لرستان؛

بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطاشده توسط بانک‌ها خلاف قانون است

بلوکه کردن مقداری از تسهیلات اعطا شده به واحدها توسط بانک ها در استان کاملا خلاف قانون است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛هوشنگ بازوند استاندار لرستان پیش از ظهر شنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار داشت: بانک های استان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از پولی که به واحدها پرداخت می کنند را به عنوان سپرده نزد خود نگه می دارند. 

استاندار لرستان بلوکه کردن مقداری از تسهیلات اعطا شده به واحدها توسط بانک ها را کاملا خلاف دانست و بیان داشت: بانک ها نباید تحت هیچ شرایطی این کار را انجام دهند و اگر بانکی کتبا یا شفاها این موضوع را اعلام کرده باشد تولیدکنندگان باید موضوع را با ما در میان گذاشته که در صورت اثبات این موضوع ما با بانک متخلف حتما برخورد خواهیم کرد لذا بانک ها نمی توانند هیچ مبلغی از تسهیلاتی که به واحدها پرداخت می کنند را به عنوان سپرده نگه دارند. 

بازوند یادآور شد: دبیرخانه ستاد تسهیل باید ظرف یک هفته بررسی کند آیا پیشنهاد بلوکه شدن مبلغی از تسهیلات پرداخت شده به واحدها از سوی متقاضی بوده یا خیر و اگر این پیشنهاد از سوی متقاضی بوده باید سود ۱۵ درصدی به آن تعلق گیرد در غیر اینصورت اگر بانک ها سودی را پرداخت نکرده باشند رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت باید موضوع را به صورت مکتوب به سازمان بازرسی استان فرستاده تا این تخلف را بررسی کند. 

وی با اشاره به اینکه بانک های استان عملکرد خوبی داشته و ما از عملکرد آن ها راضی هستیم، افزود: البته تمامی بانک های استان حدود یک ماه پیش به ما اعلام کردند که حتی یک مورد از موضوع بلوکه کردن بخشی از تسهیلات واحدها اتفاق نیفتاده است همچنین سخت گیری بانک ها برای بازپرداخت تسهیلات طبیعی بوده زیرا آن ها نیز موظف هستند کاری کنند که تسهیلات پرداخت شده  برگرداننده شود لذا باید خود را مقداری جای آن ها بگذاریم. 

استاندار لرستان در خصوص درخواست مهلت دو ساله برای بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از سوی برخی واحدهای تولیدی استان عنوان کرد: مطابق مصوبه ستاد تسهیل و شورای پول و اعتبار مدت زمان بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش یک سال بوده البته ما هم قبول داریم برخی کارخانجات در یک سال نمی توانند کالای خود را به فروش برسانند و با توجه به رکود موجود امکان فروش کالا برای سرمایه گذار در یک سال امکان پذیر نیست لذا ما هم متقاضی افزایش این زمان به دو سال هستیم. 

بازوند افزود: در این جلسه مصوب خواهد شد اگر تولیدکننده ای کالاهای خود را ظرف یکسال به فروش نرساند بانک موظف به تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش آن واحد باشد. 

یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه ستاد تسهیل درخواست بانک ها برای طلب وثیقه ای مازاد بر وثیقه محل طرح واحدهای تولیدی بود که استاندار لرستان در این زمینه گفت: ما این موضوع مطرح شده از سوی بانک ها مبنی بر اینکه واحدها علاوه بر وثیقه محل طرح وثیقه ای دیگر را اضافه کنند را قبول نداریم ولی بر اساس برخی گزارشات واصله برخی واحدها اصلا قبول نمی کنند که محل طرح خود را به عنوان وثیقه قرار دهند که این کار نیز درست نیست. 

بنا بر این گزارش، در این جلسه مقرر شد مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ظرف ۱۵ روز از طریق صندوق ضمانت شرکت شهرک های صنعتی وثیقه مازاد واحدهای تولیدی استان را تامین کند.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.