به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي؛

کتاب "نظری بر وضعیت فضای مجازی همسایگان ایران" منتشر شد

کتاب «نظری بر وضعیت فضای مجازی همسایگان ایران» با تاکید بر پایش شبکه‌های اجتماعی و زیرساخت به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، منتشر شد.

کتاب «نظری بر وضعیت فضای مجازی همسایگان ایران» منتشر شدبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب «نظری بر وضعیت فضای مجازی همسایگان ایران» نتیجه اولین فاز مطالعاتی در حوزه رصد و شناسایی فضای مجازی بین‌الملل در بنیاد اندیشه اسلامی وابسته به اين سازمان و مؤسسه سپهر مجازی ایرانیان به شمار می‌آید که در آن به معرفی، توصیف و تحلیل وضعیت فضای مجازی کشورهای همسایه و شناسایی نحوه و نوع فعالیت کاربران آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی پرداخته شده است.

این کتاب که توسط حمیدرضا آزادی، سرپرست بنیاد اندیشه اسلامی و مدیرعامل سابق مؤسسه سپهر مجازی ایرانیان، سودابه قیصری بهمند و فاطمه مهبادی، از کارشناسان فضای مجازی بنیاد اندیشه اسلامی به رشته تحریر درآمده، در قالب 370 صفحه و در قطع وزیری از سوي انتشارات بین‌المللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي منتشر شده است.

علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که استعمارگران رسانه‌ای غرب در کشورهای منطقه برای معرفی فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ایجاد کرده‌اند، همچنان می‌توان استفاده مفیدی از ابزار رسانه و فضای مجازی داشت.

برنامه نفوذ به فرهنگ شرقی و یکسان‌سازی نگرش‌ها و سبک زندگی از طریق ایماژسازی فرهنگی، در طول سالیان دراز توسط فرهنگ غرب انجام شده است؛ به همین دلیل برای فعالیت تاثیرگذار در این حوزه باید قواعد را به خوبی شناخت و به کار برد.

با عنایت به اینکه رصد و شناخت فضای مورد اقدام به منظور تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، ضرورت بسیار دارد، مبنای اصلی تحریر و تدوین این کتاب نیز همین موضوع بوده است. به عبارت دیگر کتاب حاضر، می‌تواند نقشه راهی برای شناسایی ویژگی‌های فعالیت کاربرانِ شبکه‌های اجتماعی در کشورهای همسایه به شمار رود که در آن وضعیت فضای مجازی و نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در این کشورها (20 کشور) به تفصیل معرفی و توصیف شده است.

همچنين، برای سهولت در توصیف ویژگی‌های کاربران و نوع و میزان استفاده آنان، کشورهای مورد بررسی به چهار دسته تقسیم شده‌اند که این دسته‌بندی چهارگانه عبارتند از کشورهای روس زبان شامل: روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و ازبکستان و کشورهای عرب زبان شامل: عربستان، امارات، عراق، سوریه، بحرین، قطر، عمان، کویت.

در دو دسته ديگر مي‌توان به کشورهای ترک زبان شامل: ترکیه و قبرس (به همراه آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان) و همسایگان شرقی ایران (پاکستان، افغانستان) به علاوه هندوستان اشاره كرد.

در این مطالعه که بر اساس آمارهای معتبر تا پایان سال 2015 ميلادي صورت پذیرفته است، وضعیت زیرساخت شبکه اینترنت، نحوه حضور کاربران بومی در شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای پُرمخاطب در فضای مجازی و محتوای جذاب در هر شبکه برای شهروندان کشورهای هدف بررسی و تحلیل شده و نتایج در قالبی کاربردی در اختیار محققان و فعالان حوزه‌های مرتبط قرار گرفته است. علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه کتاب با بنیاد اندیشه اسلامی به شماره 88934301 با كد 021 تماس حاصل كنند.


منبع : سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار