ازدواج از منظر اسلام/ نقش معاشرت در ایجاد تفاهم زوجین

موسوی گفت: در بحث ازدواج "شناخت" رکن اساسی بوده و پس از آن وجود "احساس و عشق" لازمه تشکیل یک زندگی موفق است.

ازدواج از منظر اسلام/ نقش معاشرت در ایجاد تفاهم زوجینسید ابوالحسن موسوی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ازدواج اسلامی اظهار کرد: بحث ازدواج بحث مهم و مقدسی است واسلام بر آن بسیار تاکید داشته و از آن به مستحب موکد یاد می کند.

وی افزود: ازدواج موفق از دیدگاه اسلام ازدواجی است که بر اساس دو عنصر خیلی مهم شناخت و عشق بنا شده باشد.

موسوی به نقل از امام صادق(ع) گفت: «شخصی گوید: به امام صادق(ع) گفتم: می خواهم با زنی ازدواج کنم و پدر و مادرم می خواهند زن دیگری را به ازدواج من درآورند، امام (ع) فرمودند: با کسی که خودت می خواهی ازدواج کن و با آنکه پدر و مادرت می خواهند ( و تو مایل نیستی) ازدواج مکن.»

وی افزود: «شخص دیگری نزد امام صادق(ع) آمد و گفت: یابن رسول الله! من می خواهم با دختری که خانواده برایم در نظر گرفته اند ازدواج کنم. حضرت فرمود: آیا خودت هم دختر خانم را دیده ای؟ گفت: خیر. امام (ع) فرمود: حتما این دختر راببین و با او صحبت کن تا قبل از ازدواج باهم به شناخت برسید.»

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: شناخت،مسئله بسیار مهم و اساسی در دین اسلام است و اگر شناخت نباشد افراد در زندگی و در زیر یک سقف دچار مشکل می شوند. 

وی افزود: گاهی پس از شناخت یکی از دوطرف ابراز بی حسی نسبت به طرف مقابل می کند اما طرف دوم علاقه مند شده لذا این ازدواج نمی تواند ازدواج موفقی باشد زیرا شناخت حاصل شده اما عنصر دوم یعنی عشق و محبت بروز نکرده است و نمی توان گفت این دو نفر درزیر یک سقف مشکلات وسوءتفاهم ها را مرتفع خواهند کرد.

موسوی در رابطه با راه های شناخت عنوان کرد: راه به دست آوردن شناخت از منظر اسلام تاکید بر معاشرت دو خانواده است ، به این دلیل که در لا به لای این رفت وآمد ها نقاط ضعف و قدرت خانواده ها، خواسته یا ناخواسته مشخص می شود و تفاهم دو خانواده در زمینه های فکری، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و جهات دیگر محرز خواهد شد.

وی با بیان این نکته که تفاوت ها مانعی برای ازدواج نیست ، تصریح کرد: اگر با وجود علاقه طرفین ، خانواده ها به دلیل تفاوت های فرهنگی و سطح خانوادگی، مخالف ازدواج باشند تنها در صورت نزدیک شدن دیدگاه های دو خانواده بهم ازدواج موفقی خواهد بود.

موسوی افزود: اگر با زمان دادن به هم بتوانند موانع را برداشته و تفاوت ها را به تفاهم تبدیل کنند ، برروی این ازدواج می توان حساب کرد اما اگر نتوانند نقاط اشتراک دو خانواده را تقویت کنند این ازدواج با شکست مواجه خواهد شد.

این کارشناس مذهبی در رابطه با مشاوره قبل از ازدواج تصریح کرد: مشاوره قبل از ازدواج بسیار مهم است لذا تاکید می شود زوجین حتما به مشاورینی مراجعه کنند که در کناراطلاعات روانشناسی دید مذهبی نیز داشته باشند.

وی در پایان گفت: انتخاب مشاور از خود مشورت هم مهم تر بوده و این مشاوره باید پس از شناخت و تفاهم نسبی اولیه صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار