستایی از نظر دسترسی به آب شرب 100 درصد، در حوزه فاضلاب های شهری 75 درصد و در حوزه روستایی به 40 درصد برسد که گام‌های خوبی در جهت سازگاری و جلوگیری از آسیب رسانی به طبیعت است.

وی عنوان کرد: در حوزه های جمعیتی نزدیک 810 آزمایشگاه بهداشتی برای سنجش روزانه و  دوره ای کیفیت آب مشغول به کار هستند که هماهنگی و همکاری سازمان های مربوطه کمک فراوانی در جهت رسیدن به این مهم داشته است.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: باید نگاه ما به آینده اصلاح روند های منفی گذشته و پایه گذاری روش هایی با تغییر رویه در همه ابعاد پایدار بماند.

محمودی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو امسال منابع مالی در خصوص طرح های حمایتی در جهت حفظ منابع آبی را تا 400 درصد افزایش داده، اظهار داشت: وزارت نیرو جهت جلوگیری از آسیب بیشتر به منابع آبی زیرزمینی طرحی را با عنوان طرح تعادل بخشی آبی زیر زمینی به تصویب رسانده که براساس آن حدود 15 طرح زیرمجموعه ای از کنترل و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز و افزایش تعذیه منابع آبی و همچنین استفاده از توان فکری دانشگاه ها و همکاری مردم در جهت حفظ منابع زیر زمینی در دست اجرا دارد.

وی افزود: همچنین سهم بندی در حوزه تالاب ها و دریاچه ها استفاده از پس آب ها و بازگشت دوباره به چرخ طبیعت از دیگر طرح هایی است که احتیاج به تمرکز و سرمایه گذاری در این زمینه دارد.

محمودی با بیان اینکه ما باید تامین آب جوامع فقیر را در اولویت قرار دهیم عنوان کرد:  اصلاح روش ها و الگوهای مصرفی، سخت گیری برآلوده کنندگان منابع آبی، تغییر روش دفع آفات به بیولوژیکی و رعایت حریم منابع آبی از جمله موارد مهم در این زمینه است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار