کاهش هزینه های درمانی با مراقبت خانواده محور

عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری بیان کرد: همراهی و مشارکت خانواده در اقدامات مراقبتی و درمانی بیمار سرمایه بزرگی برای کادر پزشکی و پرستاری است.

فاطمه الحانی دکترای پرستاری و عضو هیئت مدیره انجمن علمی پرستاری در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: مراقبت خانواده محور یکی از مهمترین چالش ها در فلسفه های جهانی است که در کشور ما از سال 82 به صورت یک مدل کاربردی در بیش از 50 مرکز درمانی مورد استفاده قرار گرفته است. 

به گفته وی این مدل که در تمام مراکز انجام شده موفقیت آمیز بوده و علاوه بر کاستن از فعالیت‌های کادر پزشکی و درمانی، در افزایش سطح سواد سلامت جامعه هم نقش به سزایی داشته است. 

عضو هیئت مدیره انجمن علمی پرستاری افزود: از دیدگاه فلسفه های موجود در جهان، خانواده محل امنی برای رشد و آرامش افراد است و بر اساس همین فلسفه اگر برای اقدامات مراقبتی و پرستاری از کودک بیمار، خانواده را مشارکت دهیم روند درمانی بسیار سریع تر پیش می رود. 

وی ضمن تاکید بر ارائه توضیحات لازم پیرامون فرایند تشخیصی و درمانی کودک برای خانواده، اظهار کرد: با شرح کامل مسیر درمانی علاوه بر کاهش استرس خانواده می توان آنها را همراه کرد تا در کنار پرستاران برای بهبود بیمار همکاری کند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس همراهی و مشارکت خانواده را در اقدامات مراقبتی از بیمار سرمایه بزرگی برای کادر درمانی دانست و تصریح کرد: علاوه بر توضیح روند درمانی بهتر است مسئولیت هایی هر چند کوچک را هم به صورت علمی و صحیح به خانواده واگذار کنیم.

وی با تاکید بر آموزش علمی و عملی اقدامات مراقبتی به خانواده توسط پرستار یا پزشک، یادآور شد: با سهیم کردن خانواده در روند بهبودی، فرآیند درمانی کوتاه تر شده و همچنین هزینه های تحمیل شده ناشی از بیماری بر خانواده و جامعه هم تا حد زیادی کاهش می یابد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار