دورریز غذا در ایران برابر با با 10 کشور اروپایی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس معتقد است که میزان آبی که با ضایعات کشاورزی در ایران تلف می‌شود بیش از آب مصرفی صنعت و شرب بوده و از طرفی دورریز غذا در ایران با 10 کشور اروپایی برابری می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جمال رازقی صبح دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا در شیراز گفت: همه ساله 9.3 میلیارد مترمکعب آب برای ضایعات محصولات کشاورزی مصرف می‌شود و حال آنکه مصرف آب بخش‌های شرب و صنعت هفت میلیارد مترمکعب است.
 
وی یادآور شد: میزان آبی که در ضایعات محصولات کشاورزی مصرف می‌شود معادل نیمی از آب شیرینی است که رودخانه‌های کرخه، کارون و جراحی به خلیج فارس می‌ریزند.
 
رازقی همچنین حجم زباله تولید غذایی تولید شده در کشور را معال 60 درصد درآمد نفتی کشور دانست و گفت: میزان دور ریز غذا در ایران با 10 کشور اروپایی برابری می‌کند به‌طوریکه ضایعات موادغذایی در ایران معادل 35 میلیون تن در سال و در اتحادیه اروپا با 27 کشور عضو، حدود 90 میلیون تن است.
 
او ارزش ضایعات غذایی که ایرانیان به سطل‌های زباله می‌ریزند را 15 میلیارد دلار در سال دانست و گفت: با توجه به اینکه همه ساله 1.3 میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود، که بیشتر آنها میوه، سبزی، ماهی و غلات است. ایران به‌تنهایی 2.7 درصد از این ضایعات را تولید می‌کند.
 
رازقی بیشترین میزان ضایعات مواد غذایی در ایران را مربوط به نان، میوه، سبزیجات و برنج دانست و گفت: در جهان 900 میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند که با استفاده از 1.3 میلیارد تن غذای ضایعاتی می‌توان 800 میلیون نفر از آنان را سیر و گرسنگی را تقریبا ریشه‌کن کرد.
 
او با یادآوری اینکه ضایعات غذا در کشورهای توسعه نیافته بیشتر مربوط به فرآیند برداشت تا فرآوری و ناشی از توسعه نیافتگی صنایع و بخش تولید است،‌ گفت: این موضوع در کشورهای توسعه یافته و صنعتی، بیشترین ضایعات مربوط به خرده‌فروشی‌ها و مصرف کنندگان نهایی است.
 
رازقی با اشاره به اینکه آمارهای ارائه شده مربوط به فائو است، گفت: براساس آمار رسمی مرکز آمار ایران بیش از 190 هزار نفر در حوزه صنایع‌غذایی کشور فعال هستند و میزان صادرات این صنایع حدود 4.5 میلیون دلار و تعداد واحدهای صنعتی فعال در این بخش حدود 14 هزار واحد برآورد شده است.
 
او گفت: فعالان صنایع غذایی کشور اعتقاد دارد که تنها با توسعه بازارهای منطقه‌ای امکان صادرات محصولات غذایی به میزان 40 برابر صادرات فعلی امکان‌پذیر خواهد بود.
 
این فعال صنعتی با یادآوری اینکه در میان بنگاه‌های صنعتی بیشترین اشتغال را واحدهای صنایع غذایی با سطح اشتغال 10 نفر و بیشتر به خود اختصاص داده‌اند، گفت: صنایع غذایی 180 هزار اشتغال و صنایع موتوری و خودرو سازی 130 هزار اشتغال در کشور ایجاد کرده‌اند.
 
رازقی گفت: بخش کشاورزی با در اختیار داشتن 16.8 درصد اشتغال و سهم 12 درصدی در تولید ناخالص داخلی به همراه صنایع‌غذایی بیشترین سهم را در اشتغال کشور داشته و قادر به حل بسیار از مشکلات اقتصاد هستند.
 
رئیس اتاق بازرگانی شیراز همچنین با طرح انتقاد از رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: طرحی در دولت قبل به‌عنوان دنده عقب صنعت غذایی کشور اجرا و حرکت به سمت ایجاد و توسعه ماست‌بندی‌های قدیمی انجام شد که متاسفانه در این دولت هم ادامه پیدا کرد.
 
رازقی گسترش واحدهای لبنی سنتی را مغایر با اصول مد نظر استاندارد و سلامت دانست و گفت: متاسفانه این موضوع در کارگروه سلامت استان فارس و با نظر مساعد رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصویب شد حال آنکه شاهد تعطیلی تعدادی از واحدهای صنعتی صنایع لبنی در این استان هستیم.
 
او با تصریح اینکه اتاق بازرگانی شیراز در مقابل این حرکت مقاومت خواهد کرد، این اقدام را هدر دادن سرمایه‌های کشور خواند و گفت: این همه واحدهای تولیدی صنایع لبنی وجود دارد که می‌تواند موادی نظیر ماست را با هر بافت و عطر و طعمی تولید کند. احیاء ماست‌بندی‌های سنتی و رسمیت بخشیدن به فعالیت آنها ظلمی است به فعالان این صنعت.
 
رازقی همچنین از کیفیت نان‌های تولید شده در استان فارس و شیراز به‌شدت انتقاد و تاکید کرد که امروز در حالیکه مردم فارس دسترسی به نان سالم ندارند، قیمت نان در این استان گران‌تر از تمام کشور است.
 
رئیس اتاق بازرگانی شیراز همچنین امتیاز دادن به واحدهای صنعتی یا PRPS را ظلمی به صنایع و فعالان صنعتی دانست و خواستار توجه به این موضوع شد.

منبع: ایسنا
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار