نشست خبری "نقد برنامه ششم توسعه"؛

توکلی: برنامه پنجم توسعه بیشتر به یک رویا شبیه بود/فروزنده: برنامه ششم توسعه دارای اشکالات اساسی است/ایزدی: دیپلماسی عمومی تنها نکته مثبت برنامه ششم توسعه

توکلی: برنامه پنجم توسعه بیشتر به یک رویا شبیه بود/فروزنده: برنامه ششم توسعه دارای اشکالات اساسی استنشست خبری "نقد برنامه ششم توسعه" در پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی امروز دوشنبه 3 آبان ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری "نقد برنامه ششم توسعه" در پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی امروز دوشنبه 3 آبان ماه برگزار شد.

**برنامه پنجم توسعه بیشتر به یک رویا شبیه بود

احمد توکلی در ابتدای این نشست اظهار داشت: برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی کاری است که همه ملت‌های جهان سوم انجام می‌دهند تا در یک بازه زمانی خاص به اهداف معینی دست پیدا کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نیز در کشور خود این برنامه‌ریزی را داریم اما متأسفانه خیلی از برنامه‌های ما مانند برنامه پنجم توسعه دارای مشکلاتی است برای نمونه زمانی که کمیسیون تلفیق در روزهای آخر کار خود در تصویب کلیات برنامه پنجم بود دولت و رئیس‌جمهور وقت درخواست کردند تا برنامه برای تغییراتی برگردانده شود و چون امکان این کار نبود و باید برنامه به تصویب می‌رسید اعضای کمیسیون تلفیق آن را نپذیرفتند.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل اعضای این کمیسیون و نمایندگان دولت به دستور مقام معظم رهبری برای حل این مشکل خدمت ایشان رفتند و در آنجا بود که بنده به ایشان عرض کردم که برنامه پنجم توسعه بیشتر به یک رویا شبیه است تا یک برنامه توسعه کشوری.

توکلی درباره برخی تغییرات صورت گرفته در برنامه پنجم توسط مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در برنامه پنجم توسعه مجلس به دلیل وجود برخی مشکلات مجبور شد مواردی را به برنامه اضافه کند.

توکلی در ادامه با اشاره به برخی اشکالات در برنامه ششم توسعه تصریح کرد: در برنامه ششم یک تغییر به وجود آمده که آن هم تفسیر رئیس‌جمهور از ماده 126 است که می‌گوید برنامه و بودجه استخدامی کشور در اختیار رئیس جمهور است و یا اینکه می‌تواند این کار را به نماینده خود واگذار کند. متأسفانه در برنامه‌های کشور این ایراد وجود دارد که رئیس جمهور می‌گوید که من یا نماینده‌ام می‌توانیم برنامه را بنویسیم و تکلیف آن را مشخص کنیم که این مسئله اصلا منطقی نیست که برنامه‌ریزی توسط یک نفر نوشته شود.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: این برنامه‌ای که روحانی به مجلس ارائه کردند صرفا احکام مورد نیاز برنامه ششم است و گفته‌اند که  برنامه را دولت می‌‌نویسد و فقط مجلس باید احکام آن را به تصویب برساند که این مسئله هم مغایر با قانون اساسی است و هم مجلس را از مسیر اصلی خودش منحرف می‌کند.

وی افزود: متأسفانه در دولت فعلی عدم شفافیت‌های زیادی در تمامی وزارتخانه‌ها به خصوص در وزارت صنعت و معدن وجود دارد چرا که قراردادهای آنها به اطلاع مردم نمی‌رسد. در برخی از کشورها جلسات مذاکرات از رسانه‌های عمومی پخش می‌شود اما متأسفانه در کشور ما بیشتر موارد محرمانه است.

توکلی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: بعد از گذشت 70 سال از برنامه‌ریزی در کشور که دولت برنامه را برای تصویب به مجلس می‌داد این بار خود دولت قصد دارد برنامه را تصویب کند که این امر اشتباه است.

**برنامه ششم توسعه دارای اشکالات اساسی است

همچنین در این نشست لطف‌الله فروزنده معاون منابع انسانی دولت دهم گفت: بحث خط مشی‌گذاری در هر کشوری یک دانش است که تکنیک‌های آن یکی و اهداف متفاوتی دارد. هر کشوری اهداف کلانی که در قانون اساسی‌اش گنجانده شده را هدف‌گذاری می‌کند. قانون اساسی میثاق و آرمان ما است و برای رسیدن به اهداف این قانون باید خط مشی را تعیین کرد که یک راه آن تقدیم لایحه توسط دولت به مجلس است.

وی ادامه داد: در برنامه‌های ما اولویت‌بندی وجود دارد. هربرنامه باید دارای شاخص باشد، در برنامه‌های امروز اهداف کیفی را به اهداف کمی تبدیل می‌کنند تا بتوانند آن را رصد کنند و دولت نیز براساس همین شاخص‌ها به نظارت می‌پردازد.

معاون منابع انسانی دولت دهم ضمن اشاره به قانون برنامه ششم توسعه اظهار داشت: این قانون دارای اشکالات اساسی است. نه تنها مشکلات قبلی حل نشده است بلکه مشکلات اساسی‌تری در آن به وجود آمده است. قانون برنامه ششم 36 ماده دارد که در آن اشتباهات زیادی دیده می‌شود مثلا ما در قانون برنامه پنجم توسعه شرایط استخدام دستگاه‌های دولتی را داشتیم که در برنامه جدید هیچ اثری از آن نیست.

وی تصریح کرد: شاید دولت از سر بی‌میلی و سیری این برنامه را به وجود آورد و رفع تکلیف کرد. رهبری معظم انقلاب فرمودند که دولت باید برنامه کاملی بدهد، اما دولت کار خود را کرد. طبق قانون هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند قوانین داخلی کشور را لغو کند اما برنامه ششم توسعه این کار را کرد. این برنامه بسیاری از قوانین داخلی و لازم برای کشور را لغو کرده و هیچ پیشرفتی در آن دیده نمی‌شود و حتی هیچ گذری از گذشته در آن موجود نیست.

معاون منابع انسانی دولت دهم در ادامه افزود: در کشور و همچنین بر روی برنامه ششم یک تفکر لیبرالی حاکم است متأسفانه تمام کارشناسان زبده در اختیار دولت هستند و مجلس در زمینه اصلاح برنامه کار بزرگی نمی‌تواند انجام دهد از این رو ابهامات بسیاری در برنامه باقی خواهد ماند.

فروزنده در بخش پایانی سخنانش با انتقاد از سه وزیر پیشنهادی دولت خاطرنشان کرد: سه وزیری که از سوی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ ارشاد اسلامی معرفی شده‌اند پیشتر نیز به مجلس برای رأی اعتماد معرفی شده بودند که از سوی مجلس تأیید صلاحیت نشدند و اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا روحانی این افراد را مجدداً به مجلس معرفی کرده و قصد دارد وقت مجلس را بگیرد البته لاریجانی نیز در یک امتحان بزرگ قرار گرفته و باید با تدبیر خود در این عرصه، کار درست را انجام دهد.

**تنها نکته مثبت برنامه ششم توسعه، دیپلماسی عمومی است/برجام الگوی جذابی برای دشمنان ایران است

فوآد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اشکالات برنامه ششم توسعه گفت: در ماده سی‌ام این برنامه قانون اساسی کشور لغو شده است. در این ماده آورده شده "دستگاه‌های اجرایی نیروهای مسلح مکلف‌‌ هستند تمامی اقدامات خود را با هماهنگی وزارت امورخارجه انجام دهند" در قانون اساسی ما نیروهای مسلح زیرمجموعه فرماندهی کل قوا هستند این ماده استقلال نیروهای مسلح را از بین می‌برد.

وی در ادامه افزود: در این حدود 37 سال پس از انقلاب نیروهای مسلح تحت فرمان و رهبری فرماندهی معظم کل قوا بوده‌اند. شاید افرادی که این متن را نوشته‌اند با قانون اساسی کشور آشنا نبودند.

وی ادامه داد: ریاست جمهوری در پیام نوروزی خود از برجام 2 و 3 گفته‌اند که رهبری این موضوع را نقد کردند. برجام الگوی جذابی برای دشمنان ایران است و می‌خواهند به وسیله آن اهرم‌های قدرت کشور را از بین ببرند قدرت‌هایی مثل هسته‌ای، نفوذ منطقه‌ای و قدرت نرم کشور.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: برجام 2 و 3 می‌خواست همان کاری را که برجام 1 با مسئله هسته‌ای کرد با سایر اهرم‌های قدرت کشور بکند. برجامی که امتیازهای زیادی از ما گرفت و امتیازهای بسیار کمی روی کاغذ به ما داد.

ایزدی با اشاره به بحث حقوق بشر در برنامه ششم توسعه گفت: در این 37 سال موضوع حقوق بشر ابزاری برای لفاظی در دست کشورهای دشمن بوده است که خود بزرگترین نقض کننده آن هستند. پس بحث موظف بودن کشور ما به پاسخگویی به کشورهای دیگر در زمینه حقوق بشر امری اشتباه است.

این کارشناس مسائل سیاسی با مقایسه برنامه پنجم و ششم توسعه ادامه داد: برنامه قبلی بسیار هماهنگ‌تر با قانون اساسی کشور بود. ای کاش نگارنده‌های برنامه ششم توسعه تنها بخش‌هایی از سیاست خارجه قانون اساسی را مطالعه می‌کردند.

ایزدی در پایان خاطر نشان کرد: نکته مثبت برنامه ششم توسعه بحث دیپلماسی عمومی است که از ابزارهای ارتقای قدرت نرم در هر کشور است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار