شاعران پیام عاشورا را به نسل‌های بعد انتقال دهند

یک شاعر كشور معتقد است امروز وظیفه شاعران خیلی بیشتر است و باید به نسل امروز و فردا پیام عاشورا را انتقال دهند.

شاعران پیام عاشورا را به نسل‌های بعد انتقال دهندبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  افشین علاء شاعر، با بیان اینكه سوژه و ایده در شعر عاشورایی بسیار مهم است، اظهار كرد: در عین حال كه شاعر به شرح وقایع كربلا می‌پردازد و مظلومیت‌های امام حسین (ع) و یاران و خانواده مطهرشان را توصیف می‌كند؛ باید به این فكر هم باشد كه وقایع عاشورا را با وقایع امروز پیوند دهد و عاشورا باید در نگاه تمام نسل‌ها و در تمام دوران‌ها حضور موثر داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر در قدیم تنها مقتل و اشعار مناسب عزاداری نوشته و سروده می‌شد، اما امروز وظیفه شاعران خیلی بیشتر است و باید به نسل امروز  و فردا پیام عاشورا را انتقال دهند.

این شاعر كشور با بیان اینكه شاعران عاشورایی افق دید خود را وسیع تر كنند، گفت: این كه به شعرهای با مضمون عاشورا كه نگاهی به جامعه امروز هم دارند، چه عنوانی داده می‌شود و آیا این نوع شعرها را شعر اجتماعی می دانند و یا عاشورایی مهم نیست. مهم این است كه واقعه عاشورا و امام حسین(ع) راه نجات بشر است و می‌توان در برابر جنایت‌ها و نابرابری‌های امروز از این واقعه استفاده كرد و حق و باطل را شناخت.

علاء همچنین در معرفی آثار ادبی مناسب ایام محرم، اظهار كرد: كتاب «گنجشگ و جبرئیل» سید حسن حسینی همچنان یكی از ارزشمند‌ترین گنجینه های ادبی عاشورا است. این مجموعه در قالب سپید سروده شده است و كمتر آثاری داریم كه بشود به عنوان شعر معیار آیینی در چنین قالبی ارائه كرد.

وی افزود: گذشته از آثاری مانند «خط خون» سید علی موسوی گرمارودی و برخی شعرهای سپید عاشورایی مرحوم طاهره صفارزاده، اما مجموعه «گنجشگ و جبرئیل مجموعه منسجمی است كه مضامین عاشورایی را در فضاهای امروزی بیان داشته است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار