معاون اول قوه قضائیه:

اختلاف 10برابری بین کار کارشناسان قابل قبول نیست

حجت السلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: اختلاف فاحش بین کار کارشناسان قابل قبول نیست.

اختلاف 10برابری بین کار کارشناسان قابل قبول نیستبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،حجت السلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در همایش کارشناسان رسمی دادگستری که امروز(یکشنبه )در سالن اجلاس سران برگزار شد با گرامیداشت روز کارشناس، اظهار داشت: همانگونه که همه می دانند اهمیت هر کاری به ارزش و اثر بخشی، کستره کار و نتیجه ای است که به کشور وارد می شود و جایگاه هر دستگاهی به مسئولان آن دستگاه بستگی دارد و اگر چنانچه اعتماد مردم به دستگا ه ها کم رنگ شود کار مشکل می شود.

وی افزود: اعتماد مردم به چند روش خدشه دار می شود ،اگر هر مسئولی نسبت به مسئولیت خود تعهد داشته باشد و مردم تلاش این مسئول را ببیندند نسبت به دستگاه مربوطه اعتماد می کنند و اگر نارسایی وجود داشته باشد قبول می کند اما اگر این اعتماد کم رنگ شد در این صورت حتی اگر کار خوب انجام شود باز هم احساس نگرانی بین مردم وجود دارد و ایرادات کوچگ در چشم مردم بزرگ جلوه می کند.

حجت السلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: کار کارشناسی چقدر ارزش دارد و اثار یک کارشناسی عالمانه چه نقشی را می تواند در جامعه ایفا کند؟ و اگر یک کارشناسی متعهدانه، عادلانه نباشد چه اثراتی می تواند در جامعه داشته باشد؟ 

معاون اول قوه قضائیه بیان داشت:همه ما می دانیم که کارشناسی برای قاضی موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد و قاضی در مواردی نظرش به نظر کارشناس بستگی دارد و اینجا است که اهمیت کار کارشناسی مشخص می شود  و اگر کار کارشناس عادلانه باشد هم قاضی و هم کارشناس هر دو مهجور هستند.

وی ادامه داد: اگر کارشناسی به صورت عادلانه نظر ندهد و قاضی براساس آن حکم نا عادلانه صادر کند کارشناس نسبت به رای نادرست قاضی مسئول است، پس مسئولیت خطیر است.

حجت السلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: در مورد طولانی شدن پرونده ها همه می دانیم که برخی پرونده ها ملزم به کار کارشناسی است و اگر این کارشناسی یک بار و با دقت انجام شود پرونده سریع رسیدگی می شود اما اگر کار کارشناس درست انجام نشود رای مورد اعتراض قرار می گیرد و رسیدگی به پرونده طولانی و اعتماد مردم از بین می رود که هم به ضرر قوه قضائیه و هم به ضرر کانون کارشناسان خواهد بود.

وی افزود: اگر کارشناس و شخصی که پرونده را با کارشناس ارجاع می کند اعتماد وجود داشته باشد کار بهتر انجام می شود و اگر این اعتماد وجود نداشته باشد وقت کارشناس گرفته می شود زیرا اسناد کامل در دسترس کارشناس قرار نمی گیرد. 
حجت السلام و المسلمین محسنی اژه ای بیان داشت: 

نکته ای که باید تاکید کرد ما دو دسته پرونده داریم یکسری پرونده های پیچیده و حجیم هستند و یکسری پرونده های کم حجم و سوال اینجا است که هر دو پرونده را باید به یک کارشناس ارجاع دهیم و یا باید پرونده های حجیم را به افراد با سابقه ارجاع کرد. 

معاون اول قوه قضائیه گفت: نکته بعدی نحوه ارجاع پرونده به کارشناس است که دیده می شود گاهی قاضی پرونده را مستقیم به کارشناس ارجاع می دهد و برخی این کار را از طریق کانون کارشناسان انجام می دهند.

برخی دیده می شود برخی دستگاه ها مانند شهرداری ویا سازمان املاک تملیکی فقط با یکسری کارشناس خاص سال های سال کار می کنند قطعا این کار موارد مثبتی دارد اما باید بررسی کرد که آیا این کار آفتی دارد و یا نه .

وی افزود: باید به برخی از افراد که توانایی مالی ندارند برای کار کارشناسی تخفیف داده شود که  برای آن باید دستور العملی و معیاری تهیه شود.

یکی از مسائلی که در مرحله اول به کاشناسان و در مرحله بعدی به قوه قضائیه خدشه وارد می کند اختلاف فاحش بین کار دو کاشناس برای یک پرونده و در یک زمان خاص است که این موضوع را چگونه می توان آسیب شناسی کرد؟ یک ملک در یک زمان واحد با یک اختلاف 10برابری کارشناسی می شود و بنده انتظار از کانون کارشناسان که این کار بررسی و آسیب شناسی شود زیرا کار دستگاه قضایی را زیاد و اعتماد مردم را از بین می برد.

معاون اول قوه قضائیه گفت: یک کارشناس اگر امکانات لازم را در زمان بررسی پرونده نداشته باشد و شان کارشناس در حین کار رعایت نشود مقصر ما هستیم.

وی افزود: گاهی کار کارشناسی انجام می شود و ماه ها حقوق کارشناس پرداخت نمی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار