مشکلات بنیادی در سازمان بورس ادامه دارد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود گذشت یک سال از بازدید سرمایه گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران هنوز هیچ نشانه روشنی از تمایل آنها برای سرمایه گذاری در بازار بورس مشاهده نشده است.

مشکلات بنیادی در سازمان بورس ادامه داردامیرعلی قنبری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت بازار بورس درشرایط فعلی افزود: برخلاف تذکرات و اعتراض های مکرر فعالان بازار سرمایه، مشکلات زیر ساختی در سازمان بورس با وجود تعویض دو مدیر عامل در سه سال گذشته همچنان پا برجاست.

وی افزود:مشکلات زیر ساختی موجب شده تا سرمایه گذاری برای فعالان داخلی نیز با قدرت خطرپذیری بالایی همراه باشد و قطعا تا زمان رفع این مشکلات، سرمایه گذاران خارجی تمایل جدی برای حضور در بازار سرمایه ایران را نخواهند داشت.

امیرعلی قنبری در ادامه گفت:آئین نامه معاملاتی به شدت ضعیف و ناقص است و این نقص، اختیارات بسیار گسترده ای به مسئولان سازمان برای اعمال رفتار های سلیقه ای می دهد علاوه بر این  قوانین نانوشته ای بر بازار بورس حاکم است که منجر به سردرگمی و زیر پا گذاشتن حقوق سهامداران می شود.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: کسانی که در بازار فعالیت می کنند هر روز با خطر توقف سرمایه خود به دلیل توقف معاملات یک نماد مواجه هستند و در طی این سالها بر خلاف وعده های داده شده هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

قنبری درباره اشتباهات سریالی در گزارش های ارائه شده شرکت ها، که نمونه دیگری از مشکلات زیرساختی به حساب می آید، عنوان کرد: گزارش های ارسال شده دارای اشتباهات اساسی است چرا که این اشکالات از فیلتر حسابرس ها و کارشناسان سازمان عبور کرده و این امر موجب گمراه شدن سهامداران می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه از افشای اطلاعات معاملاتی سهامداران و اطلاعات نهایی شرکت ها قبل از انتشار بر سامانه کدال بعنوان یکی از دردسرهای دیگر سهامداران خبر داد و گفت: بارها مشاهده شده که افراد خاصی از طریق شرکت ها و یا سازمان ها، به اطلاعات معاملاتی افراد که کاملا محرمانه است دسترسی دارند که این امر می تواند به اعتماد و امنیت سهامداران ضربه وارد کند.

قنبری از روند پر شتاب ورود شرکت ها و عرضه اولی ها در بازار خبر داد و عنوان کرد: تعداد زیاد عرضه اولیه ها، باعث خروج نقدینگی بسیاری در بازار بورس شده که این امر می تواند بر رکود شدید معاملات دامن زند.

به گفته وی، هسته معاملات در زمان عرضه اولیه، با مشکلات زیادی رو به رو شده و در سالهای اخیر تدبیر مناسبی برای این امر اندیشیده نشده است.

قنبری در پایان اظهار داشت: ورود سرمایه گذاران خارجی امری دور از انتظار است چرا که بر خلاف ارزندگی شرکت ها، ضعف های نهادینه شده در سازمان بورس قطعا سرمایه گذاران را با خطرهای جدی مواجه می کند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار