باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

امروز در انتخابات آمریکا / از افشاگری مدل مکزیکی علیه ترامپ تا پیش‌بینی سیاست خارجی کلینتون در سوریه

رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا در فاصله 15 روز تا انتخابات، امروز هم با اخبار و حاشیه‌های زیادی همراه بود.

امروز در انتخابات آمریکا / از داستان دنباله‌دار رسوایی‌های اخلاقی ترامپ تا سیاست خارجی کلینتون در سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا یک روز پرخبر دیگر را نیز پشت سر گذاشت؛ اما طبق معمول، اخبار و حاشیه‌های «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان چندین برابر «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات خود بود. 

امروز در ادامه داستان دنباله‌دار رسوایی‌های اخلاقی ترامپ، یک بازیگر زن و مدل مکزیکی - آمریکایی نیز از نامزد جمهوری‌خواهان بابت رفتار ناشایست او در گذشته شکایت کرد. این زن که «سلما هایک» نام دارد، در گفتگو با یک شبکه رادیویی اعلام کرد ترامپ چند سال پیش با وجود آنکه می‌دانست او نامزد دارد با او قرار ملاقات گذاشته است. این زن مدعی شد ترامپ تلفن خانه او را بدست آورده و خودش را دوست یکی از دوستانش جا زده است؛ اما او گفته است حتی اگر نامزد هم نداشت پیشنهاد بیرون رفتن با او را قبول نمی‎کرد.

امروز در انتخابات آمریکا / از داستان دنباله‌دار رسوایی‌های اخلاقی ترامپ تا سیاست خارجی کلینتون در سوریه

سلما هایک دوازدهمین زنی است که تاکنون علیه فساد اخلاقی نامزد جمهوری‌خواهان دست به افشاگری زده است. ترامپ مدعی است تمام این اتهامات، داستان‌پردازی است و یک اتاق تخریب در داخل ستاد انتخاباتی کلینتون مشغول پرونده‌سازی علیه اوست؛ اما تمامی شاکیان او مانند بازیگر زنی که دیروز با عکس دونفره خودش و ترامپ در نشست خبری شرکت کرده بود، برای اثبات ادعای خود سند ارائه کرده‌اند. 

ترامپ در دومین مناظره انتخاباتی خود با کلینتون مدعی شد فیلمی که واشینگتن پست ماه گذشته از گفتگوی خصوصی او با یکی از دوستانش منتشر کرد، معرف شخصیت واقعی او نیست و او هرگز برخلاف بیل کلینتون به همسرش خیانت نکرده است؛ اما تعداد زنانی که پس از این ادعای او در مورد رفتار ناشایست نامزد جمهوری‌خواهان با خودشان دست به افشاگری زده‌اند، اکنون از تعداد انگشتان دو دست فراتر رفته است.

ترامپ امروز یک بار دیگر در انتقاد از دولت باراک اوباما درباره مسائل مربوط به سیاست خارجی آمریکا نیز به اظهارنظر پرداخت. او ابتدا در یک رجزخوانی بی‌اساس عنوان کرد اگر به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود، هرگز برای آزادی شهروندان آمریکایی مانند اوباما به ایران باج نخواهد داد و در حساب توییتر خود، از عملیات آزادسازی موصل نیز با عنوان یک "فاجعه کامل" برای آمریکا یاد کرد. وی پیش از این گفته بود اوباما برای کمک به پیروز شدن کلینتون در انتخابات، این عملیات را برنامه‌ریزی کرده است تا به رای‌دهندگان آمریکایی نشان دهد سیاست خارجی دموکرات‌ها در این مدت با موفقیت همراه بوده است. 

ترامپ از حدود یک سال و نیم قبل که وارد گود انتخابات ریاست جمهوری شد، بارها خواستار اخراج حدود 11 میلیون مهاجر غیرقانونی از آمریکا شده و تغییر سیاست‌های مهاجرتی را یکی شعارهای اصلی انتخاباتی خود قرار داده است؛ اما امروز شبکه سی‌ان‌ان فیلمی از مصاحبه او در سال 2012 با خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی منتشر کرد که حاکی از تغییر موضع 180 درجه‌ای او نسبت به 4 سال گذشته است.

وی در این مصاحبه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او نظرش را درباره رای دیوان عالی آمریکا درمورد جلوگیری از اشتغال به کار کارگران مهاجر جویا می‌شود، می‌گوید: "شما نظر مرا درباره مهاجران غیرقانونی می‌دانید. امروز افرادی در این کشور در کنار ما زندگی می‌کنند که بعضاً 20 سال از ورود آنها به آمریکا می‌گذرد. آنها در این مدت زحمت زیادی برای ما کشیده‌اند؛ فرزندان آنها با فرزندان ما به مدرسه رفته‌اند؛ آنها در تولید این کشور سهم دارند و عملکرد فوق‌العاده‌ای در این مدت داشته‌اند. من به هیچ یک از حرفهایی که این روزها درباره اخراج مهاجران غیرقانونی زده می‌شود، اعتقادی ندارم و باور نمی‌کنم کسی بخواهد آنها را از کشور بیرون کند!" 

ظاهراً ترامپ در آن زمان که سودای ریاست جمهوری در سر نداشت و صرفاً مشغول ساخت و ساز و انباشتن ثروت بود، به نیروی کار ارزان مهاجران غیرقانونی نیاز داشته است؛ اما اکنون به این نتیجه رسیده است که مقابله با مهاجران بیشتر از حمایت از آنان می‌تواند در جلب آرای مردم آمریکا به او کمک کند.

در حالیکه حتی «کلیان کانوی» مدیر ستاد انتخاباتی ترامپ نیز شب گذشته اعتراف کرد که نامزد جمهوری‌خواهان در کورس رقابت‌های انتخاباتی از رقیب دموکرات خود عقب‌تر است، میلیاردر آمریکایی امروز در سخنرانی انتخاباتی خود در ایالت فلوریدا مدعی شد نتیجه نظرسنجی‌هایی که حاکی از پیشتازی کلینتون در رقابت‌های انتخاباتی است را قبول ندارد و محبوبیت او به هیچ وجه کمتر از نامزد دموکرات‌ها نیست. این در حالیست که شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز امروز نتایج نظرسنجی جدیدی را منتشر کرد که نشان می‌دهد اختلاف ترامپ و کلینتون از 4 درصد در ماه گذشته اکنون به 12 درصد رسیده است. 

با این حال، امروز چندان هم برای ترامپ روز بدی نبود؛ چراکه برای نخستین بار، یک روزنامه معتبر آمریکایی از نامزدی وی در انتخابات حمایت کرد. روزنامه «لاس وگاس ریویو ژورنال» در مطلبی برای اعلام حمایت رسمی خود از نامزد جمهوری‌خواهان نوشت: "ترامپ نه به اندازه‌ای که منتقدانش مدعی‌اند، خطرناک است و نه آنگونه که هوادارانش می‌گویند یک اکسیر جادویی برای نجات آمریکاست. اما به هر حال، او وعده داده است راحتی و آسایش طبقه سیاسی حاکم بر آمریکا که تنها به فکر کسب و حفظ قدرت است را بر هم بزند و همین مسئله برای ما ارزشمند است." 

روزنامه «لاس وگاس ریویو ژورنال» که سال گذشته با پرداخت مبلغ 140 میلیون دلار به تملک «شلدون آدلسون» سرمایه‌دار یهودی معروف آمریکا در آمد، یکی از رسانه‌های معتبر ایالت نوادا است که از قدرت تاثیرگذاری زیادی برروی رای‌دهندگان این ایالت برخوردار است. تاکنون روزنامه‌های کوچک متعددی از ترامپ اعلام حمایت کرده‌اند؛ اما «لاس وگاس ریویو ژورنال» اولین روزنامه معتبر و شناخته‌شده‌ای است که رسماً از او حمایت می‌کند. در طول ماه‌های اخیر، حتی روزنامه‌های معتبر محافظه‌کار نیز با پشت کردن به حزب جمهوری‌خواه از هیلاری کلینتون حمایت کرده‌اند.

بر خلاف ترامپ، کلینتون امروز روز آرامی را پشت سر گذاشت. او شب گذشته گفت دیگر به حرفهای ترامپ اهمیتی نمی‌دهد و برایش مهم نیست نامزد جمهوری‌خواهان به کجا سفر می‌کند و درباره او چه می‌گوید. تلگراف امروز در مطلبی نوشت با توجه به نظرسنجی‌های انتخاباتی، خیال کلینتون از بابت پیروزی در انتخابات راحت است و به همین دلیل، می‌خواهد به جای کلنجار رفتن با ترامپ، به فکر دستورکار خود پس از ورود به کاخ سفید باشد.

امروز در انتخابات آمریکا / از داستان دنباله‌دار رسوایی‌های اخلاقی ترامپ تا سیاست خارجی کلینتون در سوریهوبسایت نشنال نیز امروز در تحلیل جالبی درباره سیاست خارجی کلینتون نوشت او برخلاف باراک اوباما و سایر دموکرات‌ها اعتقاد بیشتری به استفاده از زور دارد و در چارچوب فکری او اگر سیاست استفاده از زور به درستی و با اهداف محدود اعمال شود، می‌تواند تاثیر مثبتی بر واقعیت‌های جهان داشته باشد. این وبسایت پیش‌بینی کرد بانوی اسبق آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات قطعاً به نظامی‌گری بی‌خردانه دولت جرج بوش باز نخواهد گشت؛ اما بدون تردید نسبت به اوباما و همچنین همسرش بیل کلینتون، رویکرد سرسختانه‌‌تری در حوزه سیاست خارجی – بویژه در منطقه خاورمیانه - خواهد داشت.

وبسایت نشنال در ادامه نوشت با توجه به خصومت شخصی کلینتون با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، وی قطعاً بلافاصله پس از برگزاری مراسم تحلیف به روسیه نشان خواهد داد که در دوره ریاست جمهوری او، رفتار قاطعانه‌تری را از آمریکا خواهد دید و از نظر او، بهترین مکان برای نشان دادن این قاطعیت در درجه اول در سوریه است. 

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۵
خیلی ممنون از سبک گزارشی نوآورانه تون ...
Malaysia
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۵
به نظر من کلینتون یه آدم با ثبات شخصیت بالاست ... ترامپ به درد ریاست جمهوری نمیخوره
Germany
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۵
کلینتون مرموز
حامی دلش و عربستان
آخرین اخبار