اجرای طرح تجمیع 3 با هدف کاهش فرآیندها و مراجعات غیرحضوری/ وابستگی دانشگاه به منابع شهریه دانشجویان

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وابستگی دانشگاه به شهریه دانشجویان در حدود 80 درصد است و این مسئله این دانشگاه را دچار چالش مالی جدی کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در مراسم سومین اجلاس معاونان برنامه‌ریزی واحدها و استانی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی این دانشگاه با اشاره به اختیارات زیاد هیئت موسس این دانشگاه بنابر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش یافته، اظهار داشت: برنامه ریزی با اینکه در اختیار هیئت موسس بوده به عنوان یک امر ضروری محسوب می‌شود و زمانی که ما عضو این هیئت بودیم موفق شدیم برنامه 5 ساله دانشگاه را به تصویب هیئت موسس برسانیم که متاسفانه با تغییرات به وجود آمده در سطح مدیریت 2 سال از این برنامه اجرا نشد.

وی بیان کرد:‌ برنامه 5 ساله یک تجربه خوبی را در اختیار ما قرار داد و سبب شد که ما به بعضی از اهداف اصلی برسیم به طوری که د رسال 94 دانشگاه آزاد در حدود 500 هزار نفر دانشجو در تحصیلات تکمیلی جذب کرده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: داشتن برنامه برای سازمان‌های بزرگی مانند دانشگاه آزاد اسلامی موثر بوده زیرا تداوم کار بدون برنامه‌ریزی و پایش به سرانجام نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: در برنامه ریزی معلوم می‌شود که همه مسائل جزو اولویت ‌های اول نبوده و ما همزمان با منابع محدود، نیازهای نامحدودی را در دانشگاه مشاهده می‌کنیم که من انتظار دارم تا معاونان برنامه ریزی دانشگاه راه حل خوبی برای کاهش منابع و نیازمندی‌های نامحدود این دانشگاه بزرگ ارائه دهند.

میرزاده افزود:‌ ما باید برنامه‌ریزی‌هایمان واقع گرایانه باشد تا در انتهای سال 96 بتوانیم به اهدافمان دست یابیم و تمام واحدهای دانشگاهی به صورت هماهنگ و جامع یک برنامه‌ریزی خوبی را انجام دهند.

وی بیان کرد:‌ دانشگاه آزاد اسلامی 21 شورا و کمیته تخصصی راهبردی دارد و برنامه‌ریزی‌های مشخص و خوبی در طول 3 سال گذشته با انجام طرح تجمیع 1 و 2 انجام شده است. 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طرح‌های تجمیع 1 و 2، ‌تشکیلات اضافی و پست‌های غیر ضروری را حذف کرد، تصریح کرد: در برنامه‌های تجمیعی مسائلی چون بازخرید و مرخصی بیش از موعد به آن بها داده شده تا بار مالی دانشگاه کم شود. 

وی اظهار داشت:‌ 80 درصد از منابع ما صرف پرداخت حقوق کارمندان می شود که طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی باعث بروز مشکلات مالی شده است.

میرزاده بیان کرد: توسعه تحصیلات تکمیلی یکی از اقدامات موثر این دانشگاه در جهت کاهش منابع مالی بوده است اما این مسئله شاخص‌های کیفی و کمی را تحت تاثیر قرار نداده است.

وی با اعلام اینکه نسبت هر استاد به دانشجو در مقطع ارشد کمتر از 3 است و این عدد در دانشگاه‌های دولتی به 4 الی 5 می‌رسد، تصریح کرد: در سال گذشته 37 درصد کاهش پذیرش در همه مقاطع داشتیم  و این مسئله سبب شده دانشگاه آزاد اسلامی در حدود 800 میلیارد تومان ضرر کند. 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: کاهش دانشجو،  افزایش رقبا و دوگانه برخورد کردن قوانین به دانشگاه آزاد باعث بروز یکسری از مشکلات شده و همین امر این فرصت را ایجاد کرده که شورای اقتصاد دانش بنیان تشکیل شود

میرزاده متذکر شد:‌ دانشگاه آزاد اسلامی در حدود هزار شرکت دانش بنیان و 100 مرکز رشد دارد که 70 درصد این شرکت‌ها در طول سه سال گذشته ساخته شده است.

وی اظهار کرد:‌ تا سال 99 باید وابستگی این دانشگاه به درآمدهای غیر شهریه به 40 درصد برسد و سایر درآمدها باید از طریق سرمایه‌گذاری بخش صنعت انجام شود به طوری که در اول برنامه هفتم دانشگاه در سال 1400 وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه دانشجویان نباید بیش از 60 درصد شود. 

رییس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه بزرگ و نسل سومی به شهریه دانشجویان 25 درصد وابستگی دارد و در دنیا صنعت ارتباط خوبی با دانشگاه داده، افزود: در حلقه آموزشی و پژوهشی غیر ماموریت‌گرایی برخی از دانشگاه‌ها دیده می‌وشد و این مسئله به عنوان یک چالش جدی مالی دامنگیر دانشگاه‌های دولتی می‌شود. 

وی تصریح کرد: امروزه دانشگاه‌های غیرانتفاعی 24درصد، علمی کاربردی 28درصد، پیام نور 20درصد و آزاد 39درصد دانشجویان کشور را به خود اختصاص داده اما با تمامی مسائل به دانشگاه آزاد کم لطفی می‌شود.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد مصداق اصل 44 قانون اساسی است، اظهار داشت: دانشگاه با کاهش دانشجو در سال‌های گذشته روبرو بوده به طوری که 11 هزار از 30 هزار رشته محل متقاضی ندارد، اما متاسفانه هزینه حقوق کارمندان سر جای خود باقی مانده است. 

وی ادامه داد: 320 میلیارد تومان در ماه صرف حقوق کارمندان می‌شود که من از معاونان برنامه‌ریزی انتظار دارم برای غلبه بر این چالش راهکارهای خوبی را پیدا کنند. 

میرزاده بیان کرد: 11 هزار نفر در مقطع دکترا و 4 هزار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه از طریق جذب و ارتقا اضافه شده‌اند و امروزه نسبت دانشجوی دکترا به استاد 1 به 3 است و 5 هزار نفر دانشجو در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند. 

وی ادامه داد: در طرح تجمیع 2، 11 هزار کارگاه ایجاد و با شناخت فرهنگ‌های غیر ضروری کار سیستمی پیشرفت کرده و من امیدوارم که سهم IT در دانشگاه آزاد اسلامی افزایش پیدا کند.

رییس دانشگاه آزاد گفت‌: ‌در طرح تجمیع 3 کاهش فرآیندها را برنامه ریزی کرده‌ایم و طی این برنامه در بومی گزینی تا حدودی موفق بودیم که سیستم IT سهم زیادی در تکمیل فرآیندها و مراجعات غیر ضروری دارد. 

در ادامه مراسم بدیعی مدیرکل برنامه ریزی و بودجه دانشگاه گفت:‌در نیمه دوم سال برای کلیه واحدهای دانشگاهی فصل پرکاری برای برنامه‌ریزی بودجه دانشگاه‌ها است و ما باید تمامی ظرفیت‌های موجود را برای اجرای برنامه‌های مصوب استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در 2 سال گذشته از هر استان نماینده‌ای در شورای برنامه‌ریزی حضور دارد و این نوع گردهمایی سبب شده تا فرآیند جمع آوری بودجه یک همگرایی خوبی داشته باشد

بدیعی ادامه داد: در جهت تدوین برنامه‌های بودجه ای طی 2 سال گذشته فعالیت‌های خوبی صورت گرفت هو آثارش در دانشگاه آزاد کاملا مشهود است

وی گفت:‌ در گردهمایی امسال از هر یک از مراکز دانشگاهی نماینده‌ای حضور داشته و این جمع بندی تا آخر آذر ماه برای گردش عملیاتی منابع مالی انجام می‌شود.

بدیعی افزود: در تاریخ 25 مهر ماه بخشنامه بودجه با توجه به منابع محدود صادر شده و امروز یک نرم افزار مناسبی در سطح کشور در این زمینه تهیه شده است.

وی بیان کرد: سیاست‌های بودجه در سال 96 با چند بار تغییر انجام گرفت و بودجه در سال آینده یک سیاست انقباضی برای مدیریت خرج دارد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۵
متاسفانه وام فراغت از تحصیل به همه دانشجویان اعطا نمیشود و دانشجویان نیازمند و غیربومی باید در اولویت باشند
آخرین اخبار