اضافه شدن یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور در سال ۹۴

معاون اجتماعی وزارت بهداشت بر ضرورت مشارکت مردم برای به ثمر رسیدن اهداف توسعه پایدار تاکید کرد.

فقر اصلی ترین محور  اعضای سازمان ملل متحد/ اضافه شدن یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور در سال ۹۴
به گزارشخبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدهادی ایازی در اولین همایش بین‌المللی بهداشت محیط و توسعه پایدار که صبح امروز در برج میلاد برگزارشد؛ اظهار کرد:در سال 2015 میلادی با تسخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد 17 آرمان توسعه پایدار به تصویب رسیدند که دولت‌ها موظف به پیگیری این موضوع هستند. این آرمان‌ها به منظور پایان‌بخشی به فقر به عنوان یکی از محوری‌ترین موضوعات، حفاظت از کره زمین، حصول اطمینان از کامیابی و خوشبختی همگان تدوین شده است.

ایازی ابراز داشت: هر آرمان شامل اهدافی در زیر مجموعه خودش است که باید تا سال 2030 میلادی این اهداف تحقق یابد از دیگر اهداف این آرمان‌ها آموزش با کیفیت و تساوی جنسیتی، آب و فاضلاب بهداشتی، انرژی تمیز و قابل استطاعت، کار شایسته و رشد اقتصادی، صنعت، ابتکار و زیر ساخت مناسب، کاهش نوآوری‌ها، شهر‌ها و جوامع پایدار، تولید و مصرف مسئولانه، اقدام اقلیمی، حفظ حیات محیط‌‌های آبی و مناطق خشکی در روی کره زمین، صلح، نهاد‌های قوی و مشارکت برای تحقق آرمان‌ها است.

وی یادآور شد: در مجموع 17 آرمان 169 عدد مشخص شده که از این میان بررسی 10 عدد در آرمان سوم که در حوزه سلامت است پیش‌بینی شده است.

ایازی اظهار داشت: اولین مسئله حائز اهمیت درحوزه سلامت موضوع فقر، گرسنگی و محیط زیست آلوده است که تأثیر بسزایی بر روی سلامت می‌گذارد همچنین از مسائل جدی که باید به آن توجه ویژه‌ای شود بی‌توجهی به اقلیم زیستی مانند آلودگی هوا، آب و خاک، و کمبود آب آشامیدنی سالم است.

وی ابراز کرد: متأسفانه امروزه نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌های فراوانی در جامعه مشاهده می‌شود که سلامت مردم را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

ایازی عنوان کرد: طبق آرمان‌های توسعه جهانی عوامل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بیشترین اثر را در تحقق اهداف نظام سلامت به طور مستقیم و غیر مستقیم دارند.

وی یادآور شد: طبق نظام مردم سالاری دینی مشارکت مردم در تمامی سطوح تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا به منظور افزایش کارایی و بهره‌وری و دادن احساس مالکیت به مردم است همچنین رسیدن به آرمان‌های توسعه پایدار افزون بر عزم دولت نیازمند مشارکتهای اجتماعی و درگیری جوامع مدنی برای تحقق و پایداری این اهداف است.

به گفته معاون اجتماعی وزارت بهداشت، در سال ۹۴، ایران شاهد ۳۷۰ هزار مورد فوت و یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد بوده است که به طور کلی در این سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شده است. این رقم در سال ۹۵ نیز در حال تکرار شدن است.

ایازی با بیان اینکه دستیابی به پوشش فراگیر سلامت در حال حاضر با همکاری سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای کاهش فقر در حال انجام است، ادامه داد: کاستن مرگ و میر ناشی از مواد شیمیایی خطرناک و آلودگی هوا و خاک یکی دیگر از اهداف توسعه پایدار به حساب می‌آید که در این راستا ما تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان محیط زیست مبادله کرده‌ایم.

وی گفت: امید است تا سال 2030 میلادی نرخ مرگ و میر جهانی مادران کاهش چشم‌گیری پیدا کند همچنین پایان دادن به مرگ و میر کودکات زیر 5 سال از دیگر اهداف این آرمان است.

ایازی بیان کرد: پایان دادن به شیوع بیماری‌هایی مانند ایدز، سل وعفونت‌های گرمسیری و کاهش مرگ و میر زودرس بیماری‌های غیر واگیر از اهداف دیگر آرمان‌های توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه تقویت پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد در کشور اهمیت بسزایی دارد، عنوان کرد: از آن‌جایی که ایران در همسایگی کشور‌هایی قرار دارد که 80 درصد مواد افیونی دنیا در آن‌ها تولید می‌شود بنابراین عوارض بسیار جدی در این زمینه متوجه ما است.

ایازی گفت: ما در صدد هستیم تا سال 2030 طبق محور ششم تعداد مرگ و میر جهانی و جراحت‌های ناشی‌ از تصادفات جاده‌ای را حدود 50 درصد کاهش دهیم اکنون توانسته‌ایم در دهه اخیر بیش از یک سوم این آمار را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری بین بخشی وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی این کار را دنبال می‌کنیم. طبق بررسی‌های انجام شده در سال 94، 370 هزار نفر متوفی داشته‌ایم و آمار موالید حدود یک میلیون و 570 هزار نفر بوده است.

ایازی یادآور شد: دستیابی به پوشش فراگیر سلامت و دسترسی به دارو‌ها و واکسن‌ها و کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تماس با مواد شیمیایی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی از دیگر اهداف آرمان‌های توسعه پایدار است.

نیاز جدی به توجه در حوزه بهداشت محیط
در ادامه مراسم جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: ما باید نگاهمان را در زمینه موضوعات مربوط به بهداست محیط وسیع و عمیق تر نماییم.

جعفریان تصریح کرد: در خصوص اهداف توسعه پایدار که سال گذشته در سازمان ملل به تصویب رسید در کشور ما اقدامات خوبی انجام شده است، همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این حوزه فعالیت هایی داشته است اما هنوز کارهای زیادی هست که باید در این خصوص انجام بگیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: بسیاری از بیماری ها و مرگ و میر ناشی از مسئله آلودگی محیطی است و طبق آمارها حدود 20 درصد از اقدامات پزشکی و درمانی در حفظ سلامت افراد موثر است و این اهمیت موضوع بهداشت محیط را نشان می دهد.

وی بیان کرد: ارتقاء سلامت بهداشت محیط تاثیر قابل توجهی بر سلامت افراد خواهد داشت، که این مسئله وظیفه ما را در زمینه حفظ سلامت جامعه بیشتر می کند.

جعفریان اظهار داشت: باتوجه به تغییر الگوی بیماری ها به غیر واگیر، گسترش تکنولوژی و عوارض ناشی از آن و تغییرات حوزه صنعت، موجب الودگی بیش از حد محیط زیست شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: علیرغم پیشرفت تکنولوژی به مسائل بهداشت محیط کمتر توجه شده است که امیدواریم در این کنگره علاوه بر استفاده از سخنان صاحب نظران و تبادل نظر بتوانیم به نتایج عملی در حوزه بهداشت محیط برسیم و در راستای ارتقاء سلامت کشور گام برداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار