جهت تأمین نظر شورای نگهبان؛

سازمان‌های مردم نهاد در صورت استفاده از آیین‌دادرسی کیفری از مراجع ذی‌صلاح مجوز اخذ می‌کنند

نمایندگان در جلسه علنی امروز با برخی از مفاد لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور موافقت کردند.

ابراهیمی/میرحسینی*سازمان‌های مردم نهاد در صورت استفاده از آیین‌دادرسی کیفری از مراجع ذی‌صلاح قانونی مجوز اخذ می‌کنندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 4 آبان‌ماه در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، با تبصره 1 و 2 بند (ب) ماده 42 لایحه مذکور موافقت کردند.

به موجب تبصره 1 بند (ب) ماده 42؛ قوه قضاییه مکلف است در زمینه پیشگیری از بروز جرم و کاهش دعاوی حقوقی نسبت به انجام تکالیف قانونی با همکاری دستگاه‌های ذیربط اقدام کند.

به موجب تبصره 2 بند (ب) ماده 42 سازمان‌های مردم نهاد در صورتی می‌توانند از حق مذکور در ماده 66 قانون آیین‌دادرسی کیفری مصوب سال 4/12/1392، استفاده کنند که از مراجع ذی‌صلاح قانونی ذیربط مجوز اخذ کنند و اگر سه بار متوالی اعلام جرم یک سازمان مردم نهاد در محاکم صالحه به طور قطعی رفع شود، برای یکسال از استفاده از حق مذکور در ماده 66 قانون ذکر شده، محروم می‌شوند. این تبصره جایگزین تبصره 3 ماده 66 قانون اخیرالذکر می‌شود.

همچنین نمایندگان در ادامه با  اصلاح عبارتی تبصره 2 بند (پ) ماده 42 لایحه مذکور موافقت کردند.

به موجب تبصره 2 بند (پ) ماده 42 کلمه «تصویب» جایگزین کلمه «تأیید» شد.

پیش‌تر در تبصره 2 آمده بود؛ به سازمان تعزیرات حکومتی اجازه داده می‌شود براساس آیین‌نامه‌ای که توسط رئیس سازمان پیشنهاد و به تأیید وزیر دادگستری می رسد نسبت به اجرای حکم این ماده در مورد پرونده‌های تعزیراتی اقدام کند.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: مجلس ، صحن ، لایحه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار