در همایش روز جهانی اقدام فوری برای تغیرات اقلیم و آب و هوایی مطرح شد؛

ایران از طوفان شن و ماسه رنج می‌برد/ منشأ 90 درصد گرد‌‌ و‌ غبارهای ایران خارجی است

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: ایران در بین کشور‌های شمال آفریقا، خاورمیانه، چین و مغولستان که با طوفان شن و ماسه دست و پنجه نرم می‌کنند ،به شکل بسیار بدی از آثار این واقعه رنج می‌برد.

ایران  از طوفان شن و ماسه رنج می‌برد/ منشأ 19 درصد گرد‌‌و‌غبارهای ایران خارجی استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در همایش روز جهانی اقدام فوری برای تغیرات اقلیم و آب و هوایی که امروز ( دوشنبه) در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: ایران از بین کشور‌های همانند شمال آفریقا، خاورمیانه، چین و مغولستان که با طوفان شن و ماسه دست و پنجه نرم می‌کنند در رتبه سومین کشوری قرار دارد که به شکل بسیار بدی از آثار این واقعه رنج می‌برد.

وی ادامه داد: مدیریت ضعیف کشاورزی و پایدار نبودن خاک منجر به ورود گرد و غبار  خارجی به ایران، شکل‌گیری گردو غبار و ایجاد طوفان‌های شن و ماسه شده است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران ادامه داد: مردم شهر‌های غربی ایران که بیشتر در معرض طوفان‌های شن و ماسه قرار دارند به مشکلات ریوی و تنفسی دچار شده و  فرزندان آن‌ها به مدرسه نمی‌روند.

لوئیس افزود: کشاورزی مردم شهر‌های غرب ایران به دلیل طوفان‌های شن و ماسه تحت تأثیر قرار گرفته و در نهایت به اقتصاد آن‌ها ضربه جدی وارد شده است.

لوئیس با اشاره به بازدید میدانی خود از وضعیت گرد و غبار ایلام و کرمانشاه گفت: در سه ماه گذشته و طی بازدیدی که به همراه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ایلام و کرمانشاه داشتیم، آسمان این مناطق کاملا تحت پوشش گرد و غبار بوده و مردم به دلیل ندیدن نور خورشید دچار مشکلات روانی و افسردگی شده‌اند.

وی افزود: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که منشأ بیش از 90 درصد گرد و غبارهای کشور ایران، خارجی است که بیشتر از کشور عراق سرچشمه می‌گیرد.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در رابطه با راه‌کارهای مقابله با گردوغبار ایران تصریح کرد: افزایش همکاری‌های منطقه‌ای ایران با کشورهای همسایه و سازمان ملل متحد، مالچ‌پاشی، کاشت درختان، و به طور کلی کاشت سدهایی برای جلوگیری از ورود گردوغبار به ایران از جمله راه‌کارهای پیشنهادی برای کنترل ورود گردوغبار به ایران است.

لوئیس تأکید کرد: ما به عنوان سازمان ملل متحد در تلاش هستیم که میزان آگاهی مردم جهان را از تبعات ورود گردوغبار افزایش دهیم و از همین‌جا آمادگی خود را برای کمک به ملت ایران اعلام می‌کنیم.

وی گفت: در اجلاس کوپ 22 که در مراکش برگزار خواهد شد بر روی موضوع گردوغبار تمرکز بیشتری خواهیم داشت.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تصریح کرد: طوفان‌های شن و ماسه، جنگل‌زدایی، نبود یا کمبود آب، افزایش سطح آب دریا، بیابان‌زدایی از اثرات تغییر اقلیم است که امنیت غذایی و آب را به وجود خواهد آورد.

لوئیس در رابطه با نقش سازمان ملل متحد در پروژه احیای دریاچه ارومیه گفت: دفتر توسعه سازمان ملل متحد نسبت به در اولویت قرار دادن سلامت مردم ایران در پروژه‌هایی مانند احیای دریاچه ارومیه که به نوعی در سلامتی مردم تأثیر دارد، در حال همکاری با ایران است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در رابطه با دلایل بروز طوفان‌های شن و ماسه، تصریح کرد: با اینکه مشکل طوفان شن و ماسه به دلایل طبیعی رخ می‌دهد اما در ایران این پدیده به دلیل نبود آب، خشکسالی، ضعف مدیریت منابع آبی و ارضی کشاورزی در داخل و خارج از کشور ایران اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: تمامی این عوامل باعث می‌شوند که اقتصاد مردم، سلامت و پایداری زندگی آن‌ها تحت تأثیر قرار گیرد و در ایران، افرادی که از توانایی پایین‌تری برخوردارند میزان بیشتری از تأثیرات مخرب تغییرات اقلیم را احساس می‌کنند.

لوئیس با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با تغییرات اقلیم، تصریح کرد: کنترل رشد جمعیت و تناسب تعداد افراد با منابع محدود، تغییر و اصلاح الگوهای تولید و مصرف و روی آوردن به مصرف سبز، ارتقای زیرساخت‌ها و آمادگی مردم برای تاب‌آوری و سازگاری با تغییرات اقلیم از راهکارهای در نظر گرفته شده برای مبارزه با تغییرات اقلیم است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به دو توافق پاریس و آرمان‌های پایدار، گفت: در توافق پاریس تمامی کشورهای دنیا متعهد شده‌اند تا از افزایش 2 درجه‌ای دمای محل زندگی خود جلوگیری کنند و ایران با امضای سند توافق‌نامه پاریس تعهد خود را نشان داده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های مختلفی برای کشورها تدارک دیده شده تا پروسه عملیات خود را به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به سایر کشورها اعلام کنند.

لوئیس با اشاره به توافق‌نامه آرمان‌ها‌ی توسعه پایدار که بند 13 آن به تغییر اقلیم اشاره دارد، گفت: 169 هدف پشت این آرمان‌ها وجود دارد و در واقع این توافق‌نامه زبان مشترکی را برای گفتگوی تمام بشریت فراهم ساخته است.

وی ادامه داد: تطبیق ما با تغییرات آب و هوا، یکپارچه‌سازی اقدامات ملی با تغییرات آب و هوا و اقدامات سازمان ملل متحد از جمله اهداف در نظر گرفته شده برای جامعه بشری است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تأکید کرد: زیبایی توافق‌نامه آرمان‌های توسعه پایدار این است که کشورها قابل ارزیابی هستند و  برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند باید اعلام کنم که اواسط سال 2017 کشورها گزارشی از عملکرد آرمان‌های توسعه پایدار خود را در سازمان ملل متحد و در خلال جلسه عالی رتبه سیاسی به اطلاع حضار خواهند رساند.

لوئیس در رابطه بندهای آرمان‌های توسعه پایدار تصریح کرد: نبود فقر و به صفر رساندن گرسنگی، سلامت مطلوب و رفاه، آموزش با کیفیت، برابری جنسیتی، آب سالم و تأسیسات بهداشتی، انرژی پاک و قابل دسترسی، شغل شرافتمندانه و رشد اقتصادی، صنعت، نوآوری و زیرساخت، کاهش نابرابری‌ها، شهرها و جوامع پایدار، تولید و مصرف مسئولانه، اقدام برای اقلیم، زندگی زیر آب، زندگی روی زمین، صلح و نهادهای توانمند و مشارکت برای آرمان‌ها؛ تمامی بندهای توافق‌نامه آرمان‌های توسعه پایدار است.

وی با اشاره به نقش سازمان ملل متحد در حمایت ایران، گفت: حضور ما در ایران برای حمایت از توسعه و فعالیت‌های ملت ایران است که در چارچوب برنامه‌های سازمان ملل متحد ذکر شده، البته ما پیش‌نویس برنامه ششم توسعه ایران را خوانده‌ایم و موضوعات را بررسی کرده و دریافته‌ایم که 20 اصل آرمان‌های توسعه پایدار را پوشش می‌دهند به‌طوریکه هر یک از آن‌ها آرمان‌های توسعه پایدار را پوشش داده است و هم اکنون در مجلس در حال بررسی برای تصویب است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه آرمان‌های توسعه پایدار از ابتدای 2017 تا 2021 اجرا خواهد شد، گفت: سازمان ملل متحد در صورت درخواست ایران می‌تواند در زمینه‌های درخواستی به آنها کمک ارائه دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: محیط زیست ، طوفان ، شن ، ماسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار