کاتب در نطق میان دستور:

آموزش عالی کشور به جای بهره‌وری نیروی کار، بیکاران تحصیلکرده‌تری تولید می‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی گفت:آموزش عالی کشور به جای افزایش سرمایه انسانی و بهره‌وری نیروی کار، بیکاران تحصیلکرده‌تری تولید می‌کند.

آموزش عالی کشور به جای بهره‌وری نیروی کار، بیکاران تحصیلکرده‌تری تولید می‌کند

به گزارش خبرنگار مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در صحن علنی  امروز مجلس طی نطق میان دستور خود اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور شرایط مطلوبی نیست و بیکاران زیادی از این نظر رنج می‌برند.

وی ادامه داد: بیشترین نرخ بیکاری مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با 18.5 درصد می‌باشد، از سال 1384 تا سال 1394 نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان با جهش از 20 درصد به 40 درصد رسید.

عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: ظرف مدت ده سال نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلانمان دو برابر شده است، این امر نشان‌دهنده عدم تطابق بین عرضه و تقاضای نیروی کار تحصیلکرده می‌باشد و بخش آموزش عالی کشور به جای آنکه در جهت افزایش سرمایه انسانی و بهره‌وری نیروی کار حرکت کند، بیکاران تحصیلکرده‌تری تولید می‌کند.

کاتب افزود: عدم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی منسجم بین دولت و مجلس و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و آموزشی کشور می‌تواند دلیل این معضل باشد، با توجه به اینکه در 5 سال آتی 800- 900 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت اگر بخواهیم نرخ بیکاری را ثابت نگهداریم، می‌بایست سالانه 955 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم، این درحالی است که توان مطلوب ایجاد اشتغال در سال 1394 حداکثر 700 هزار نفر بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به اینکه چگونه می‌توانیم در شرایط فعلی به نرخ 8 درصد اشاره شده در برنامه توسعه برسیم، گفت: 158 روز از عمر مجلس دهم می‌گذرد و در مقطع کنونی برنامه ششم توسعه در حال رسیدگی است به طوری که به میانگین اهداف برنامه پنجم درخصوص اشتغال دست پیدا نکردیم، در این دولت صرفا یک ماده برای اشتغال آمده است درحالی که می‌بایست رویکرد اصلی برنامه ششم اشتغال محور باشد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم در برنامه ششم توسعه براساس پیشنهاد دولت 160 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته باشیم، مقررات دست و پاگیر باید حذف شود، همچنین بهتر است دولت کارگروهی تام‌الاختیار در هر استان یا شهر تشکیل دهد تا پاسخگوی صریح و شفاف به سرمایه گذاران انجام شود.

کاتب ادامه داد: باید از بانک محور بودن به بنگاه محور بودن تبدیل شویم و عدم افزایش هزینه‌های عمومی کشور یکی از اساسی‌ترین مواردی است که باید مور توجه دولت قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار