در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران چه گذشت؟

ایستگاه‌های برف روبی محل انباشت زباله/ ساختمان هایی که در بوستانها سبز می‌شوند/ افزایش مجدد متکدیان سر چهار راهها

جلسه امروز شورای شهر تهران با قرائت گزارش حسابرسی پلیس راهور تهران آغاز شد اما مباحث مهمی چون ساخت و ساز در بوستان های پایتخت در آن مطرح شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دویست و نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران امروز در حالی برگزار شد که موضوع بازگشت مجدد متکدیان به خیابان ها، ساخت و ساز در بوستان ها و گزارش حسابرسی پلیس راهور تهران در آن مطرح شد.

*8 میلیون بیکار در کشور

مجتبی شاکری با تأکید بر اینکه راهپیمایی 20 میلیون نفری اربعین هیچ نمونه مشابهی در جهان ندارد، گفت: باید قدر این عظمت و شکوه را که می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری تمدن اسلامی باشد  را بدانیم.

وی تأکید کرد: در جریان این راهپیمایی آمیزه ای از عقیده، اخلاق، روش، سبک زندگی و خلق و خوی ملل گوناگون با اندیشه اسلامی امتزاج پیدا می کند.

شاکری با تأکید بر اینکه امسال شهرداری و شورای شهر تهران می توانند با ایده های نو در این حرکت عظیم مشارکت کنند، پیشنهاد داد گروه هایی از هنرمندان با حمایت مدیریت شهری و دیگر نهادهای مرتبط به این سفر دعوت شوند و در عراق صرفا نظاره گر رخداد ایام اربعین باشند تا از آن برای آفرینش آثار هنری ایده بگیرند.

رییس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در شهر کربلا عنصر نام‌گذاری معابر به شکلی که در تهران وجود دارد، پیاده نشده است، پیشنهاد داد: این ایده نیز امسال به عنوان پیشنهاد به شهردار کربلا مطرح شود.

شاکری در ادامه با اشاره به بازدید اخیر از کمپین ۱۳آبان (روز ملی استکبارستیزی) سازمان زیباسازی شهر تهران که در آنجا هنرمندان و طراحان سرآمد گرد هم آمده و بر اساس ایده های برگرفته از نظرات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری آثار هنری برای اکران در شهر می آفرینند، از این اقدام و شیوه مناسب سازمان زیباسازی در برگزاری کمپین های مناسبتی تشکر کرد.

وی با اشاره به جایگاه بلند ۱۳آبان و واکنش دانشجویان نسبت به دخالت های آمریکا در کشور افزود : امام اشغال لانه جاسوسی را تحقیر استکبار و انقلابی بزرگتر از انقلاب سال ۵۷ اعلام کرد و در این ایام نیز متناسب با ظلمی که بر مردم ایران رفته و بدعهدی آمریکا نسبت به ملت ایران و نیز آتش افروزی آنها در منطقه، قطعا مرگ بر آمریکا باید بلندتر از گذشته فریاد شود و شهرداری نیز در این راستا شهر را آماده برگزاری مراسم 13 آبان و نمایش نفرت ملت ایران از آمریکا خواهد کرد.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به جمعیت هشت میلیون نفری بیکاران در کشور تحت تأثیر تحریم های ظالمانه آمریکا در سال های اخیر، گفت: در این مدت بسیاری از تولیدکنندگان زمین گیر و کارگران زیادی بیکار شدند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مصادیق ظلم آمریکا به ملت ایران، محدودیت هایی است که اکنون ایران در فروش نفت با آن روبرو است، به نحوی که امروز با وجود فروش روزانه 4 میلیون بشکه نفت، دلاری بابت آنها به خزانه کشور واریز نمی شود و این جفای بزرگ در تاریخ دولت آمریکا به عنوان لکه ننگ عناد با ملت ایران باقی خواهد ماند.

*سریال پریا،موضوع های آموزنده ای به مخاطب ارائه داد

علی صابری ضمن اشاره به بیماری خود ،گفت : در این مدت دوستان زیادی جویای احوال من بودند که جا دارد از همه آنان تشکر کنم .

وی در ادامه با ابراز گلایه از برنامه صدا سیما، افزود : بیماری من همچنان ادامه دارد گرچه روند رو بهبود را طی می کنم اما در این ایام قرار بود در برنامه حرف حساب صدا و سیما شرکت کنم و حتی برای این امر از شورا مرخصی هم گرفتم ولی در روز برنامه بیماری ام عود کرد و به دلیل شرایط جسمانی نتوانستم در این برنامه شرکت کنم . 

صابری اضافه کرد : شرکت من در این برنامه صرفا از جنبه حضور یک شهروند معلول بود و ربطی به عضویتم در شورا نداشت اما در کمال تعجب مجری برنامه بارها در برنامه گفت آقای صابری جواب تلفن ما را نمی دهد و به واسطه حضور در شورای شهر به دنبال تبلیغ و رأی جمع کردن است، این رویکرد در برنامه صدا و سیما پسندیده نیست . 

عضو روشندل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه ،گفت : البته باید نیمه پر لیوان را هم دید بنابراین از صدا و سیما به واسطه سریال آموزنده پریا نیز تشکر می کنیم، سریالی که به جنبه های کار وکالت و نیز بیماری ایدز پرداخت و نکته های آموزنده خوبی را برای مخاطبان در بر داشت .

*ایستگاه های برف روبی تبدیل به محل انباشت زباله ها شده است 

اقبال شاکری با بیان اینکه شورا مصوبه ای در رابطه با تبیین موازین اقتصاد مقاومتی داشت، گفت : شهرداری هنوز گزارشی از اقدامات خود در حوزه اقتصاد مقاومتی ارائه نداده و ما خواستاریم این گزارش هر چه سریعتر به صحن آورده شود.

وی ادامه داد : این گزارش باید در چند محور قرارداد های خارجی ، واردات از خارج کشور ، سفر های خارجی و نیز کارهایی که در جهت صرفه‌جویی و بالابردن راندمان کاری می‌بایست انجام می شد ،ارائه شود . 

رییس کمیته عمران در ادامه افزود: فصل سرما در پیش است و به گفته هواشناسی فصل سردی پیش رو است اما متأسفانه بارش نزولات جوی کم است و ما همواره در آستانه فصل سرما شاهد احداث ایستگاه های برف روبی بوده ایم که با توجه به عدم بارش برف در چند سال گذشته این ایستگاه ها بیشتر به محل انباشت زباله ها تبدیل می شوند، لذا از شهرداری می خواهیم با همکاری سازمان هواشناسی تدابیری بیاندیشیند و تدبیر بهتری نسبت به ایستگاه های برف روبی در سطح شهر اجرا کنند .

*تدارکات بهداشت و سلامت، اولویت مراسم اربعین امسال باشد 

احمد مسجد جامعی با اشاره به در پیش بودن مراسم اربعین، گفت : یکی از موضوعاتی که در این حرکت عظیم عبادی باید مورد توجه قرار گیرد موضوع بهداشت است .

وی ادامه داد: در روز عاشورا برخی هیأت مذهبی اقداماتی در جهت جمع آوری زباله کردند که قابل تقدیر بود و باید این گونه حرکات ترویج شود . 

وی افزود : اهمیت موضوع بهداشت در این‌گونه مراسم ها نمود بیشتری دارد و می تواند یک حرکت تبلیغی هم باشد . 

مسجد جامعی همچنین اضافه کرد :در مراسم اربعین امسال، اولویت باید برای بهداشت باشد و یک ناظر سلامت و یک ناظر بهداشتی در نظر بگیریم،مشکل دسترسی به آب اشامیدنی سالم در سال های قبل وجود داشته و امیدواریم با گنجاندن ناظر بهداشتی این مهم رفع شود .

*بودجه 1.5 میلیاردی برای تایپ

رحمت الله حافظی نیز در جلسه امروز شورای شهر تهران با استناد به گزارش رسیدگی به عملکرد مالی مناطق 17 و 20 که به وسیله حسابرس تهیه شده است، افزود: در بند 1-6 دارایی های ثابت مشهود منطقه 17 آمده است که از مجموع 70 باب ساختمان، اسناد مالکیت 21 باب از ساختمان ها به بهای تمام شده یک میلیارد و 800 میلیون تومان و 8 قطعه از اراضی به بهای تمام شده 861 میلیون تومان به حسابرس ارائه نشده است.

وی ادامه داد: تعداد 8 باب از ساختمان ها فاقد سند بوده و بصورت تصرفی اعلام شده که چگونگی تصرف و استنادات قانونی آن و نیز وضعیت نهایی آنها برای حسابرس مشخص نیست. 

حافظی درباره پرداخت عوارض بازار مبل ایران، گفت: بابت پروژه یک میلیارد و 600 میلیون تومان بیش از مخارج برآورد شده توسط کارشناس رسمی دادگستری هزینه شده که به حساب طلب آقای ع. ا لحاظ شده است، این پروژه در سال 85 تکمیل و تحویل شهرداری شده اما اسناد مالکیت آن تا این تاریخ به نام شهرداری منتقل نشده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اعلام کرد: برای اجرای پروژه های عمومی و اختصاصی منطقه 17، قراردادهایی با شرکت ها و سازمان های وابسته به شهرداری منعقد کرده که بررسی های انجام شده حاکی از آن است که برخی از صورت وضعیت های ارائه شده متناسب با کار انجام شده نبوده است که به عنوان مثال قرارداد با سازمان همیاری‌ها برای امور تایپ و پویا نگاری در سطح منطقه به مبلغ 1 میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه شده است.

حافظی درباره عملکرد مالی منطقه 20 شهرداری تهران گفت: بر اساس استانداردهای حسابرسی باید استهلاک صرفا در بخش اعیان ساختمان ها لحاظ شود اما شاهد هستیم که این استهلاک برای عرصه و اعیان لحاظ شده که این خطا است و بر اساس گزارش حسابرس بهای تمام شده ساختمان ها در پایان سال مالی به جمع 69 میلیارد و 600 میلیون تومان شامل تعداد 253 باب است که بخش عمده آن مربوط به ارزش عرصه آنها است. 

وی تاکید کرد: این مساله در گزارش صورت های مالی تلفیقی سال 90 نیز وجود دارد که مورد پذیرش نیست.

*ساخت و ساز به هر عنوانی در بوستان ها مغایر قانون است 

محمد حقانی گفت: در سال های اخیر هر کس هر کاری خواسته در پارک ها انجام داده و هر چه دلشان خواسته در پارک ها ساخته اند. 

وی ادامه داد : پست برق ، پایه های مخابرات ، ساختمان سرای محلات و شورایاری ها و هر ساختمانی که بخواهید در بوستان ها ساخته اند .

حقانی افزود: این در حالی است که ما قانونی داریم که هر نوع ساخت و ساز را در پارک ها ممنوع کرده ،این قانون در ابتدا برای پارک شهر نوشته شد اما با یک تبصره به کل کشور عمومیت داده شد . 

رییس کمیته محیط زیست شورا خاطر نشان ساخت : علاوه بر قانون که به صراحت این گونه ساخت و سازها را ممنوع کرده است ، در دیداری که با رهبر معظم انقلاب نیز داشتیم ، ایشان بارها بر حفظ باغات و فضاهای سبز تاکید داشتند.

*افزایش مجدد متکدیان سر چهار راهها

اسماعیل دوستی گفت: مدتی است که دوباره شاهد ازدیاد متکدیان در سر تقاطع ها هستیم، متکدیانی که اغلب کودکان کوچکی هستند که حتی رانندگان خودرو ها هم قادر به دیدنشان نیستند.

وی ادامه داد: این وضعیت چهره شهر را نا زیبا کرده به ویژه آنکه این صحنه ها در مقابل چشمان گردشگران خارجی صورت خوبی ندارد و زیبنده پایتخت جمهوری اسلامی نیست.

دوستی تصریح کرد : این کودکان به وسیله افرادی کنترل می شوند و بیم آن می روند که حتی مواد مخدر نیز جابجا کنند، من خود بارها دیده ام که خودرویی 8، 9 کودک را در سر تقاطع پیاده کرد در حالی که وضعیت زننده ای داشتند تا به کار تکدی گری مشغول شوند .

*شهرداری هر چه سریعتر تفاهم نامه با راه آهن را به سرانجام برساند 

محسن سرخو گفت: در حالی که بارها تذکر داده ایم که شهرداری هر چه سریعتر تفاهم نامه خود با را آهن جمهوری اسلامی ایران به سرانجام برساند اما هنور این امر محقق نشده است . 

وی ادامه داد : مساحت زیادی که بالای تونل را آهن در مناطق 17 و 18 ایجاد شده است باید هر چه سریعتر به فضای سبز تبدیل شود . 

سرخو افزود : شهرداری مکلف است کلیه اراضی که به عنوان فضای سبز دریافت می کند را به فضای سبز تبدیل کند ، در برخی موارد دیده شده 70 درصدی که به عنوان فضای سبز در اختیار شهرداری از سوی مالکان قرار می گیرد دوباره به مالکان باز پس داده می شود و در کمال تعجب این بار، با تغییر کاربری مسکونی این امر موجب کاهش سرانه فضای سبز در این محدوده ها شده است . 

سرخو در ادامه اظهارات خود، گفت : معادن شن و ماسه تعطیل شده اند اما باید اقدامات پیشگیرانه سریعا اجرا شود تا شاهد از سرگیری فعالیت در این معادن نباشیم . 

وی افزود : در مرحله اول، شهرداری باید به سرعت کارهای خود را متوقف کند و مواد اولیه برای بتن مورد نیاز را از جای دیگری تأمین کند و در مرحله بعد کاربری های جدید برای اراضی این معادن سریعا تعریف شود و این کاربری ها مستقر شوند چرا که خطر اینکه این معادن دوباره شروع به فعالیت کنند زیاد است .

*بررسی گزارش حسابرسی راهنمایی و رانندگی

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران که ریاست جلسه را بر عهده داشت، به نمایندگی از اعضای شورا از زحمات و همکاری پلیس راهور تهران بزرگ تقدیر و تشکر کرد .

همچنین در دویست و نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران اعضای شورا به بررسی گزارش حسابرسی رسمی شورا از اداره راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برای سال منتهی به 1392 پرداختند .

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه، گفت : در سال 92 بودجه ای به مبلغ 46 میلیارد تومان با تصویب شورای اسلامی شهر تهران شامل هزینه های جاری و عمرانی برای پلیس راهور تهران دیده شد که برای اولین بار گزارش حسابرسی آن در شورای اسلامی شهر تهران مطرح و قرائت گردید که نشان از شفافیت در این حوزه دارد، بنابراین همکاری بسیار خوب این نهاد نظامی در تهیه گزارش و نیز شفافیت مالی آنها جای تقدیر و تشکر دارد.

در ادامه این امر برخی اعضای شورا نقطه نظرات خود را اعلام داشتند.

اقبال شاکری، گفت : با تقدیر از عملکرد پلیس راهور خواستار ایجاد شرایط بهتری در چهاراه ولیعصر شد چرا که هزاران دقیقه وقت مردم گاها در این چهاراه تلف می شود . 

رضا تقی پور نیز خواهان کمک جدی پلیس در اجرای طرح LEZ و برخورد پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی شد . 

احمد دنیا مالی نیز گفت : ما در تبصره های قانونی از پلیس خواهش کردیم که یک سری اطلاعات را در اختیار ما بگذارد که به عنوان نمونه می‌توان به رقم دقیق خودروها و موتور سیکلت های ترددی در تهران اشاره کرد و ما هنوز نمی دانیم رقم دقیق موتور سیکلت های در حال تردد در شهر تهران چه تعداد است . 

محسن سرخو گفت : تقاضای من این است که از میزان بودجه ای که برای کمک به پلیس راهور داده می شود حتما بخشی برای امور رفاهی کارکنان صرف شود چرا که آنان در شرایط سختی باید ساعات زیادی در معرض آب و هوای بد در خیابان ها بگذرانند. 

در ادامه تیمور حسینی رئیس راهور تهران بزرگ، گفت : تخصصی در خصوص مسائل مالی ندارم اما تمام سعی ما این بود که در این زمینه شفافیت ایجاد کنیم تا جای شک و ابهامی باقی نماند. 

وی در ادامه با اشاره به برخی موارد،گفت: یکی از مواردی که همواره به ما یادآوری می کنند موضوع زمان بندی چراغ های راهنمایی رانندگی است و باید بگویم سیستم این چراغ ها بدین گونه است که حس‌گر هوشمند اطلاعات تردد خودروها را به سرور منتقل می کند و بر اساس میزان تردد،و ترافیک زمان مشخص می شود . 

وی ادامه داد : سیستم های چراغ های راهنمایی رانندگی در بیشتر اماکن تهران به صورت کنترل از مرکز و به صورت دیجیتال و بر اساس میزان ترافیک صورت می پذیرد و تمام تلاش بر این است که دیگر به صورت دستی تغییر نکند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه خاطر نشان کرد: در موضوع طرح LEZ نیز باید بگویم که اعمال قانون در خصوص خودروهای فاقد معاینه فنی شروع شده و ما در حال اشاعه آن به کل سطح شهر هستیم .

حسینی افزود: منبع آماری ما در ارتباط با تعداد خودروها شماره گذاری است ،که بر اساس آن 3 میلیون موتور سیکلت در تهران نمره شده است . 

وی همچنین با اشاره به کاهش زمان طرح زوج و فرد تا ساعت 17، گفت : ما در شش ماهه دوم سال نسبت به شش ماهه اول ترافیک سنگین تری داریم و این در حالی است که روزها در این زمان از سال، کوتاه‌تر می شوند از اینرو ناچار هستیم میزان ساعت اجرای طرح زوج و فرد را کاهش دهیم . 

در ادامه مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران که امروز در غیاب مهدی چمران ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت : اجرای طرح LEZ را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این طرح به بهبود وضعیت هوا بیانجامد . 

طلایی در ادامه افزود: من به عنوان نماینده اعضای شورا از همکاری و زحمات پلیس راهور تهران بزرگ تشکر و قدردانی می کنم . 

در ادامه این جلسه اما گزارش حسابرسی شورا از مناطق 17 و 20 نیز صورت گرفت.

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی گزارش حسابرسی منطقه 17 ضمن بیان موارد و اشکالات وارده در گزارش حسابرس منتخب شورا به برخی از بند ها از جمله بند های 1-4 و 1-7 خواستار اصلاح و ارسال پاسخ مکتوب توسط شهردار منطقه 17 شد . 

دبیر افزود: عدم رعایت ماده 33 آیین نامه مالی شهرداری ها (1-4) و عدم تعیین تکلیف پروژه مجموعه ورزشی و تجاری امام رضا (رضوان) (1-7) از جمله اشکالات وارده بوده است. 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به گزارش حسابرسی منطقه 20 ضمن مطرح نمودن موارد و اشکالات وارده که در گزارش حسابرس منتخب شورای اسلامی شهر تهران به برخی از بند ها از جمله بند های 2-5و 1-3 (هزینه نمودن بدون داشتن ردیف بودجه مصوب) ، بند 1-5 (اصلاح سیستم انبار گردانی منطقه ) اشاره داشت و خواستار اصلاح موارد و ارسال پاسخ کتبی توسط شهردار منطقه 20 شد . 

وی در پایان از شهردار تهران خواست تا با ذی‌حسابان مناطق و سازمان‌ها ،جلسه مستمر داشته باشد تا به واسطه این جلسات و پیگیری‌های لازم ، بندهای گزارش کاهش یابد . 

در ادامه احمد حکیمی پور عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت نتیجه بخش کردن گزارش های حسابرسی تاکید کرد.

محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: می توان برای اصلاح نواقص مغایرت ها و یا تخلفات برای شهرداری تهران و ارائه آن به کمیسیون برنامه و بودجه زمان مشخص کرد.

محمد سالاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برخی بند های حسابرسی خواستار اصلاح موضوعات مرتبط با نرم افزارهای ثبت مالی و همچنین سیستم بیمه و مالیات در شهرداری تهران شد.

ناصر امانی در پاسخ به این موضوعات گفت: گزارش های حسابرسی به محض دریافت به وسیله شهرداری مورد رسیدگی قرار گرفته و پاسخ آنها داده می شود، ضمن اینکه گزارش حسابرسی سال 92 که هم اکنون در حال استماع در شورای شهر است به شهرداری ارسال نشده است.

وی در خصوص سیستم های نرم افزاری مالی در شهرداری تهران افزود: مشکلات نرم افزاری که در سیستم مالی و حسابداری شهرداری تهران در گذشته وجود داشت، امروز برطرف شده است.

مرتضی طلائی، نایب رئیس شورای شهر تهران که مسئولیت برگزاری جلسه را بر عهده داشت با تأکید بر بهبود وضعیت حسابرسی ها در سال‌های مربوط به شورای چهارم از کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خواست تا گزارشی از نتیجه حسابرسی‌ها با کمک شهرداری تهران تهیه و ارائه کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار