در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ترقی:لایحه کاپیتولاسیون، میدانی برای نفوذ بیشتر آمریکایی‌ها در کشورمان بود/سروری: تصویب کاپیتولاسیون به معنای تحقیر ملت ایران بود

به مناسبت اعتراض امام خمینی(ره) علیه کاپیتولاسیون به گفت‌وگو با چند تن از شخصیت‌های سیاسی و حزبی نشستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لایحه مصونیت مستشاران و تبعه آمریکا در ایران در 13 مهرماه 1342 در مجلس عالیه به تصویب رسید و در 21 مهر ماه 1343 مجددا مورد تصویب نمایندگان دو مجلس سنا و شورای ملی قرار گرفت.

در 4 آبان 1343، امام خمینی (ره) با ایراد سخنرانی مهیج و کوبنده، موضع نهضت را در برابر استکبار غرب و شرق روشن ساخت. اعلامیه امام (ره) در تیراژ وسیعی چاپ و منتشر شد. سرانجام با پیروزی انقلاب به پیشنهاد هیات وزیران و تصویب شورای انقلاب در تاریخ 23 اردیبهشت 1358، حق کاپیتولاسیون و امتیازات و ملحقات آن برای همیشه و به طور نهایی لغو شد.

به مناسبت اعتراض امام خمینی(ره) علیه کاپیتولاسیون به گفت‌وگو با چند تن از شخصیت‌های سیاسی و حزبی نشستیم.

ترقی: لایحه کاپیتولاسیون، میدانی برای نفوذ بیشتر آمریکایی‌ها در کشورمان بود

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون پیامدهای اجرای کاپیتولاسیون در کشورمان اظهار داشت: هدف از اجرای لایحه کاپیتولاسیون، اعطای مصونیت قضایی به مستشاران نظامی و سیاسی آمریکایی‌ مقیم کشورمان بود که اجازه رسیدگی به جرایم مختلف آنان در داخل کشورمان داده نشود و تخلفات آنان در آمریکا مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

عضو حزب موتلفه با تاکید بر اینکه با اجرای کاپیتولاسیون عزت و شخصیت ملت‌مان مورد تحقیر قرار می‌گرفت، گفت: لایحه کاپیتولاسیون به بیگانگان و به ویژه‌ آمریکایی‌ها اجازه می‌داد هر اقدامی را در کشور ما انجام دهند و در صورت تخلف‌شان، ما نمی‌توانستیم با آنان به عنوان مجرم برخورد کنیم.

بسته کاپیتولاسیون

ترقی با بیان اینکه طبیعتا این نوع مصونیت میدان را برای جنایات، نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر آنان بر مسائل کشورمان افزایش می‌داد، تصریح کرد: در صورت اجرای لایحه کاپیتولاسیون، نقش آمریکایی‌ها در مصلحت و سرنوشت کشور ما و همچنین تأثیر آنان در تغییر مسیر تاریخ ملت‌مان عمیق‌تر می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: سپردن حق رسیدگی قضایی جرایم اتباع خارجی به نماینده حقوقی آن دولت، ننگی بود که عزت و منافع ملی کشورمان را خدشه‌دار می‌کرد و امام خمینی (ره) به خوبی با آن مخالفت کردند.

سروری: تصویب کاپیتولاسیون به معنای تحقیر ملت ایران بود/ رجحان آمریکایی‌ها نسبت به ملت خودمان

پرویز سروری در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با پیامدهای اجرای کاپیتولاسیون در کشورمان اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های بارز ملت ما در طول تاریخ 3500 ساله‌اش، عزت و مناعت طبعی است که بعد از اسلام و بر اساس آموزه‌های دینی روز به روز  افزایش پیدا کرده است.

قائم مقام جمعیت رهپویان با اشاره به اینکه متأسفانه در دوران ستم شاهی شاهد اقداماتی در جهت کاهش عزت ملت ایران بودیم، متذکر شد: حضرت امام خمینی (ره) با مردم شناسی و مناعت طبعی که داشتند، نسبت به لایحه ذلت‌بار کاپیتولاسیون موضع بسیار تندی نشان دادند و آن را مغایر با اهداف اسلام و انقلاب دانستند.

بسته کاپیتولاسیون

وی افزود: با تصویب لایحه کاپیتولاسیون، محاکم ما نمی‌توانستند به تخلفات مستشاران آمریکایی رسیدگی کنند و آنان در کشور خودشان مورد بازجویی و محاکمه قرار می‌گرفتند.

سروری با تأکید بر اینکه تصویب کاپیتولاسیون به معنای تحقیر ملت ایران بود، تصریح کرد: تصویب این لایحه به معنای آن بود که مردم ما از ابتدایی‌ترین شئون جامعه بشری هم برخوردار نیستند و آمریکایی‌ها نسبت به آنان تسلط و برتری دارند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار