فیلم "چند متر مکعب عشق" برنده جشنواره "دیدار" تاجیکستان شد

فیلم "چند متر مکعب عشق" ساخته جمشید محمودی برنده جایزه بهترین فیلم بلند سینمایی در جشنواره "دیدار" در تاجیکستان شد.

فیلم به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، فیلم "چند متر مکعب عشق" ساخته جمشید محمودی، کارگردان افغان مقیم ایران، که زندگی مهاجران افغان در ایران را بازتاب می‌دهد، بهترین فیلم بلند سینمایی در جشنواره بین‌المللی فیلم "دیدار" تاجیکستان شناخته شد.

این فیلم از داستان عشق یک جوان ایرانی و یک دختر مهاجر افغان روایت می کند که همراه پدرش به ایران رفته و در یک کارگاه کار و زندگی می کند.

نقش این دختر را که مرونا نام دارد، حسیبا ابراهیمی و نقش پسر را که صابر نام دارد، ساعد سهیلی، هنرپیشه ایرانی، اجرا کرده اند.

زمانی که مرونا با پدرش عبدالسلام می خواهند ایران را ترک کند، صابر موضوع عاشقی خود را با پدر مرونا در میان می گذارد، ولی با مخالفت سخت او روبرو می شود. در فرجام، این دو جوان در داخل یک کانتینر با هم ملاقات می کنند و ناگهان متوجه می شوند که کانتینر در حال فشرده شدن است.

فیلم "چند متر مکعب عشق" یکی از هشت فیلم بلند سینمایی و مستند و پنج فیلم کوتاه از ایران است که در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم "دیدار" در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، به نمایش درآمده اند.

این فیلم از تولیدهای سینمایی سال ۱۳۹۲ در ایران است و در گذشته نیز جوایزی بین المللی مانند جایزه شتر طلایی بهترین کارگردان جشنواره بین المللی جیپور و جایزه بهترین فیلمبرداری این جشنواره و جایزه بهترین جلوه ویژه حلقه جهانی تورنتو را در سال ۲۰۱۴ از آن خود کرده است.

این فیلم در هفدهمین جشن خانه سینمای ایران در سال ۱۳۹۴ تندیس‌های شایستگی و دیپلمهای افتخار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین طراحی صحنه را به دست آورد.

در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۲ جوایز سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو و بهترین کارگردانی را هم از آن خود کرد.

در جشنواره بین المللی فیلم "دیدار" در تاجیکستان در مجموع، بیش از ۸۰ فیلم بلند و کوتاه از کشورهای مختلف، مانند ایران، ارمنستان، هند، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، مغولستان و غیره شرکت کردند و هیات داوران ۲۲ فیلم را برای تماشا و قضاوت انتخاب کرده بودند.

هیات داوران جشنواره "دیدار" که از ۱۶ تا ۲۰ اکتبر ادامه داشت، رضا کیانیان، بازیگر ایرانی، لاتیکا پدگائونکار، منتقد فیلم هندی، و نظام قاسم، شاعر تاجیک سه عضو هیات داوران بودند.

بی بی سی نوشت: جشنواره بین المللی فیلم "دیدار" در تاجیکستان از سال ۲۰۰۴ به این سو هر دو سال یک بار برگزار شده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.